• Anonym (aaa)

kodein saknad...

Tog 1 tab citodon i mån sen innan tagit ca 2-4 ibland 6... men sällan.. sen dess inte något.. så 6:e dagen utan. har gått bra men känt mig irriterad  ? vanlgt? nu idag har jag ångestkänsla typ.. När släpper de värsta ? 
    Tagit för magvärk tidigare, men känns ändå ok!

hjälp mej gärna.. Kan man göra något för att minska ?Död 

• Svar på tråden kodein saknad...
  • Lindsey Egot the only one

All medicin kan vara ok man ska först rådfråga läkaren så gör läkaren en bedömning. Man ska minska dosen när man ska sluta för att abstinensen inte ska bli så kraftig.

Barnet kan få andningsdepression dvs det centrala nervsystemet som håller igång andningen blir påverkat och gör att barnet inte kan andas själv.

• frappa
    EllisBell skrev 2013-06-03 00:04:14 följande:
    Anonym (beroende): just citodon är faktiskt ok att äta vid graviditet. Om man har behov av smärtstillande vill säga. Jag har ätit citodon för foglossningsont under samtliga graviditeter utan problem. Så att kalla det drog och påstå att det skulle vada farligt för bebisar är att ta i...
    Att inte opiater/opioder under förlossning, försvårar förlossningen generellt.
    Därför man undviker ge den födande opaiter.
  • EllisBell

frappa: jo jag vet allt om det där men nu handlar detta inte om förlossning samt inte om petidin och rent morfin som är betydligt starkare och tidigare ofta gavs vid förlossning. Utan om citodon. Ett paracetamol+kodein-preparat som är i sammanhanget relativt milt och som är vanligt att ge gravida vid smärttillstånd. Det gäller att hålla isär äpplen och bananer vettu!

• frappa
    EllisBell skrev 2013-06-03 12:50:13 följande:
    frappa: jo jag vet allt om det där men nu handlar detta inte om förlossning samt inte om petidin och rent morfin som är betydligt starkare och tidigare ofta gavs vid förlossning. Utan om citodon. Ett paracetamol+kodein-preparat som är i sammanhanget relativt milt och som är vanligt att ge gravida vid smärttillstånd. Det gäller att hålla isär äpplen och bananer vettu!
    Kodeinet delar de andra opiaterna/opiodernas problem för kroppen.
    Det handlar mer om att man ger inte speciellt stora mängder med kodein, för kodein används för smärttillstånd av den lägre graden.
    Men om du skickar på en rejäl dos med kodein, så funkar den alldeles utmärkt att ta svårare smärta också.

Men man vill inom vården hålla tillbaka användning av dessa mediciner i graviditeter om det är möjligt.
    Och har man för stor smärta som inte går lösas med vanliga receptfria läkemedel, så försöker man med lite kodein och hoppas på det bästa.

Barnet kan sluta andas om du tar det under förlossningen och barnet kan ha abstinens efteråt.

skatten12

Och?
    Man kan äta värktabletter om man rådfrågar sin läkare under graviditeten. Den som skulle kunna drabba bebisen om hon tvingas fortsätta pga sin värk är andningsdepression och abstinens.

• frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-03 20:57:59 följande:
    skatten12

Och?
    Man kan äta värktabletter om man rådfrågar sin läkare under graviditeten. Den som skulle kunna drabba bebisen om hon tvingas fortsätta pga sin värk är andningsdepression och abstinens.
    Barnet lär ju inte få abstinens innan modern använt kodein under en längre tid.
    I dessa mängder kodein barnet får i sig, så är andningsdepression nått väldigt exotiskt.
Svar på tråden kodein saknad...