• Anonym (Sommarvikarie)

Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?

Jag har sommarjobb på ett sjukhem och undrar om jag gör rätt eller fel som "fluffar upp" brukarnas blöjor innan jag sätter på dem. (Vrider och knådar lite på dom så dom blir mjukare och skönare att ha på sig.) Så gör jag alltid hemma med lillkillens nattblöja för jag tycker dom är så hårda om man bara tar dom  rätt ur paketet. Fast idag blev jag tillsagd av en "Nurse Ratched" att det var onödigt och inget vi skulle göra.

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?
  • Anonym (l)
    Anonym (Jagärmed) skrev 2013-09-29 08:27:26 följande:

Det kanske inte är så konstigt. Jag tror inte jag skulle klara av att kissa i blöja faktiskt.
    Man kan ju alltid kolla om man får ta hem en om man får de erbjudandet å testa den när man sitter på toaletten när man är ensam hemma
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (l) skrev 2013-10-03 09:18:50 följande:
    Man kan ju alltid kolla om man får ta hem en om man får de erbjudandet å testa den när man sitter på toaletten när man är ensam hemma

Ja inte kissar jag i blöja på jobbet i alla fall.
  • Anonym (l)
    Anonym (Sommarvikarie) skrev 2013-10-03 13:14:49 följande:

Ja inte kissar jag i blöja på jobbet i alla fall.
    Skulle jag heller inte vilja göra, man vill ju tvätta av sig efter då ju
  • Anonym (viken)

Fluffat har jag väl aldrig gjort så sätt, men böjt och vikt och så för att de inte ska vara lika stela. Känns också som att passformen blir mycket bättre om man gör så och det känns som att det borde vara bekvämare.

• Anonym (Inkoombud)
    Anonym (viken) skrev 2013-10-03 20:05:42 följande:
    Fluffat har jag väl aldrig gjort så sätt, men böjt och vikt och så för att de inte ska vara lika stela. Känns också som att passformen blir mycket bättre om man gör så och det känns som att det borde vara bekvämare.

Det är klart att det blir! Blöjorna är så komprimerade i paketen att de är stenhårda. De behöver en riktig duvning! Gäller särskilt Tena faktiskt.
  • Anonym (Jagärmed)

Nu har jag i alla fall prövat att gå med blöja på mig en dag. Det var inte så farligt. Men jag tog ju av den när jag skulle kissa,

• Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Jagärmed) skrev 2013-11-03 15:11:06 följande:
    Nu har jag i alla fall prövat att gå med blöja på mig en dag. Det var inte så farligt. Men jag tog ju av den när jag skulle kissa,

Fast det kan ju inte brukarna. Jag har provkissat i blöja. Jobbigt.
  • Anonym (Inkoombud)
    Anonym (Sommarvikarie) skrev 2013-11-03 15:46:47 följande:
    Fast det kan ju inte brukarna. Jag har provkissat i blöja. Jobbigt.

Och då kan du ju kanske förstå hur det känns att vara blöjberoende.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Inkoombud) skrev 2013-11-26 17:35:07 följande:

Och då kan du ju kanske förstå hur det känns att vara blöjberoende.
    Det är klart jag förstår det. Det gjorde jag nog förut också, men nu vet jag hur det känns att verkligen kissa på sig. I en blöja.
  • Anonym (Inkoombud)

Tycker faktiskt blöjorna blivit sämre/stelare på senare år. Attends var jättemjuka förr. Sköna för pat.

• Dovahkiin

Inkontinensskydden är förbannat stela, så "fluffar" man dem inte kan resultaten nästan bli att de bucklar sig inåt, vilket inte är bekvämt för någon! De är ju stenhårt förpackade, så när jag jobbade inom vården såg jag alltid till att vända och vrida på dem för att mjuka upp dem, samt se till att de sitter bra. Så att ingen får ont/skavsår eller läckage.

• Anonym (Jagärmed)
    Dovahkiin skrev 2014-02-17 02:53:23 följande:
    Inkontinensskydden är förbannat stela, så "fluffar" man dem inte kan resultaten nästan bli att de bucklar sig inåt, vilket inte är bekvämt för någon! De är ju stenhårt förpackade, så när jag jobbade inom vården såg jag alltid till att vända och vrida på dem för att mjuka upp dem, samt se till att de sitter bra. Så att ingen får ont/skavsår eller läckage.
    Fattar inte varför blöjorna ska vara så förbaskat hårda. De borde ju vara mjuka och sköna.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Jagärmed) skrev 2014-02-27 00:22:13 följande:
    Fattar inte varför blöjorna ska vara så förbaskat hårda. De borde ju vara mjuka och sköna.

Det är för att de ska vara lätta att transportera och lagra. Har jag hört.
Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?