• Pappautanbarn

pappa UTAN barn

Mamman har äntligen lyckats efter 5 år.
    Nu är barnen vända emot mig. Jag har kämpat och kämpat genom soc, advokater och domstol. Gemensam vårdnad är klubbat men vad är det värt när mamman lyckas vända barnen emot att inte vilja komma.
    Detta är ett problem som behöver uppmärksammas. Jag är ju inte ett enskilt fall utan det finns ju tusentals fall att läsa om bara man googlar. Jämställdhet pratas det väldigt mkt om. Lika löner oavsett kön, kvinnor till chefspositioner mm men i denna fråga är det ingen som sticker ut hakan. Så fort det blir vårdnadstvist så är domstolarna snabba med att ge ensam vårdnad till mamman. Skulle en pappa få ensam vårdnad då är mamman fast i tungt missbruk eller psykiskt otillräknelig. Annars är det i princip omöjligt. Sen är mamma alltid en mamma och pappa är alltid en pappa. Den stora frågan är vad det är för mamma egentligen som baktalar pappan och vänder barnen emot sin egen pappa bara för att man blivit lämnad. Det är jättetungt och jobbigt att bli lämnad av den man älskar, men inte att man använder barnen för att skada den andre. Det är bara barnen man gör illa. 
    Detta borde tas upp ordentligt av soc tanter, domstolar och dom borde öppna ögonen för att se världen som den är.  TYVÄRR!!

• Svar på tråden pappa UTAN barn
  • Threezool
    EllisBell skrev 2013-06-02 21:27:24 följande:
    Threezool: En artikel om studien www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4641998-tidigt-en...
    Detta kanske är av intresse för dig då som jag hittade i en annan artikel: 

"Johanna Schiratzki valde att studera utslag i hovrätterna eftersom de i allmänhet gör mer bokstavliga tolkningar än tingsrätterna."

Jag kan förstå att det är mer jämställt när ärendena kommer till hovrätten men det är inte där majoriteten av alla fall slutar. Så tyvärr så säger den studien ingenting om hur det ser ut idag med fördelningen av vem som får vårdnad.

Dock kan det vara bra att veta att man kanske ska driva ärendet vidare för att ha en större chans att få rätt om man känner att tingsrätten inte lyssnar på en.
  • Anonym (been there)
    Celestialday skrev 2013-06-03 12:29:07 följande:
    Det lönar sig tyvärr för en mamma att umgängessabotera.  

Anonym (hej!) skrev 2013-06-03 11:58:22 följande:
    Vilket decennium upphörde kontakten med din far? Var det på 1980-talet så trodde fortfarande socialförvaltningen att deras roll var att mobba umgängesföräldrar. Även om man på den tiden hade domstolsbeslut på umgängesrätt så struntade soc i det, ofta på ett hånfullt sätt. 

Det var först på 1990-talet som man på soc införde samarbetssamtal och då underlättades situationen betydligt för umgängesföräldrar.  

De flesta kommunerna började arbeta med konfliktlösning (samarbetssamtal) redan på 1970-talet. Den första lagstiftningen om detta kom 1982.
  • Mymla
    Pappautanbarn skrev 2013-06-03 14:05:36 följande:
    Kontakta advokat. Det kan man göra och få en tid 3 veckor senare. Flera resor längre fram så är det utkastad ork och den sviktar ju. Jag har ju som skrivit gjort det några ggr.

Det går att göra en verkställighet genom domstol, men mamman har full rätt att inte lämna ut barnen då det finns något som inte är bra. Vilket hon säger och kör med och barnen säger ju likadant. Då är det svårt. Så gemensam vårdnad är inte ett skit värt.

Skolkurator som håller mamman hand i hand och håller med i det mesta hon säger. Jag har INGEN att vända mig till. Jag trodde aldrig i dagens samhälle att jag skulle kunna känna mig och framförallt vara så här ensam. Min ork är slut i princip. Jag orkar inte!!

Jag har skallat mitt huvud blodigt för att få till stånd en fungerande och bra relation till barnen men har blivit utmanövererad av mamman med hjälp av samhället.

Det finns ingenting längre som är roligt. Det är väl det som kallas livet antar jag.

Tycker det låter helt galet, men vad är det som "inte är bra"?

