• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Dracarys
    Anonym (Suck) skrev 2013-06-01 08:51:32 följande:
      Det är olagligt det du vill göra. Kolla med facket.. Annars kan du ju alltid köpa ut henne om hon går med på det.

Man har rätt att vabba och tur är väl det. vissa barn är sjukare än andra så är det bara. speciellt i början på dagis.

Och hur folk väljer att ta ut sin fp är helt upp till dem..  Sedan kan man tycka vad man vill.. Men så är det.

Jag är själv med min son som har varit mycket sjuk och vabbat massor. Men nu släpar jag med honom till jobbet när han e sjuk å kör så länge jag kan. Mitt jobb är bra för de misstror en inte och ser att man jobbar ikapp. En fungerande arbetsplats ska kunna täcka upp för sådant.. Däremot vet jag inte om jag skulle vilja bli gravid p.g.a jobbet och det är helt sjukt att det ska styra över sånt.. Men så är det för mej iaf. Och det känns lite bittert ibland.
    Det är också på det viset att små företag inte kan överleva om de anställda vabbar eller är lediga hälften av tiden. PÅ större företag kan man göra så, där fungerar det. På stora företag är det en droppe i havet att ordna en vikarie. På små företag blir det en förödande kostnad och det ökar stressen enormt för de andra två anställda!

Är man bara 3 personer kan man inte köra sitt eget race, utan måste ta hänsyn till de andra två och deras förutsättningar - annars kommer företaget att tvingas stänga ner och då har man inget jobb alls.

Man kan inte hävda sina rättigheter in absurdum på små företag.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Holly) skrev 2013-06-01 09:06:27 följande:
    Jo, men samtidigt så skrivs det ju här i tråden om hur dålig arbetsmoral man har (för att barnet är sjukt) och att man som kvinna med barn är diskad från arbetsmarknaden. Jag kommer ju inte våga byta jobb så länge mitt barn är litet för jag är dömd på förhand.

Jag tycker inte tjej 2 har dålig arbetsmoral för att barnet är sjukt utan för att hon inte ens försöker att hitta en lösning till exempel att jobba hemifrån.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Holly) skrev 2013-06-01 08:45:39 följande:
    Ska man jobba sjuk och lämna barnet ensam hemma? Jag är ensamstående med min dotter men har en bra chef som gett mig ett bra jobb som avdelningschef. Jag har vabbat 2 dagar denna veckan, trots att vi är i ett hektiskt sked på jobbet. Men då fick personalen komma till mig och vi jobbade hemifrån mitt vardagsrum. Skönt att komma bort från kontoret tyckte de anställda och vi fick mycket gjort. Allt går att lösa om man bara vill, men att inte vabba är ju oftast inget alternativ. Ofta bestämmer man inte ens själv, utan dagis vägrar ha barnet där, så vad ska man göra? Får man bara jobba om man har en pensionerad släkting som kan ta barnen om man själv måste jobba? När min man och jag levde ihop så tog han all vabb, så att anställa en ma är inte heller en garanti för att slippa det där.

Då har du ju inte vabbat!!! Om du tar ut tillfällig föräldrapenning för vård av barn får du inte jobba samtidigt, då räknas det som bidragsfusk. Så du har kanske som man säger nuförtiden vobbat, alltså jobbat hemifrån med ett sjukt barn, då jag antar att du fick lön den dagen och inte ersättning från försäkringskassan. Stor skillnad!
  • Anonym (pia)

De som har sämst arbetsmoral r de som tar 6 veckors föräldrardagar i samband med semestern och är lediga hela sommaren upp till barnen är 8 år.

• LunaLunatic

När du anställer männen TS, tänk på att ställa frågor så du vet att de har samma inställning som din anställdas gubbe. "Anser du att hem och barn är kvinnans ansvar?" torde duga.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (M.A)
    J1983 skrev 2013-05-31 21:17:05 följande:

Vad tycker ni att man ska göra med sina sjuka barn?

Jag har själv små barn varav det ena varit väldigt ofta sjuk. Och då är det extra viktigt att pappan också tar VAB! Man kan inte lägga all VAB på en förälder. Jag har full förståelse för sjuka barn men inte att man inte försöker dela.
  • EnGladPingvin

Det är stor skillnad på folks inställning till vab och föräldraledighet. Det finns de som delar med den andra föräldern, som svarar i sin mobiltelefon om en kollega eller kund ringer för att fråga något, som kollar sin mail några gånger under dagen och svarar på akuta saker och som även kan tänka sig göra vissa saker hemifrån. De tar ansvar och släpper inte allt. Som chef har jag inte något som helst problem med att de medarbetarna är hemma med sjukt barn och om det visar sig att de faktiskt jobbat hemifrån behöver de naturligtvis inte anmäla vab för den tiden.

Sen finns det de som inte ens ringer utan skickar ett kort sms "Sjukt barn, vabbar", vilket inte ger en en chans att diskutera om det är några arbetsuppgifter som behöver lösas eller när de tror de är tillbaka. De tar all vab och föräldraledighet trots en närvarande andra förälder. De stänger av mobilen och vägrar göra minsta sak hemifrån. Blir till och med upprörda om någon från arbetet skulle höra av sig för att ställa en enkel fråga. De lägger även gärna in föräldraledighet som trumfkort varje sommar och storhelg för att säkra de populära semesterveckorna och lång ledighet över sommaren. Inget jag som chef kan säga något om, men självklart blir de personerna inte prioriterade när det kommer till fördelning av arbetsuppgifter, befordran eller vid den årliga lönerevideringen.

• ica
    Anonym (arbetsbrist) skrev 2013-05-31 21:22:57 följande:

Dela VAB med partnern?
    Om det finns möjlighet, jobba hemifrån?
    Om det finns släktingar, ta hjälp av dem?
    Skaffa en barnflicka?
    Fortsätta vabba ofta och acceptera att man inte anses vara nån att lita på = tråkigare arbetsuppgifter och sämre löne- och karriärutveckling.
    Givetvis måste arbetsgivaren acceptera en del vabbande, det ingår liksom.
    Men blir det flera gånger i månaden, tja, då är man illa ute.
    Man får inte jobba hemmifrån när man vabbar. Men att dela med den andre föräldern är väl det första man gör.
  • Anonym (noll koll)
    ica skrev 2013-06-01 12:56:18 följande:
    Man får inte jobba hemmifrån när man vabbar. Men att dela med den andre föräldern är väl det första man gör.
    Nej, men behöver inte vabba om man jobbar hemifrån heller. Man kan vara hemma med sjukt barn och jobba samtidigt, så länge man inte vabbar.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta