• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • mmeline
    Anonym (Arg!) skrev 2013-05-31 23:53:49 följande:

Varför är man en usel anställd för att man vabbar och tar hand om barn? Ditt inlägg är dem mest dömande jag läst. Såklart man ska få vabba. JA ta bryter mot lagen flera gånger om ifall hon avvecklar personen på de grunder hon har beskrivit. Hon kan bli stämd av att bara nämna det för den anställde. Det är sådana arbetsgivare som gör mig förbannad för de förstör för kvinnor!!!
    Jag anser att det är människor som tjej 2 som förstör för kvinnor. Tack vare kvinnor som hon som inte kan sköta sitt helt självvalda privatliv separat från arbetslivet så förstörs anställningschanserna för massor av unga kvinnor.
    Det gör mig rent ut sagt förbannad att folk ska dra mig över samma kam som någon arbetsovillig småbarnsmorsa som inte har vett nog att begripa att man har en skyldighet mot sin arbetsplats ÄVEN om man har fortplantat sig.

Hade jag varit TS hade jag kickat den här tjejen, men givetvis inte varit dum nog att nämna VABbandet som orsak.
  • mmeline
    Anonym (arbetsbrist) skrev 2013-06-01 08:21:26 följande:

Sånt får man inte ens fråga om. Så man väljer bort alla som man TROR kommer att vara borta. Så funkar det. Ett fåtal kvinnor utan omdöme sabbar för alla andra som har det, men ändå ses som en riskfaktor.
    Och det är för jävligt. Från och med nu ska jag göra det väldigt klart på alla anställningsintervjuer att jag inte har barn och inte kommer att skaffa barn under anställningstiden, även om de inte frågar.
  • Anonym (xXx)
    mmeline skrev 2013-06-01 08:28:59 följande:
    Och det är för jävligt. Från och med nu ska jag göra det väldigt klart på alla anställningsintervjuer att jag inte har barn och inte kommer att skaffa barn under anställningstiden, även om de inte frågar.
    Det kan man göra, man kan även skriva i sitt personliga brev att man har valt att vara frivilligt barnlös.
  • Anonym (Holly)
    Curlie skrev 2013-05-31 18:26:26 följande:

Jag är ju bara anställd men kan ändå känna stor irritation över kollegor som vabbar och är "sjuka" i tid och otid. Det gör arbetsbördan så mycket större för oss som faktiskt jobbar. Nej, dålig stil och dålig arbetsmoral! Inte okej.
    Ska man jobba sjuk och lämna barnet ensam hemma?

Jag är ensamstående med min dotter men har en bra chef som gett mig ett bra jobb som avdelningschef. Jag har vabbat 2 dagar denna veckan, trots att vi är i ett hektiskt sked på jobbet. Men då fick personalen komma till mig och vi jobbade hemifrån mitt vardagsrum. Skönt att komma bort från kontoret tyckte de anställda och vi fick mycket gjort.

Allt går att lösa om man bara vill, men att inte vabba är ju oftast inget alternativ. Ofta bestämmer man inte ens själv, utan dagis vägrar ha barnet där, så vad ska man göra? Får man bara jobba om man har en pensionerad släkting som kan ta barnen om man själv måste jobba?

När min man och jag levde ihop så tog han all vabb, så att anställa en ma är inte heller en garanti för att slippa det där.

• Pallas

Har inte tid att läsa hela tråden eftersom jag är på väg till jobbet, men jag undrar om det kanske skulle bli billigare för dig att betala en nanny som passar dina anställdas sjuka barn vid behov, än att ta in en vikarie för din anställda?

• J1983
    Ponzi skrev 2013-06-01 08:04:35 följande:
    Precis så skulle jag gå tillväga om jag hade ett fåmanna företag, är personen inte tillgänglig och varit borta större delen av sin "anställda" tid så är det oftast så att den personen inte längre är lika värdefull för företaget. ofta har jag själv varit med om att vikarier som tar över har många gånger varit bättre. nu har jag inte haft chefposition men haft arbetskollegor som kommit och gått. och fått bra insikt i att det finns många kvinnor som är bra och vettiga och blir gravida efter en tid i förhållanden vilket är helt naturligt. Men sedan finns det givetvis dessa som verkar försöka utnyttja situationen och vara hemma så mycket som möjlgigt, genom utnyttja VAB, och FP. (FP köper jag men inte VAB alltid spec om man är två i förhållandet) Givetvis beror också situationen mycket på vilken typ av jobb det hela handlar om, är det städjobb, så är det rätt sumpelt. men t.ex en avdelsningschef, eller områdes chef eller dylikt med större ansvar och där förändring i jobbet är större så är situationen annorlunda. iof lättare på högre nivå att göra sig av med den anställde i form av "omstrukturering" i företaget.

Jag skulle vilja påstå att fp i kortare perioder är ett större otyg. Det kan man ju om man vill anpassa efter sitt jobb men en del väljer att alltid ta det på sommaren bästa perioderna. Vab kan ju uppstå med inget varsel alls, barnet börjar kräkas när man står påklädd påväg till dagis. Då måste man vabba. Och hur vet man att man inte delar? Man måste ju inte redogöra för de dagar ens partner är hemma.
  • Anonym (Suck)

Det är olagligt det du vill göra. Kolla med facket.. Annars kan du ju alltid köpa ut henne om hon går med på det.

Man har rätt att vabba och tur är väl det. vissa barn är sjukare än andra så är det bara. speciellt i början på dagis.

Och hur folk väljer att ta ut sin fp är helt upp till dem..  Sedan kan man tycka vad man vill.. Men så är det.

Jag är själv med min son som har varit mycket sjuk och vabbat massor. Men nu släpar jag med honom till jobbet när han e sjuk å kör så länge jag kan. Mitt jobb är bra för de misstror en inte och ser att man jobbar ikapp. En fungerande arbetsplats ska kunna täcka upp för sådant.. Däremot vet jag inte om jag skulle vilja bli gravid p.g.a jobbet och det är helt sjukt att det ska styra över sånt.. Men så är det för mej iaf. Och det känns lite bittert ibland.

• Vinterankan

Holly: Men då gör ju du ditt bästa för att lösa det. Personen här vägrar ju tex att jobba hemifrån och allt hennes arbete hamnar på andra personer istället. Det handlar inte om att aldrig vabba, det handlar om att försöka lösa de problem som kan uppstå pga att man måste vara hemma.

• Anonym (Vi)

Hum, vi sa upp på grund av arbetsbrist, arbetsbristen bestod av att hen inte var kunnig nog för tjänsten.
    En månad senare anställdes ny person.
    Hade vi inte gjort så hade vi gått i konkurs, så är det för små företagare idag.

Unionen hjälpte oss. Och Hen. 

• Anonym (Holly)
    Vinterankan skrev 2013-06-01 08:56:22 följande:
    Holly: Men då gör ju du ditt bästa för att lösa det. Personen här vägrar ju tex att jobba hemifrån och allt hennes arbete hamnar på andra personer istället. Det handlar inte om att aldrig vabba, det handlar om att försöka lösa de problem som kan uppstå pga att man måste vara hemma.
    Jo, men samtidigt så skrivs det ju här i tråden om hur dålig arbetsmoral man har (för att barnet är sjukt) och att man som kvinna med barn är diskad från arbetsmarknaden.

Jag kommer ju inte våga byta jobb så länge mitt barn är litet för jag är dömd på förhand.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta