• Anonym (Sommarvikarie)

Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?

Jag har sommarjobb på ett sjukhem och undrar om jag gör rätt eller fel som "fluffar upp" brukarnas blöjor innan jag sätter på dem. (Vrider och knådar lite på dom så dom blir mjukare och skönare att ha på sig.) Så gör jag alltid hemma med lillkillens nattblöja för jag tycker dom är så hårda om man bara tar dom  rätt ur paketet. Fast idag blev jag tillsagd av en "Nurse Ratched" att det var onödigt och inget vi skulle göra.

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?
  • Anonym (Jagärmed)
    Anonym (Sommarvikarie) skrev 2013-08-08 22:21:20 följande:

Har ni dubbla blöjor på dom menar du? Det måste ju vara jättejobbigt.
    Dubbla blöjor har vi helt slutat med, det finns jättetjocka blöjor för de som behöver ha det så det finns ingen anledning att ha dubbla blöjor, Största attendsen tror jag är omöjlig att kissa igenom på en natt.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Jagärmed) skrev 2013-08-20 21:51:54 följande:
    Dubbla blöjor har vi helt slutat med, det finns jättetjocka blöjor för de som behöver ha det så det finns ingen anledning att ha dubbla blöjor, Största attendsen tror jag är omöjlig att kissa igenom på en natt.

Jag har fått lägga i en extrablöja hos två brukare. Det känns inte rätt, men så skulle det vara. Det blir värsta blöjpaketet. Men det är bara på natten.
  • Anonym (En erfaren)

Största Attendsen är inte omöjliga att kissa igenom framförallt inte på natten.

• Anonym (l)

Tror många förknippar ordet Fluffa med att t.ex "Fluffa upp en kudde" som man brukar göra ganska brutalt när gropen i huvudkudden har blivit lite för djup. Jag tror ordet böja passar in bättre

Synonymer för ordet fluffafluffa upp puffa upp, burra upp, skaka upp

Synonymer för ordet böjakrökabockabrytabända, göra krokig; vridasvängabuktalutasänkavika

• Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (l) skrev 2013-08-22 12:03:33 följande:
    Tror många förknippar ordet Fluffa med att t.ex "Fluffa upp en kudde" som man brukar göra ganska brutalt när gropen i huvudkudden har blivit lite för djup. Jag tror ordet böja passar in bättre

Synonymer för ordet fluffa: fluffa upp puffa upp, burra upp, skaka upp

Synonymer för ordet böja: kröka, bocka, bryta, bända, göra krokig; vrida, svänga, bukta; luta, sänka, vika

Jag menar inte böja heller. Fluffa för mig är att ta tag i kanterna på blöjan fram och gnugga så det bör mjukt och inte så ihoppackat och sedan göra samma sak därbak på blöjan.
  • Rexona

Nu byter vi inte så mkt blöjor på våra patienter som kommer in men det händer. Jag har sett flera som gör så och även jag gör det ibland. Men vet du vad? Den sköterskan kan INTE bestämma om du får fluffa eller inte. Du får fluffa hur mkt du vill. Det är inget fel, förbjudet eller olagligt :) Om hon säger något så säger du att du gör så och alla gör ju på sitt sätt..

Vilken toppenvårdare du verkar vara! Grattis det är väldigt få av er där ute :) 

• Anonym (Sommarvikarie)
    Rexona skrev 2013-08-22 20:27:39 följande:
    Nu byter vi inte så mkt blöjor på våra patienter som kommer in men det händer. Jag har sett flera som gör så och även jag gör det ibland. Men vet du vad? Den sköterskan kan INTE bestämma om du får fluffa eller inte. Du får fluffa hur mkt du vill. Det är inget fel, förbjudet eller olagligt :) Om hon säger något så säger du att du gör så och alla gör ju på sitt sätt..

Vilken toppenvårdare du verkar vara! Grattis det är väldigt få av er där ute :) 

Tack!
  • PinkSugar

Nej, ska man överhuvudtaget få på den så måste den vara så platt som möjligt 

• Susanne 977

De är jättestela och verkar osköna om man inte liksom "vrider" den ett par ggr. Blir ju jättestelt mellan benen.
    Så gott som alla på vårt jobb gör så.

Man står ju inte och puffar den fluffig utan öppnar upp den, drar med händerna över mitten delen så den blir mera "skålformat mot underlivet" och vrider lite.

Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?