• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Tom Araya
    Sadie skrev 2013-05-31 18:51:17 följande:
    Fast man måste ju få lov att ha ett jobb om man har barn. Alternativet är ju att vara hemma och gå på socialbidrag typ... Eller att aldrig föda några barn, vilket tydligen ska vara dåligt för samhällsekonomin.

Nu har jag vabbat ultralite i mitt liv med de 2 barn jag har, men skulle de helt plötsligt bli sjuka mycket och ofta så skulle jag ju vara tvungen att vabba. Vad gör man då, säger upp sig?

Med det sagt vill jag ändå poängtera att jag förstår att det är jobbigt för kolleger och arbetsgivare när någon är borta ofta.
    Ja, man kanske får/bör säga upp sig då. Det finns ju lämpligare jobb för de med barn som är mer eller mindre ofta sjuka, större arbetsgivare exempelvis eller inom områden där man är många som gör samma sak fast på olika tider och justerbara scheman.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Anonym (arbetsbrist)
    Dracarys skrev 2013-05-31 18:14:55 följande:
    Precis.

Chefen i det här läget borde hålla tyst om saken, säga upp henne för arbetsbrist, och sedan använda en konsult för att hantera en "tillfällig arbetstopp" som sedan kan övergå till stadig anställning senare.

Precis. Orden föräldraledighet och VAB ska intr förekomma när man kör arbetsbrist-kortet. Ring en jurist och lägg upp en plan som inkluderar arbetsbrist pga outsourcing, inhyrning av en konsult från ett bemanningsföretag och hejdå till kvinnan.
  • Dracarys
    Sadie skrev 2013-05-31 18:51:17 följande:
    Fast man måste ju få lov att ha ett jobb om man har barn. Alternativet är ju att vara hemma och gå på socialbidrag typ... Eller att aldrig föda några barn, vilket tydligen ska vara dåligt för samhällsekonomin.

Nu har jag vabbat ultralite i mitt liv med de 2 barn jag har, men skulle de helt plötsligt bli sjuka mycket och ofta så skulle jag ju vara tvungen att vabba. Vad gör man då, säger upp sig?

Med det sagt vill jag ändå poängtera att jag förstår att det är jobbigt för kolleger och arbetsgivare när någon är borta ofta.
    MEn kan man sägas "ha ett jobb" om man sällan är där?

Barn och sjukdomar i all ära, men om man inte kan sköta sitt jobb, vad ska man ha det för? Oavsett hur ömmande omständigheterna är så finns företaget inte där för att hålla folk med jobb som de kan sköta när det passar dem.

Kan man inte sköta sitt jobb, oavsett anledning, så borde man hitta ett annat jobb eller söka andra lösningar. Är barnet sjukt så mycket, då finns det troligen någon slags vårdnadsbidrag att söka.
  • Sadie
    Dracarys skrev 2013-05-31 18:59:31 följande:
    MEn kan man sägas "ha ett jobb" om man sällan är där?

Barn och sjukdomar i all ära, men om man inte kan sköta sitt jobb, vad ska man ha det för? Oavsett hur ömmande omständigheterna är så finns företaget inte där för att hålla folk med jobb som de kan sköta när det passar dem.

Kan man inte sköta sitt jobb, oavsett anledning, så borde man hitta ett annat jobb eller söka andra lösningar. Är barnet sjukt så mycket, då finns det troligen någon slags vårdnadsbidrag att söka.
    Jag tror ju de flesta tänker mer på att få mat på bordet än på arbetsgivarens börda, faktiskt. Ett barns sjukdomsfrekvens går ju ofta inte heller att förutse. Är det en osäker arbetsmarknad eller bransch så kanske man tänker att barnet är sjukt när det är litet men om man härdar igenom kan man fortsätta jobba där i x antal år efter det med den trygghet det innebär. Då är det inte värt det för privatekonomin att säga upp sig för arbetsgivarens eller kollegernas skull. Jag säger inte att det är rätt, eller ens att det faktiskt är så, det är min tanke bara.
  • Anonym (noll koll)
    rockaroll skrev 2013-05-31 18:48:41 följande:
    Har inte läst alla inlägg, men ts, är ditt företag fackligt anslutet? Annars är det väl bara att kicka henne?
    Man kan ju försöka att inte uttala sig om saker man inte vet något om. Nej, det är inte bara att "kicka henne".
  • Anonym (xXx)
    Anonym (3 anst-butik) skrev 2013-05-31 16:16:28 följande:
    Kan man göra så? Gäller det den sista som anställdes eller vem som helst?
    När mitt  jobb flyttar till annan ort så kommer även vissa tjänster att försvinna, eller snarare komprimeras så att 4 personer ska bli en. Jag är tillfrågad om jag kan tänka mig att hänga med trots att jag inte jobbat längst, men jag har störst kompetens, eller kommer att ha då de planerar att ge mig mer utbildning till hösten. Så ja, så kan man göra oavsett. Dock, de är inte helt säkra på vad facket säger än, men det verkar som att det inte ska vara något problem, de måste ju ha någon som kan systemet som vi använder och jag kan mest, trots att vi hittills haft samma utbildning.
  • Anonym (fk)

