• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Loi

Köp en flytväst som du skickar med och berätta för ert barn att skall den gå nära poolen så är det med flytvästen på för det kan du pränta in hos barnet redan nu

• nuharjagbytt

Som lite kontrast till alla anmäl till soc. Min erfarenhet är att pappor har bra koll när mamman inte är med och springer efter hela tiden. Jag menar att de tar ansvaret när de vet att ingen annan tar det. I det här fallet så verkar ju även farmor förvänta sig att mamman ska passa hela tiden. Min förhoppning är att de passar bättre när mamman inte är med.

TS behöver fundera på hur det brukar funka med säkerheten när barnet är hos pappan. Brukar det inte vara något så borde det gå bra nu också, men jag känner ju inte dessa personer och kan avgöra det.

TS en flytväst, säkerhetsväst, känns som skulle kunna vara en bra kompromiss med pappan.

• SupersurasunkSara

Är det inte lag på att ha poolskydd? Isf torde det ju gå att anmäla att sådant saknas, till kommunen tror jag det är så får de ta tag i det.

• Nape

Usch! Jag förstår din oro, får ont i magen när jag tänker mig in i situationen. Fruktansvärt!

Det går ju inte att göra någonting åt det sedan om olyckan hänt. Ja, någon blir åtalad men barnet kommer ju aldrig tillbaka om det värsta händer.

Jag hoppas pappan verkligen förstår allvaret. Nu har du i alla fall tydligt förklarat din oro, förklara igen när det är dags att lämna över barnet.

Vi har haft uppblåsbara "puffar" som våra barn har varit tvugna att ha när de ska bada. De är ingen garanti och man kan inte lämna barn utan uppsikt med dem. MEN- de har medfört en bra grej. Barnen har blivit så vana att de kommit springande med puffarna när det är dags att bada. De har blivit lika självklara i vatten som bilbältet är i bilen.

Även det är ju ingen garanti, barn kan plötsligt få för sig saker. Men lite, lite säkrare har det varit på stranden. När de fått på sig armpuffarna vet jag att de är i vatten och är ytterligare extra vaksam (även om jag stirrar på dem under hela strandvistelsen, haha. "Avslappnande på stranden", vad är det för nåt? )

• Wittra

Hade vägrat att barnet skulle lämnas hos dem, det hade fått bli hur surt som helst. Man riskerar inte sina barns liv på det viset. Småbarn kan drunkna i fågeldammar liksom......och så har dem en stor pool...jösses... 

• asta66
    Wittra skrev 2013-06-30 11:22:31 följande:
    Hade vägrat att barnet skulle lämnas hos dem, det hade fått bli hur surt som helst. Man riskerar inte sina barns liv på det viset. Småbarn kan drunkna i fågeldammar liksom......och så har dem en stor pool...jösses... 
    Det enda att göra tyvärr! Sen att alla vuxna dricker alkohol skulle få mig att reagera bara det.
  • 1978

Viktig info om barn och vatten finns på bloggen Doktor Cecilia, läs inlägg 15:e juni. Inlägget blev uppmärksammat i media. Risken är mycket större än många tror!

• Emeli

TS, jag tycker du ska vädra din oro genom att ringa familjerätten. Ta reda på om du verkligen måste lämna barnet när du känner denna otrygghet.

Jag har bestämt för mig att det är krav på poolskydd eller staket runt pooler, och det är poolägaren som har ansvaret. Det slarvas enormt mycket med detta, tyvärr. Många poolägare inser inte allvaret, ser inte riskerna. Men faktum är att just drunkning är den vanligaste dödsorsaken hos små barn. www.jnytt.se/drunkning-vanligaste-dodsorsaken-bland-sma-barn

Det finns fog för din oro och rädsla. Ring polisen och fråga hur du ska göra och vart du ska vända dig för att få hjälp.

• Rocket Mania

Jag hade aldrig lämnat barnet. Faktiskt. Med den attityden de har sätter de inte barnets säkerhet först utan prioriterar sin egen bekvämlighet.

Jag förstår att mannen är ditt ex. 

• Rocket Mania
    Deo volente skrev 2013-06-30 07:41:42 följande:
    Jag hade aldrig lämnat barnen. De skulle få bli hur arga som helst men ingen chans efter den händelsen.
    Precis så. Hellre arga svärföräldrar/argt ex än en död unge
Svar på tråden Farmor och farfars pool!