• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Lindsey Egot NO1

Fast då kan du ju meddela dom att du inte är ute efter att smutskasta ditt ex utan att hålla ert gemensamma barn. Ett barn ni båda två älskar högt vid liv!

Sedan kan dina svärföräldrar bråka hur mycket de vill. Deras son kommer inte tacka sina föräldrar den dagen sonen drar in vattnet i lungorna när han trillar i och ni tvingas begrava honom.

• Anonym (orolig)

Jag måste ju lämna honom till pappan, vi har dom på det.
    Jag ringde faktiskt min exman nu under kvällen och ville diskutera händelsen, då detta har funnits i mina tankar ständigt!
    Han säger att de har ett polskydd, så slappna av!   Inget kommer hända!
    Men det verkar slarvas en del med det!

Kan jag kontakta familjerätten eller vad?
    Hans familj kommer ju bara att neka, bevisa att de har poolskydd, himla med ögonen och säga att jag är paranoid och vill ta barnet ifrån dem bara...   Och så kommer det läggas ner, och vi kommer vara ovänner och jag kommer verkligen inte ha minsta koll på sonen längre när han är där Gråter 

• Anonym (soc)

Kommer pappan att supa när han har barnet?

• kenopeno
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-30 01:44:10 följande:
    Tydligen så har de ett poolskydd (säger de), men det verkar inte användas särskilt frekvent  

Han sa att han såg precis vad som hände och var på väg ut.  Men jag tror faktiskt det var en efterkonstruktion..
    Sen blev han irriterad på mig.  

Ja precis!  Hon inser inte allvaret.  
    Men det är min son det handlar om, och det får inte hända honom något, och skulle det göra det så spelar det mindre roll vad påföljden för de ansvariga blir.  Inget kan ändå få tillbaka mitt enda barn om olyckan skulle vara framme     Känner mig så maktlös!

Om jag anmäler dem så kommer de förmodligen plocka fram poolskyddet för stunden och säga att jag överdriver för att jag vill vinna mark och smutskasta mitt ex efter skilsmässan.

I det här fallet så är det ju en anmälan för barnets omedelbara säkerhet.....så bry dig inte om vad de säger om det. Låt dem tro vad de vill. Det viktigaste just nu är ju ditt barns säkerhet och att denna ses över....och att hans familj förstår allvaret i situationen. Och det får man ju verkligen hoppas de gör, om de blir ifrågasatta av myndigheterna till och med.....och får klart för sig vad som är lagligt och ej. Så stå på dig nu....även om det kanske känns lite obehagligt att göra det. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (F)

Man får inte sabotera umgänge, det är olagligt och kallas umgängessabotage.

däremot ska du  som vårdnadshavare, skydda ditt barn och inte släppa iväg barnet ifall det innebär att barnet kan riskera att hamna i fara.

• Anonym (F)

Alltså ifall du tror barnet hamnar i fara.

• Anonym (orolig)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-30 01:44:50 följande:
    TS skicka inte iväg barnet med motiveringen att barnet trillade i poolen samt att inget skydd finns eller staket och det är lag på det. Kontakta sedan soc efter det så de är medvetna att du inte kommer lämna ut ditt barn förrän du är försäkrad om att barnet INTE kommer vistas vid stugan förrän poolskydd/staket är åtgärdat.
    Du gör detta för ditt barns bästa!
    Mitt ex menar på att jag gick på toa, och var lika skyldig till det inträffade. Jag hade inte heller koll! 
    Dessutom var det inget allvarligt, då han såg (säger han) vad som hände, och att grannen och jag fiskade upp honom genast.
    Men ändå!

• kenopeno
    Anonym (F) skrev 2013-06-30 01:52:40 följande:
    Man får inte sabotera umgänge, det är olagligt och kallas umgängessabotage.

däremot ska du  som vårdnadshavare, skydda ditt barn och inte släppa iväg barnet ifall det innebär att barnet kan riskera att hamna i fara.

Se ts. Prata med soc om det. Och förklara situationen och vad som hände sist och hur ovillig familjen var att skydda pojken.....hur de till och med slog bort din oro och önskan om att ha altanen stängd.....för inget skulle hända.....enligt dem, medan de satt och skålade med sina glas. Och berätta vad som hände.....med grannen som kom och allt. Var öppen....  Hoppas hoppas att soc kommer lyssna på dig och ta din oro på allvar då {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (orolig)

Vem ska jag ringa då?

Är rädd att åka dit för umgängessabotage och förlora vårdnaden,  plus att jag vet att mitt ex kan vara riktigt jävlig och verkligen förstöra, så han sätter den sidan till.
    Han har ett barn från ett tidigare förhållande, och han har ställt till en hel del jävelskap där.

Är rädd helt enkelt!   Både för min sons säkerhet, och att mitt ex ska ställa till med jävelskap.  

Jag har aldrig haft med soc att göra, men efter det jag har läst så litar jag inte en sekund på dem!  
    Tänk om de tar sonen ifrån mig! 

• Anonym (F)
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-30 01:55:33 följande:
    Mitt ex menar på att jag gick på toa, och var lika skyldig till det inträffade. Jag hade inte heller koll! 
    Dessutom var det inget allvarligt, då han såg (säger han) vad som hände, och att grannen och jag fiskade upp honom genast.
    Men ändå!

Fast det var ju inte din pool, det är deras ansvar att ha skydd över poolen inte ditt.
Svar på tråden Farmor och farfars pool!