• Pappautanbarn

pappa UTAN barn

Mamman har äntligen lyckats efter 5 år.
    Nu är barnen vända emot mig. Jag har kämpat och kämpat genom soc, advokater och domstol. Gemensam vårdnad är klubbat men vad är det värt när mamman lyckas vända barnen emot att inte vilja komma.
    Detta är ett problem som behöver uppmärksammas. Jag är ju inte ett enskilt fall utan det finns ju tusentals fall att läsa om bara man googlar. Jämställdhet pratas det väldigt mkt om. Lika löner oavsett kön, kvinnor till chefspositioner mm men i denna fråga är det ingen som sticker ut hakan. Så fort det blir vårdnadstvist så är domstolarna snabba med att ge ensam vårdnad till mamman. Skulle en pappa få ensam vårdnad då är mamman fast i tungt missbruk eller psykiskt otillräknelig. Annars är det i princip omöjligt. Sen är mamma alltid en mamma och pappa är alltid en pappa. Den stora frågan är vad det är för mamma egentligen som baktalar pappan och vänder barnen emot sin egen pappa bara för att man blivit lämnad. Det är jättetungt och jobbigt att bli lämnad av den man älskar, men inte att man använder barnen för att skada den andre. Det är bara barnen man gör illa. 
    Detta borde tas upp ordentligt av soc tanter, domstolar och dom borde öppna ögonen för att se världen som den är.  TYVÄRR!!

• Svar på tråden pappa UTAN barn
  • EllisBell

TS: Du har ingen rätt till dina barn överhuvudtaget. Det har ingen mamma eller pappa. Däremot har barn rätt sina föräldrar. Och de har rätt att bli lyssnade på. Det finns för övrigt studier som visar att mammor inte har fördelar i vådnadstvister. Det har däremot den förälder som tagit mest ansvar för barnen. Sen håller jag med den som skrev att det inte är särskilt smart att involvera din nuvarande fru.

• Anonym (xx)

Min dotter har varit väldigt anti sin far och jag har inte vänt henne mot honom, tvärtom. Han ställer till det för sig själv. Och deras relation har inte varit den bästa till att börja med då hon aldrig bott ihop med honom men trots detta så tar det inte lång tid för henne att tänka glada tankar om sin far. Det gör hon automatiskt. 

Men visst, hon är lättpåverkad för när hon varit hos sin far är hon istället anti mig - den lilla stunden det tar vid överlämningen. Hon känns lite anti i alla fall men jag tror hon hamnar lite mitt emellan - en lojalitetskonflikt som någon så fint sa. Väl hos mig är hon inte det minsta anti mig, tvärtom. Hennes fars prat vänder henne mot honom. Hon är sju.

Så jag tror inte att dina barn är emot dig men bor de hos sin mor och får höra dumheter därifrån så tar det nog bara lite längre tid för dom att komma ihåg hur du är på riktigt. Jag kan bara hoppas att du får den tiden! För du lär inte behöva vända dom åt något håll alls, bara vara den du är och tyvärr får du kämpa extra mycket eftersom du är just pappa. Tråkigt men så verkar det vara.

Hoppas du får igenom så att du får träffat dina barn, dom behöver dig!

• Threezool
    EllisBell skrev 2013-06-01 23:50:33 följande:
    TS: Du har ingen rätt till dina barn överhuvudtaget. Det har ingen mamma eller pappa. Däremot har barn rätt sina föräldrar. Och de har rätt att bli lyssnade på. Det finns för övrigt studier som visar att mammor inte har fördelar i vådnadstvister. Det har däremot den förälder som tagit mest ansvar för barnen. Sen håller jag med den som skrev att det inte är särskilt smart att involvera din nuvarande fru.
    Länka gärna till den undersökningen tack, om inte så sluta sprid lögner.
  • Anonym (Mamma M)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-01 22:29:21 följande:

Det är stora problem i skolan med uttåtagerande och det är ju pga saknad av mig. Jag har haft barnen en helg på 6 månader och umgängesavtal är ju klubbat av domstol men det följs ju inte. Det finns inget jag kan göra utan advokater och blir det det då är det familjerätter och skit en vända till och det är ju för 3 gången och inte ens det kommer hjälpa!

En liten undran bara; om umgänge finns klubbat i domstol så kan du väl begära verkställighet av dom eller vad det kallas??
    Dvs om även rätten anser att mamman i detta fall ej följer avtalet så kan hon få betala vite vid kommande ggr hon ej lämnar ut barnen.
    Eller funkar det inte så längre?

