• Anonym (Sommarvikarie)

Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?

Jag har sommarjobb på ett sjukhem och undrar om jag gör rätt eller fel som "fluffar upp" brukarnas blöjor innan jag sätter på dem. (Vrider och knådar lite på dom så dom blir mjukare och skönare att ha på sig.) Så gör jag alltid hemma med lillkillens nattblöja för jag tycker dom är så hårda om man bara tar dom  rätt ur paketet. Fast idag blev jag tillsagd av en "Nurse Ratched" att det var onödigt och inget vi skulle göra.

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?
  • Anonym (Sommarvikarie)
    PinkSugar skrev 2013-08-23 12:10:26 följande:
    Nej, ska man överhuvudtaget få på den så måste den vara så platt som möjligt 

Det tycker inte jag. Hur menar du?
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Susanne 977 skrev 2013-08-23 12:13:26 följande:
    De är jättestela och verkar osköna om man inte liksom "vrider" den ett par ggr. Blir ju jättestelt mellan benen.

Så gott som alla på vårt jobb gör så.

Man står ju inte och puffar den fluffig utan öppnar upp den, drar med händerna över mitten delen så den blir mera "skålformat mot underlivet" och vrider lite.

Precis. Osköna var ordet.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    SupersurasunkSara skrev 2013-08-23 12:15:01 följande:
    Ja, det gjorde jag alltid då jag jobbade som vårdare.

Bra!
  • Anonym (Inkoombud)

På vår arbetsplats har vi regelbundna "blöjprovningar" för att alla ska hålla sig ajour med vilka blöjor vi har, hur de funkar och hur de upplevs för brukarna. Mycket bra för att man ska kunna förstå hur det känns att vara tvungen att ha och kissa i blöja. Fast lite svårt när man KAN hålla sig. :)

• Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Inkoombud) skrev 2013-08-23 14:51:51 följande:
    På vår arbetsplats har vi regelbundna "blöjprovningar" för att alla ska hålla sig ajour med vilka blöjor vi har, hur de funkar och hur de upplevs för brukarna. Mycket bra för att man ska kunna förstå hur det känns att vara tvungen att ha och kissa i blöja. Fast lite svårt när man KAN hålla sig. :)

Haha, jag har faktiskt också provat. Inte att kissa men känna hur den är att ha på. Det är inte så kul...
  • PinkSugar
    Anonym (Sommarvikarie) skrev 2013-08-23 13:38:33 följande:

Det tycker inte jag. Hur menar du?
    Testa att ensam få på en blöja på en person som ligger i sängen, väger 90 kg och varken kan lyfta på rumpan eller vända på sig.
  • Anonym (Inkoombud)
    PinkSugar skrev 2013-08-23 17:45:12 följande:
    Testa att ensam få på en blöja på en person som ligger i sängen, väger 90 kg och varken kan lyfta på rumpan eller vända på sig.

Det blir väl inte lättare för att blöjan är hård?
  • Anonym (l)
    Anonym (Inkoombud) skrev 2013-08-25 23:39:16 följande:

Det blir väl inte lättare för att blöjan är hård?
    Det kan vara att den viker sig lättare om den är för mjuk så att de blir knöligt, men om de är en såpass tung person som inte kan vända sig så bör man nog bara 2 man och använda draglakan så att de blir bra arbetsställningar
  • Litet My

Anonym(sommarvikarie): Inläggen är faktiskt bra nattetid för en del. Istället för att man måste väcka vårdtagaren 2-3 gånger och vända runt den och kanske vara två stycken så smyger man bara i och ur inlägget istället, väldigt praktiskt och speciellt om vårdtagaren är en lättväckt och orolig människa.

• Susanne 977
    Vi får inte lyfta mer än 15kg det motsvarar ungefär ett lår på en vuxen människa.

Kan inte personen vända sig, lyfta på rumpan så SKA man vara två.
    Patienten/boende ska väl inte lida för att inte personalen säger ifrån till chefen eller vilken anledning det nu handlar om (varför ni är ensamma)
Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?