Man undrar ju hur länge det ska ta innan mammor och pappor är jämställda som föräldrar.
  • Tom Araya
    Pappautanbarn skrev 2013-06-01 22:11:43 följande:
    Mamman har äntligen lyckats efter 5 år.
    Nu är barnen vända emot mig. Jag har kämpat och kämpat genom soc, advokater och domstol. Gemensam vårdnad är klubbat men vad är det värt när mamman lyckas vända barnen emot att inte vilja komma.
    Detta är ett problem som behöver uppmärksammas. Jag är ju inte ett enskilt fall utan det finns ju tusentals fall att läsa om bara man googlar. Jämställdhet pratas det väldigt mkt om. Lika löner oavsett kön, kvinnor till chefspositioner mm men i denna fråga är det ingen som sticker ut hakan. Så fort det blir vårdnadstvist så är domstolarna snabba med att ge ensam vårdnad till mamman. Skulle en pappa få ensam vårdnad då är mamman fast i tungt missbruk eller psykiskt otillräknelig. Annars är det i princip omöjligt. Sen är mamma alltid en mamma och pappa är alltid en pappa. Den stora frågan är vad det är för mamma egentligen som baktalar pappan och vänder barnen emot sin egen pappa bara för att man blivit lämnad. Det är jättetungt och jobbigt att bli lämnad av den man älskar, men inte att man använder barnen för att skada den andre. Det är bara barnen man gör illa. 
    Detta borde tas upp ordentligt av soc tanter, domstolar och dom borde öppna ögonen för att se världen som den är.  TYVÄRR!!
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Tom Araya
    Anonym (been there) skrev 2013-06-01 23:34:39 följande:
    Och vet du, de 90 % kvinnor får ofta kritik för att de är alltför pappavänliga!
    Hur yttrar sig det? Det innebär ju ingen fördel för pappor i så stor del av fallen i alla fall.
  • Tom Araya
    EllisBell skrev 2013-06-01 23:50:33 följande:
    TS: Du har ingen rätt till dina barn överhuvudtaget. Det har ingen mamma eller pappa. Däremot har barn rätt sina föräldrar. Och de har rätt att bli lyssnade på. Det finns för övrigt studier som visar att mammor inte har fördelar i vådnadstvister. Det har däremot den förälder som tagit mest ansvar för barnen. Sen håller jag med den som skrev att det inte är särskilt smart att involvera din nuvarande fru.
    Var hittar jag de studierna?
  • Tom Araya
    Anonym (xx 2) skrev 2013-06-02 11:51:29 följande:
    När jag var liten kämpade min mamma som en galning för att jag och min bror skulle vara hos pappa varannan helg.

Vi hatade att vara där och rymde hellre hemifrån än att åka dit. Pappa trodde då att det berodde på vad mamma hade sagt och gjort med oss - men så var det inte.
    Vi vantrivdes där helt enkelt och till slut slapp vi åka dit!

I vuxen ålder hade min bror sporadisk kontakt - jag pratade med pappa max 1 gång per år tills han dog för några år sedan.

Säger inte att barnet inte vill åka till dig pga DIG - men det behöver inte bero på att mamman försöker vända barnen emot dig! 
    Varför vantrivdes ni hos er pappa?
  • Tom Araya
    EllisBell skrev 2013-06-04 04:23:19 följande:
    Tom Araya: läs tråden
    EllisBell skrev 2013-06-02 21:27:24 följande:
    Threezool: En artikel om studien www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4641998-tidigt-en...
    Studien tycks inte ta hänsyn till vilka val som görs av båda föräldrarna tillsammans när de levde ihop.
    Att en mamma är hemma för VAB mer än pappan kanske inte är enbart pappans val utan ett gemensamt val, vilket då inte är rättvist att ta med i en bedömning över engagemang.

Studien gäller också enbart domstolarna och inte hur FR eller sociala myndigheter jobbar i ärendena, vilket även påverkar utgången av dem.

• EllisBell

Tom Araya: Det spelar ju ingen roll för barnen på vilka grunder beslutet om att den ena föräldern ska ta ut mest fp och vab fattats. Oavsett om det är ett gemensamt beslut blir det så att barnen blir mest anknutna till den som tillbringat mest tid med dem. I en allvarlig konfliktsituation när vv inte funkar tar man ju även hänsyn till detta. Rimligtvis är dessutom en förälder som prioriterar att vara hemma med sitt barn en tid i normalfallet mer engagerad än den som väljer bort. Och ja, det är bara utslag i domstolar (hr) som studien gäller. Det är där konflikter brukar hamna om föräldrar tvistar. Socialtjänst/fr är bara rådgivande.

Svar på tråden pappa UTAN barn