Jag tycker att det är synd att man delar upp sig mammor mot pappor här, för det finns pappor som gör precis likadant mot sina barn, o det viktigaste av allt tycker jag att du är en förälder TS, o att du inte ska ge upp!
    Du har uppenbarligen kämpat så här långt, o om nu din exfru ändock sätter sig på tvären så måste du tyvärr kämpa vidare.
    Du har ju rätten på din sida, eller hur? 
  • Anonym (Skilsmässobarn)

Lider med dig TS!
    Håll huvudet kallt kämpa på. När barnen mognar och börjar granska saker och ting kritiskt kan det hela vända rejält - du och din nya partner kan bli de enda vuxna dina barn vill vara med.

Jag fick oxå välja som barn, och det blev hos mamman som snackade skit om farsan. Vågade inte besöka honom till slut, tänk om det mamma sa var sant? Så jag valde bort farsan. Var det så lagstiftningen var tänkt att fungera?

Det lät som om du redan hade juridisk hjälp, annars finns www.pappaombudsmannen.se/

• mamman64
    Anonym (Skilsmässobarn) skrev 2013-06-02 02:23:08 följande:
    Lider med dig TS!
    Håll huvudet kallt kämpa på. När barnen mognar och börjar granska saker och ting kritiskt kan det hela vända rejält - du och din nya partner kan bli de enda vuxna dina barn vill vara med.

Jag fick oxå välja som barn, och det blev hos mamman som snackade skit om farsan. Vågade inte besöka honom till slut, tänk om det mamma sa var sant? Så jag valde bort farsan. Var det så lagstiftningen var tänkt att fungera?

Det lät som om du redan hade juridisk hjälp, annars finns www.pappaombudsmannen.se/
    Det finns pappor som pratar illa om mamman oxå, min far tex spydde alltid skit över mamma vilket gjorde att vi barn aldrig ville vara där...det finns både mammor o pappor som sätter sina behov före barnen, det är inte kopplat till ett speciellt kön
  • Vinterankan

Tror inte det är svårt att påverka barn i den åldern. Om jag och min sambo separerade skulle jag säkert kunna få min fyraåriga dotter att välja bort sin pappa och säga att hon inte ville dit. Vilket jag naturligtvis inte skulle göra då jag tycker att båda föräldrarna är lika viktiga.

• h8him
    EllisBell skrev 2013-06-01 23:00:30 följande:
    Det låter märkligt att hon har vänt barnen emot dig. Vad hade du och barnen för relation innan skilsmässan? Delade du föräldraledigheten med ditt ex? Vabbade du lika mycket? Hade du och barnen mycket eget umgänge typ aktiviteter osv? Mina barn är i liknande ålder och jag tror inte jag skulle kunna vända dem mot sin pappa oavsett vad jag försökte med. Känner barnen att de inte har någon nära relation/trygghet hos dig är det inte konstigt att de protesterar mot umgänge.
    Det är varken ovanligt eller märkligt att en förälder vänder barnen mot den andre. Jag har läst flera domar där en förälder baktalat den andre så mycket att barnen inte längre har velat träffa denna. Det är hemskt.
  • Anonym (Mamma M)
    h8him skrev 2013-06-02 08:09:48 följande:
    Det är varken ovanligt eller märkligt att en förälder vänder barnen mot den andre. Jag har läst flera domar där en förälder baktalat den andre så mycket att barnen inte längre har velat träffa denna. Det är hemskt.
    Javisst, o det förekommer även i min närhet, några bekantas barn till mig där egentligen båda föräldrarna bidrar men där pappan är värst.
    Barnmisshandel, anser jag, för barnen mår jättedåligt av föräldrarnas konflikt  
  • Anonym (xx 2)

När jag var liten kämpade min mamma som en galning för att jag och min bror skulle vara hos pappa varannan helg.

Vi hatade att vara där och rymde hellre hemifrån än att åka dit. Pappa trodde då att det berodde på vad mamma hade sagt och gjort med oss - men så var det inte.
    Vi vantrivdes där helt enkelt och till slut slapp vi åka dit!

I vuxen ålder hade min bror sporadisk kontakt - jag pratade med pappa max 1 gång per år tills han dog för några år sedan.

Säger inte att barnet inte vill åka till dig pga DIG - men det behöver inte bero på att mamman försöker vända barnen emot dig! 

Svar på tråden pappa UTAN barn