• Anonym (aaa)

kodein saknad...

Tog 1 tab citodon i mån sen innan tagit ca 2-4 ibland 6... men sällan.. sen dess inte något.. så 6:e dagen utan. har gått bra men känt mig irriterad  ? vanlgt? nu idag har jag ångestkänsla typ.. När släpper de värsta ? 
    Tagit för magvärk tidigare, men känns ändå ok!

hjälp mej gärna.. Kan man göra något för att minska ?Död 

• Svar på tråden kodein saknad...
  • Lindsey Egot the only one

Maria 434

I FASS står det att man ska rådfråga sin läkare vid längre användning. Det tycker jag TS ska göra.

• Anonym (Är)

Är TS gravid? När är BF?

Detta står i FASS som läkarna har ang användning av citodon under graviditet.

Graviditet (Läs mer om graviditet)
    Kategori C.
    Paracetamol: Inga kända risker vid användning under graviditet.
    Kodein: Bör användas med försiktighet under första trimestern, men om exponering redan skett föreligger ingen orsak till ett avbrytande av graviditeten. Vid långvarig behandling under graviditet bör risk för neonatal abstinens beaktas.

• Maria 434
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 12:02:12 följande:
    Maria 434

I FASS står det att man ska rådfråga sin läkare vid längre användning. Det tycker jag TS ska göra.

Men TS har ju slutat med citodon, så hur är detta relevant? Hennes fråga var ju om abstinensbesvären som hon upplevde nu.
    Hon har ju lagt av nu 
  • Anonym (aaa)

Är inte GRAVID ?? Vad har ni fått de ifrån? En gång slutade jag tvärt av graviditet, ( Kände då inget) hade då ätit ca 2-4 tab dagligen i flera år. Nu i nått år, men har kännt mej matt, trött fick feber?? Om de har med de o göra vet jag ej? 

Känner sug, har recept att hämta i mitten av juni:.... HJÄLP ! Hoppas jag har mod att stå emot, Har jävulskt ont i magen dessutom.. Ipren är en sann vän nu, men tyvärr 3 ggr om dagen... o hjälper knappt...

Är rädd för att bli stämplad som missbrukare för de är jag inte... Har barn o rår om dem på alla sätt.. Vill inte ni ska tro jag är nån som knaprar piller för skojskull :( 

(aaa)

Tar du dom mot värk så ska du ta dom när du känner att smärtan ökar. Då finns det en liten risk för beroende, men inte lika stor om du inte skulle haft värk. Låter du smärtan ta över och inte äter dina smärtstillande kan ditt smärtcentrum i hjärnan ta skada av det och tillslut skicka smärtimpulser fast man inte har ont eller smärtan blir kronisk. Därför är det viktigt att få bort smärtan så fort som möjligt genom att ta medicinen i tid. Men är du rädd för beroende kanske du skulle prata med din behandlande läkare om saken.

• Maria 434
    Anonym (aaa) skrev 2013-06-04 12:15:33 följande:
    Är inte GRAVID ?? Vad har ni fått de ifrån? En gång slutade jag tvärt av graviditet, ( Kände då inget) hade då ätit ca 2-4 tab dagligen i flera år. Nu i nått år, men har kännt mej matt, trött fick feber?? Om de har med de o göra vet jag ej? 

Känner sug, har recept att hämta i mitten av juni:.... HJÄLP ! Hoppas jag har mod att stå emot, Har jävulskt ont i magen dessutom.. Ipren är en sann vän nu, men tyvärr 3 ggr om dagen... o hjälper knappt...

Är rädd för att bli stämplad som missbrukare för de är jag inte... Har barn o rår om dem på alla sätt.. Vill inte ni ska tro jag är nån som knaprar piller för skojskull :( 

Jag tycker du ska prata med din läkare om din oro.
    Jag tycker det är bra att du inte vill fortsätta ta Citodon då dessa är vanebildande, men samtidigt ska du inte behöva ha ont.

Har du fått en diagnos på dina magsmärtor? Det kanske finns andra behandlingar som skulle hjälpa dig.
  • Anonym (aaa)

endometrios o mensvärk.. tar ibland när jag inte behöver med, men är nästan så jag har ont hela tiden, tar mer då i förebyggande.... vad jobbar ni som? är ni med beroende?

• frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 07:38:11 följande:
    frappa

Vet du vad andningsdepression är?
    Det kan inte hända ett foster!
    Det är när det centrala nervsystemet efter födseln stängs av pga att medicinen kodeinet som omvandlas till morfin i kroppen gör kroppen avslappnad och påverkar andningen och små barn kan sluta andas och behöver hjälp med andningen. Dvs jag pratar om efter förlossningen om TS skulle vilja bli gravid och hon tvingas ta tabletter för sin värk.
    Vad får dig att tro att jag inte vet vad andningsdepression är och vad kodein metaboliserar sig till för?
    Du verkar inte riktigt förstå att de mängderna som kodein är inte tillräckligt.
    Och varför man helt inte använder opater/opiater under en födsel är av andra orsaker.
    Där födelseprocessen försvagas.

Men ibland har man inget val, och då ger man betydligt starkare opiater än kodein.
Svar på tråden kodein saknad...