• Anonym (aaa)

kodein saknad...

Tog 1 tab citodon i mån sen innan tagit ca 2-4 ibland 6... men sällan.. sen dess inte något.. så 6:e dagen utan. har gått bra men känt mig irriterad  ? vanlgt? nu idag har jag ångestkänsla typ.. När släpper de värsta ? 
    Tagit för magvärk tidigare, men känns ändå ok!

hjälp mej gärna.. Kan man göra något för att minska ?Död 

• Svar på tråden kodein saknad...
  • frappa
    Maria 434 skrev 2013-06-04 10:04:09 följande:

Dexofen är förbjudet sedan många år just pga av dödsfall inom Europa av de som använda preparatet på felaktigt sätt
    Det är gammal "nyhet".

Jag tog dexofen som exempel för det är den enda jag känner till som har visat sig ge andningsdepression även i små doser.
    Med visserligen med alkohol(där lättöl tom kunde utlösa svåra biverkningar)..
    i början av defonens historia så skördade dexofen ca50st liv per år.
    De sista åren låg det på ungefär 10st per år.
  • frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 10:56:01 följande:
    Ellisbell

Vadå agenda.
    Folk tvingas äta läkemedel under sina graviditeter för att de själva inte ska bli dåliga men det kan finnas en risk för barnet.
    TS vet inte om hon kan vara utan sina tabletter pga värken så det är bättre att ta det med läkaren när man väl bestämmer sig för att bli gravid och ta den diskussionen med den behandlande läkaren än med folk på fl. Många äter opiater under sina graviditeter som läkaren skrivit ut för att de har ett behov av det (stark smärta). Vad jag skrev är vad som kan hända om man tar det precis innan barnet föds (andningsdepression) samt vad som kan hända med barnet de första veckorna i livet (abstinens). Men har man värk och måste ta sin medicin så ska man inte skämmas för det. Vilken erfarenhet har du själv av opiater under graviditeten?
    Om man tar kodein precis innan födsel, så lär man knappast ge barnet abstinens problem.
  • Lindsey Egot the only one

frappa

Men har du läst vad jag skriver?

Jag har skrivit om vad som kan hända om man använder opiater under en graviditet.
    Dvs har man behov av att ta opiaterna varje dag så kommer det inträffa.

• Anonym (Är)
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 17:44:16 följande:
    frappa

Men har du läst vad jag skriver?

Jag har skrivit om vad som kan hända om man använder opiater under en graviditet.
    Dvs har man behov av att ta opiaterna varje dag så kommer det inträffa.

Men vad har graviditet med TS att göra?

Frappa

Det används ketogan under förlossningarna i tidigt skede. Men har man kodein utskrivet så ska man inte sluta tvärt. Det ska man inte med några opiater. De ska fasas ut successivt.

• frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 17:51:59 följande:
    Frappa

Det används ketogan under förlossningarna i tidigt skede. Men har man kodein utskrivet så ska man inte sluta tvärt. Det ska man inte med några opiater. De ska fasas ut successivt.
    Är inte ketogan en opiat menar du?
    Såklart man kan sluta tvärt med dessa mediciner.

Desto mer du skriver desto mindre förstår jag dig.

Jo ketogan är också ett morfinpreparat.

• frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 18:18:01 följande:
    Jo ketogan är också ett morfinpreparat.

Ja, är det någon som inte är medveten om detta då?

Dina inlägg gör mig bara mer och mer förvirrad.
  • EllisBell

Jämför inte Ketogan och Citodon. Det är helt olika saker även om en mindre del av kodeinet i Citodon omvandlas till morfin i kroppen.

Fast nu var det inte en jämförelse utan att ketogan kan ges tidigt i en förlossning.

Svar på tråden kodein saknad...