• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • asta66
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-30 14:14:18 följande:
    Svärföräldrarna dricker en hel del, skulle inte förvåna mig om svärmor ramlar i poolen och drunknar en kväll, för hon har ingen respekt för vatten, och simma kan hon inte heller.

Mitt ex dricker nästan aldrig, utan bara på typ midsommar och nyår och ibland inte ens det.
    Jag var ju helt nykter, eftersom jag skulle köra hem senare på kvällen.  Hade det varit min vecka detta hänt på, hade jag tagit sonen och åkt hem omedelbart,  men nu var det pappans vecka och han skulle ställt till ett helvete om jag tagit sonen,  dessutom hade jag inte bilstolen i min bil, och hade inte vågat köra sonen utan bilstol fem mil på dåliga vägar.  Var oerhört upprörd dessutom, och skakade av ilska och oro.

Jag är säker på att mitt ex inte kommer dricka något nu i veckan,  det oroar mig inte.  Det som oroar mig är hans attityd, att bara för att han säger till sonen att han inte får gå till poolkanten, så lyder han.  Det funkar inte riktigt så. 
    Vad säger ditt ex?
  • Lindsey Egot NO1

(Malin)
    Självklart har föräldrarna ansvar men har folk pool är det de som har ansvaret. De kan ALDRIG lägga över ansvaret på gästerna om gästernas barn går och drunknar.

• 223

"Susannes son Melvin drunknar i familjens pool en vecka innan lilla Tilda föds. Familjens lycka byts mot en tillvaro som är helt upp och ner.

För tre år sedan är Susanne är nygift med Mikael och de bor i ett hus i Örebro. Tillsammans har de sammanlagt fem barn från tidigare äktenskap och ett gemensamt barn är på väg. Gravidlyckan är fullständig, särskilt som Susanne som är förtidspensionär på grund av ständiga smärtor har haft svårt att få barn. Då sker det som inte får hända, Susannes son Melvin drunknar i familjens pool en vecka innan lilla Tilda föds. Familjens lycka byts mot en tillvaro som är helt upp och ner.

Idag har familjen något sånär kommit på fötter, även om ekonomin är riktigt dålig. De behöver hjälp att komma igång igen och Sofias änglar hjälper dem att göra i ordning området kring poolen som varit avstängt och tillbommat sedan olyckan till något fint för familjen där de kan umgås. De gör också i ordning en hörna där de kan minnas Melvin och blicka framåt."
    www.kanal5play.se/|/program/227058/video/37965532

Du kan ju tvinga barnets pappa att se det här programmet.
  • Anonym (Malin)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-30 18:35:01 följande:
    (Malin)
    Självklart har föräldrarna ansvar men har folk pool är det de som har ansvaret. De kan ALDRIG lägga över ansvaret på gästerna om gästernas barn går och drunknar.
    Fast vilka normalt funtade föräldrar låter sina barn springa iväg om det finns en pool, och tänker att någon annan ska passa barnen?

• Lindsey Egot NO1

(Malin)

Det är därför TS INTE vill lämna barnet till dess fader eftersom han och farföräldrarna inte är normal funtade utan helt hjärndöda som ryckte på axlarna att 3 åringen trillade i. Eftersom de har gemensam vårdnad och halva umgänget vardera så litar mamman inte på att pappan tar sitt ansvar eftersom han inte är en normal funtad förälder.

• SupersurasunkSara

TS, du kanske ska ringa soc och fråga om råd hur du ska gå tillväga om det visar sig att de totalt struntar i säkerheten kring poolen? Dels vet de då om att du uppmärksammat faran och är orolig och dels kanske de kan tala dem tillrätta om ingen annan kan.

• Anonym (normal)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-30 19:11:15 följande:
    (Malin)

Det är därför TS INTE vill lämna barnet till dess fader eftersom han och farföräldrarna inte är normal funtade utan helt hjärndöda som ryckte på axlarna att 3 åringen trillade i. Eftersom de har gemensam vårdnad och halva umgänget vardera så litar mamman inte på att pappan tar sitt ansvar eftersom han inte är en normal funtad förälder.

Mannen är hjärndöd och svärföräldrarna är inte normalt funtade.Det är ändå pappan som bör ha det största ansvaret.
  • Aileen Allannah

Jag antar att svärföräldrarna och pappan är medvetna om att det är lag på att ha tillräckligt skydd kring poolen, särskilt ur barnsäkerhetssynpunkt?

Svar på tråden Farmor och farfars pool!