• Pappautanbarn

pappa UTAN barn

Mamman har äntligen lyckats efter 5 år.
    Nu är barnen vända emot mig. Jag har kämpat och kämpat genom soc, advokater och domstol. Gemensam vårdnad är klubbat men vad är det värt när mamman lyckas vända barnen emot att inte vilja komma.
    Detta är ett problem som behöver uppmärksammas. Jag är ju inte ett enskilt fall utan det finns ju tusentals fall att läsa om bara man googlar. Jämställdhet pratas det väldigt mkt om. Lika löner oavsett kön, kvinnor till chefspositioner mm men i denna fråga är det ingen som sticker ut hakan. Så fort det blir vårdnadstvist så är domstolarna snabba med att ge ensam vårdnad till mamman. Skulle en pappa få ensam vårdnad då är mamman fast i tungt missbruk eller psykiskt otillräknelig. Annars är det i princip omöjligt. Sen är mamma alltid en mamma och pappa är alltid en pappa. Den stora frågan är vad det är för mamma egentligen som baktalar pappan och vänder barnen emot sin egen pappa bara för att man blivit lämnad. Det är jättetungt och jobbigt att bli lämnad av den man älskar, men inte att man använder barnen för att skada den andre. Det är bara barnen man gör illa. 
    Detta borde tas upp ordentligt av soc tanter, domstolar och dom borde öppna ögonen för att se världen som den är.  TYVÄRR!!

• Svar på tråden pappa UTAN barn
  • Mymla

Ge inte upp, barnen kommer fatta när de blir vuxna ifall deras mamma pratat skit om dig. Som feminist tycker jag det är skamligt att pappor fortfarande år 2013 måste kämpa för gemensam vårdnad, som om de inte är självklara utan måste bevisa att de är lika bra föräldrar som mamman. Sen tror jag också att ju mer föräldraledighet och vabb man tar ut, desto större anknytning får man till barnen, och därav blir man mer självklar som boendeförälder vid ev separation.

• Mymla

Ge inte upp, barnen kommer fatta när de blir vuxna ifall deras mamma pratat skit om dig. Som feminist tycker jag det är skamligt att pappor fortfarande år 2013 måste kämpa för gemensam vårdnad, som om de inte är självklara utan måste bevisa att de är lika bra föräldrar som mamman. Sen tror jag också att ju mer föräldraledighet och vabb man tar ut, desto större anknytning får man till barnen, och därav blir man mer självklar som boendeförälder vid ev separation.

• Pappautanbarn

Vid en skilsmässa är det ingen diskussion var barnen ska vara. Domstol, advokaten rådde till bo hos mamman och att man får gå med på allt och var nöjd med det man får. Skitdålig advokat?ja, kanske. Familjerätten sa ju likadant, så redan där är man körd. Jag var som jag skrev i ett annat svar här hemma med barnen jämnt vid sjukdom, inskolning dagis, hämtningar och lämning. Vad har man för det idag? Man vet att mamman baktalar när det kommer saker ur munnen på en 5 åring som är lite för stort för den åldern. Tex, pappa skiter i oss, pappa bryr sig inte, jävlar pappa mm. I såna här frågor och problem är vi tillbaka i början mitten av 1900 talet.

• 1978

Jag har tyvärr inget råd att ge angående hur du ska få till mer umgänge med barnen, men jag vill dela med mig av hur det har påverkat mig att känna till strukturerna bakom diskriminering pga kön - vilket du upplever att du utsätts för.

Jag började intressera mig för feminism som tonåring och det jag framför allt har fått ut av det är att förstå att det inte är mig som person det handlar om när jag blir diskriminerad. Att se hela strukturen bakom har gjort att jag kan se situationen klarare.

Du verkar redan ha sett att det faktum att du är man påverkar i den här frågan. Med lite mer på fötterna vad gäller feminism och genusteori kan du hitta argument som hjälper dig i sakfrågan. Det kan vara skönt att kunna sätta ord på, och hänvisa till forskning, när man strider för sin sak.

Jag förstår om du inte alls känner för att sätta dig och läsa, men ville ändå berätta om vad som har hjälpt mig. Hoppas att det ordnar sig för er!

