• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2013-05-31 23:15:55 följande:
    Tyvärr... Och detta hjälper ett fåtal lata , opålitliga anställda och förstör för massor av kvinnor. Självklart ska man inte kunna säga upp någon för att denna är gravid eller har småbarn , men att man aldrig blir av med en usel anställd för att denna råkar ha barn motverkar knappast diskrimineringen i långa loppet.

Varför är man en usel anställd för att man vabbar och tar hand om barn? Ditt inlägg är dem mest dömande jag läst. Såklart man ska få vabba. JA ta bryter mot lagen flera gånger om ifall hon avvecklar personen på de grunder hon har beskrivit. Hon kan bli stämd av att bara nämna det för den anställde. Det är sådana arbetsgivare som gör mig förbannad för de förstör för kvinnor!!!
  • Åsa

Jag reagerade lite för att du skrev att hon "säger" att hon har föräldradagar kvar. Min arbetsgivare kräver intyg frpb -FK på antal dagar och typ på dem. Jag har många dagar på föräldrapenningnivå kvar för min femåring och arbetsgivaren har krävt nytt intyg varje år.

• Velouria

Kanske helt OT för tråden, men jag bara måste fråga vad det är för verksamhet, TS!

Fus Ro Dah
  • Anonym (xXx)
    Anonym (Arg!) skrev 2013-05-31 23:53:49 följande:

Varför är man en usel anställd för att man vabbar och tar hand om barn? Ditt inlägg är dem mest dömande jag läst. Såklart man ska få vabba. JA ta bryter mot lagen flera gånger om ifall hon avvecklar personen på de grunder hon har beskrivit. Hon kan bli stämd av att bara nämna det för den anställde. Det är sådana arbetsgivare som gör mig förbannad för de förstör för kvinnor!!!
    Har man ett företag har man en dröm om att det åtminstone ska gå ihop med kostnader, löner osv. Helst göra en vinst också. Ett litet företag kan stå och falla med en anställd som tar all vab, vägrar jobba hemifrån osv. Det spelar ingen roll om den anställde har rätt att vabba, som företagare, särskilt i ett litet företag, måste man tänka på allas bästa.
    Givetvis kommer inte TS nämna något om vabbandet OM han säger upp den vabbande kvinnan. Däremot kommer han att säga upp henne pga bristande kompetens (genom att ändra arbetsuppgifterna) eller något liknande.
    Ist har TS tagit till sig rådet att ändra om och ge den vabbande kvinnan uppgifter som inte är så frånvarokänsliga. Det är klart att det kan bli tristare, inte så utvecklande uppgifter och att lönen inte går upp i samma takt som den andras, men så är det om man är borta mycket. Det är en risk man tar om man skaffar barn och inte delar lika med sin partner. Sen, när barnen är större kan man komma igen och visa vad man går för.
  • Anonym (Abc)

Självklart måste man ta hänsyn när man vabbar. Tyckte det var rätt jobbigt nu när jag gick på anställningsintervjuer under min föräldraledighet med andra barnet. Var jätterädd att jag skulle bli bortsållad pga det, framförallt som jag var föräldraledig länge pga att sambon blev arbetslös och fick nytt jobb precis när jag var redo att börja jobba igen när barnet var några månader. Då sa jag på intervjuerna (utan att de frågade) att vi hade ett jämställt förhållande så de behövde inte vara orolig att jag skulle strunta i allt pga vab. Och fick svaret att om jag kunde ha telefonen på och kolla min mail med jämna mellanrum hemifrån så behövde jag inte ens anmäla vab .

• Ponzi
    Anonym (xXx) skrev 2013-06-01 06:56:25 följande:
    Har man ett företag har man en dröm om att det åtminstone ska gå ihop med kostnader, löner osv. Helst göra en vinst också. Ett litet företag kan stå och falla med en anställd som tar all vab, vägrar jobba hemifrån osv. Det spelar ingen roll om den anställde har rätt att vabba, som företagare, särskilt i ett litet företag, måste man tänka på allas bästa.
    Givetvis kommer inte TS nämna något om vabbandet OM han säger upp den vabbande kvinnan. Däremot kommer han att säga upp henne pga bristande kompetens (genom att ändra arbetsuppgifterna) eller något liknande.
    Ist har TS tagit till sig rådet att ändra om och ge den vabbande kvinnan uppgifter som inte är så frånvarokänsliga. Det är klart att det kan bli tristare, inte så utvecklande uppgifter och att lönen inte går upp i samma takt som den andras, men så är det om man är borta mycket. Det är en risk man tar om man skaffar barn och inte delar lika med sin partner. Sen, när barnen är större kan man komma igen och visa vad man går för.
    Precis så skulle jag gå tillväga om jag hade ett fåmanna företag, är personen inte tillgänglig och varit borta större delen av sin "anställda" tid så är det oftast så att den personen inte längre är lika värdefull för företaget. ofta har jag själv varit med om att vikarier som tar över har många gånger varit bättre. nu har jag inte haft chefposition men haft arbetskollegor som kommit och gått. och fått bra insikt i att det finns många kvinnor som är bra och vettiga och blir gravida efter en tid i förhållanden vilket är helt naturligt.

Men sedan finns det givetvis dessa som verkar försöka utnyttja situationen och vara hemma så mycket som möjlgigt, genom utnyttja VAB, och FP. (FP köper jag men inte VAB alltid spec om man är två i förhållandet)

Givetvis beror också situationen mycket på vilken typ av jobb det hela handlar om, är det städjobb, så är det rätt sumpelt. men t.ex en avdelsningschef, eller områdes chef eller dylikt med större ansvar och där förändring i jobbet är större så är situationen annorlunda. iof lättare på högre nivå att göra sig av med den anställde i form av "omstrukturering" i företaget.
  • SupersurasunkSara

Mina barns far hade en arbetsgivare som ansåg att man skulle ta varannan dag för att minska på bördan för företaget. Ett bra förslag, egentligen, men han sa det aldrig utan ringde fly förbannad till mitt ex när han (första och enda gången) vabbade och gjorde det i två dagar. Dag två ringde han och var helt vansinnig för att han inte dykt upp på jobbet.
    Han vägrade vab from den dagen, han är inte så bra på konflikter mitt ex.

• mmeline
    Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:34:14 följande:
    Räknade eftermiddag tjej 2 har varit anställd i 2 år och sju månader. Under den tiden har hon jobbat heltid i 9 månader och 75% i tre månader. Ett år har hon jobbat men varit anställd i över två år! Hon har varit borta mer än hon varit på jobbet! Jag är ledsen, men nästa person jag anställer kommer att vara man...eller kvinna med vuxna barn.
    Anonym (Företagare 2) skrev 2013-05-31 09:36:13 följande:

Jag gör likadant nu...tyvärr. Anställer bara män eller kvinnor med hyfsat vunxna barn. och helst inte under 35.

Och kvinnor i 30+ åldern som inte vill ha barn? Som inte kommer att skaffa barn inom någon överskådlig framtid, om någonsin?
  • Anonym (arbetsbrist)
    mmeline skrev 2013-06-01 08:08:52 följande:
    Och kvinnor i 30+ åldern som inte vill ha barn? Som inte kommer att skaffa barn inom någon överskådlig framtid, om någonsin?

Sånt får man inte ens fråga om. Så man väljer bort alla som man TROR kommer att vara borta. Så funkar det. Ett fåtal kvinnor utan omdöme sabbar för alla andra som har det, men ändå ses som en riskfaktor.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta