• Anonym (Sommarvikarie)

Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?

Jag har sommarjobb på ett sjukhem och undrar om jag gör rätt eller fel som "fluffar upp" brukarnas blöjor innan jag sätter på dem. (Vrider och knådar lite på dom så dom blir mjukare och skönare att ha på sig.) Så gör jag alltid hemma med lillkillens nattblöja för jag tycker dom är så hårda om man bara tar dom  rätt ur paketet. Fast idag blev jag tillsagd av en "Nurse Ratched" att det var onödigt och inget vi skulle göra.

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?
  • lollisen

Har aldrig ens reflekterat över att jag "fluffar", men det gör jag onekligen.

Per Aspera ad Astra!
  • Anonym (Sommarvikarie)
    lollisen skrev 2013-08-06 20:46:36 följande:
    Har aldrig ens reflekterat över att jag "fluffar", men det gör jag onekligen.

Bra! Det är inte så ovanligt verkar det. Snarare vanligt. :)
  • Colo

Fluffar alltid de sitter bättre då och blir säkrare från läckage,

• Anonym (Sommarvikarie)
    Colo skrev 2013-08-06 22:30:27 följande:
    Fluffar alltid de sitter bättre då och blir säkrare från läckage,

Fattar du eller någon annan det där med att blöjorna skulle kunna läcka mer om man fluffar dem? Som en del skrivit här?
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (Sommarvikarie) skrev 2013-08-06 23:03:24 följande:

Fattar du eller någon annan det där med att blöjorna skulle kunna läcka mer om man fluffar dem? Som en del skrivit här?
    Det beror nog på att du valt ordet fluffa som beskrivning. Det låter som om du drar i blöjan för att få den mjukare och då riskerar man att försämra funktionen. Däremot ska man vika och vrida blöjan lite (försiktigt) för att den ska få bra passform.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Dsk) skrev 2013-08-07 10:26:07 följande:
    Det beror nog på att du valt ordet fluffa som beskrivning. Det låter som om du drar i blöjan för att få den mjukare och då riskerar man att försämra funktionen. Däremot ska man vika och vrida blöjan lite (försiktigt) för att den ska få bra passform.

Jag drar inte i den, men liksom knådar den lite så den inte blir så hård. Fluffar...
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (Sommarvikarie) skrev 2013-08-07 10:57:56 följande:

Jag drar inte i den, men liksom knådar den lite så den inte blir så hård. Fluffar...
    Jo, jag har förstått det. Men ordet fluffa låter för många (inklusive mig) som om du skulle dra isär innehållet i blöjan för att "fluffa upp" det och då skulle blöjorna läcka.

Viker man blöjan på längden och vrider innan man sätter på den blir den mjukare och får bättre passform.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Dsk) skrev 2013-08-07 11:17:50 följande:
    Jo, jag har förstått det. Men ordet fluffa låter för många (inklusive mig) som om du skulle dra isär innehållet i blöjan för att "fluffa upp" det och då skulle blöjorna läcka.

Viker man blöjan på längden och vrider innan man sätter på den blir den mjukare och får bättre passform.

Ok. Det är ju det jag gör. Och gnuggar lite därfram.
  • Anonym (Trött)

Jobbar inom hemtjänsten och då ingår det att köra ut matlådor på lunchen. Skulle köra ut en matlåda till en gubbe jag aldrig varit hos tidigare då han enbart hade matlåda någon gång ibland. 
    Nåja han bodde på ett ganska så krångligt ställe och det var dessutom dåligt med gatuskyltar och husnummer.
    Nåja, kom fram och ringde på och då var det en kvinna som öppnade och hon var arg. Stod och vrålade i flera minuter om hur värdelös och okompetent jag var. Klockan var faktiskt 12:35 och den ordinarie personalen brukade faktiskt klara att leverera matlådan vid 12:30. 

Eller personer som ljuger och larmar och säger att de ramlat för att få snabbare hjälp. När man kommer dit så visar det snarare att personen vill ha hjälp med att lägga en matta rätt

• Anonym (Trött)
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-07 11:27:15 följande:
    Jobbar inom hemtjänsten och då ingår det att köra ut matlådor på lunchen. Skulle köra ut en matlåda till en gubbe jag aldrig varit hos tidigare då han enbart hade matlåda någon gång ibland. 
    Nåja han bodde på ett ganska så krångligt ställe och det var dessutom dåligt med gatuskyltar och husnummer.
    Nåja, kom fram och ringde på och då var det en kvinna som öppnade och hon var arg. Stod och vrålade i flera minuter om hur värdelös och okompetent jag var. Klockan var faktiskt 12:35 och den ordinarie personalen brukade faktiskt klara att leverera matlådan vid 12:30. 

Eller personer som ljuger och larmar och säger att de ramlat för att få snabbare hjälp. När man kommer dit så visar det snarare att personen vill ha hjälp med att lägga en matta rätt
    fel tråd
Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?