• Anonym (hej!)
    EllisBell skrev 2013-06-01 23:00:30 följande:
    Det låter märkligt att hon har vänt barnen emot dig. Vad hade du och barnen för relation innan skilsmässan? Delade du föräldraledigheten med ditt ex? Vabbade du lika mycket? Hade du och barnen mycket eget umgänge typ aktiviteter osv? Mina barn är i liknande ålder och jag tror inte jag skulle kunna vända dem mot sin pappa oavsett vad jag försökte med. Känner barnen att de inte har någon nära relation/trygghet hos dig är det inte konstigt att de protesterar mot umgänge.
    Det är många kvinnor som vänder barnen mot sin pappa. Min egen mamma gjorde det.
  • Celestialday
    Anonym (hej!) skrev 2013-06-02 13:44:21 följande:
    Det är många kvinnor som vänder barnen mot sin pappa. Min egen mamma gjorde det.
    Vad känner du för din mamma att hon gjorde det? Förlät du henne eller finns det en tagg av bitterhet mot henne? 
  • Pappautanbarn

Ellisbell?!Du ger dig inte med din engagemang skönhistoria. Efter samtal med mamman idag när det är min helg till helgen att ha mina barn då har dom bokat resa till en storstad i Sverige. Motarbetar på hög nivå som jag skrivit. Det var jag som engagerade mig i barnen men var har det lett mig?? Har jag barnen? Får jag ha barnen? Du får gärna skicka inlägg men gör det någonannanstans. Det är lätt att tycka och tro att samhället har rätt. Men engagemang funkar nog om man är kvinna, men om man är en man och mer engagerad än mamman under äktenskapet så är det inte ett skit värt sen. För då har det aldrig engagerats något i barnen. Lögner och fantasiliv är som det är. Tack för mig HEJ!!!

• Anonym (ushshshs)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-01 22:11:43 följande:
    Mamman har äntligen lyckats efter 5 år.
    Nu är barnen vända emot mig. Jag har kämpat och kämpat genom soc, advokater och domstol. Gemensam vårdnad är klubbat men vad är det värt när mamman lyckas vända barnen emot att inte vilja komma.
    Detta är ett problem som behöver uppmärksammas. Jag är ju inte ett enskilt fall utan det finns ju tusentals fall att läsa om bara man googlar. Jämställdhet pratas det väldigt mkt om. Lika löner oavsett kön, kvinnor till chefspositioner mm men i denna fråga är det ingen som sticker ut hakan. Så fort det blir vårdnadstvist så är domstolarna snabba med att ge ensam vårdnad till mamman. Skulle en pappa få ensam vårdnad då är mamman fast i tungt missbruk eller psykiskt otillräknelig. Annars är det i princip omöjligt. Sen är mamma alltid en mamma och pappa är alltid en pappa. Den stora frågan är vad det är för mamma egentligen som baktalar pappan och vänder barnen emot sin egen pappa bara för att man blivit lämnad. Det är jättetungt och jobbigt att bli lämnad av den man älskar, men inte att man använder barnen för att skada den andre. Det är bara barnen man gör illa. 
    Detta borde tas upp ordentligt av soc tanter, domstolar och dom borde öppna ögonen för att se världen som den är.  TYVÄRR!!
    Får du inte träffa dina barn överhuvudtaget?!
    Det är ju dina barn också. Även om ni inte har delad vårdnad, har DU rätt till umgänge!
    Gemensam vårdnad påverkar ju inte ens hur mycket du ska träffa dina barn. Klart ni ska träffas.,
  • Anonym (hej!)
    Celestialday skrev 2013-06-02 21:13:38 följande:
    Vad känner du för din mamma att hon gjorde det? Förlät du henne eller finns det en tagg av bitterhet mot henne? 
    Jag borde vara argare, men det är jag faktiskt inte. Det har dock inneburit att jag har ingen som helst kontakt med min far idag eller sporadisk och det känns oerhört tråkigt. Det som är positivt är att jag kämpade som sjutton för att mitt barn skulle ha en bra relation till sin far från början. 
Svar på tråden pappa UTAN barn