Sök högkostnadsskydd hos försäkringskassan
    https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/arbetsgivare/sjukfranvaro/sjuk_1_14/ersattning_for_hoga_sjuklonekostnader/ersattning_for_hoga_sjuklonekostnader/!ut/p/b1/hZBJsqJAAETP8g_Ap5gEliAoICAyCNaGYJChkEIEmU7f_o7ednfuXmRGRmSSkIxIiJOpLpOx7nDy-GG4iwUaWLJMSUDwgAB0URPVg0gfxQtDhmQEb7ypDHqpqmFc1aEs7oM3KlQzMsMUdnuZGvuqzDV14rMkXzmHR9i43qxEc7RjQ_QHp85rw-TulQ6HJnhnmJPdnWbw5l5VeOip-GFkQavuI-G1CpjLVFYoOMjqxTy2na9Gt1MC2arytCmzYhRSjliW3ZCtbtx7Lc_0aZhnYOsDxlXPAzpWDSVR_gtSKQRUmqAk7Jk2x50yW0T7vHx9fUbfPqPBXySB_38Cf0f-0XD7BPiYoQAQfzqOwhEA3QmY41Wi-c9lpE9GgI09tD71rdlcBOZ1ACVtBdSZ8sPNV_zITg-6Jdq2rRgGhQLKbriT_9Jn37dWO0-d_OoGsiRz0pPgSIOERfOdvNL7OJT1lLzu3wN6N8UrwR_ofkNMxRT7XXVl0w0jTvJhaNY8j9tujH_sR4fvf5z7i7yi225JB2tWVC-uWgttI33qHm_GbNmw5GET8ld1X198gxEKg2BCI3cW1MVl5XGCSfDjwZVnmoeK9n5WD-nJ9rfAHk4PdVarc9ECI5N9epF3Z0RodXexhc_jhFPKRkVcaG5znso4OQmkg7uW7d9WLdTo4duH92QV8DqZAnJ9JKZQ3xvounLCsjkspokFi4tgbEuagfAweVMw-7nX87hLvAXAE5WdlsYTptbLDCay4zXGG3-BDIEPPmlrXXsnn-1k7gq7sFnp6xeNBm4F/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ 

• Anonym (55)
    Sadie skrev 2013-05-31 19:13:53 följande:
    Jag tror ju de flesta tänker mer på att få mat på bordet än på arbetsgivarens börda, faktiskt. Ett barns sjukdomsfrekvens går ju ofta inte heller att förutse. Är det en osäker arbetsmarknad eller bransch så kanske man tänker att barnet är sjukt när det är litet men om man härdar igenom kan man fortsätta jobba där i x antal år efter det med den trygghet det innebär. Då är det inte värt det för privatekonomin att säga upp sig för arbetsgivarens eller kollegernas skull. Jag säger inte att det är rätt, eller ens att det faktiskt är så, det är min tanke bara.
    Men tänker man inte alls på att firman kan gå omkull om belastningen blir för hård?
  • bojjen

Enligt semesterlagen har man som anställd rätt till 4 veckor sammanhängande ledighet under perioden juni t.om. augusti. Det är arbetsgivaren som lägger ut semestern. Arbetstagaren kan inte bara komma och meddela att nu tar jag semester (när det passar henne)

Dessutom har jag för mig att föräldraledighet skall anmälas en viss tid i förväg. Har inga egna barn i lämplig ålder så jag har inte koll på hur lång tid i förväg (kan vara 3 månader).

Detta borde ställa till det för henne. Lycka till med att djävlas. 

• lubbe12

Enkelt, säg upp henne pga arbetsbrist. Visst kan hon ha rätt till återanställning inom 9 månader men det bygger dels på att hon kan gå i tjänst omgående och dels att hon faktiskt får reda på att du söker ny arbetskraft, du har ingen upplysningsplikt i det avseendet.

Svar på tråden Anställd som alltid är borta