• Anonym (Sommarvikarie)

Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?

Jag har sommarjobb på ett sjukhem och undrar om jag gör rätt eller fel som "fluffar upp" brukarnas blöjor innan jag sätter på dem. (Vrider och knådar lite på dom så dom blir mjukare och skönare att ha på sig.) Så gör jag alltid hemma med lillkillens nattblöja för jag tycker dom är så hårda om man bara tar dom  rätt ur paketet. Fast idag blev jag tillsagd av en "Nurse Ratched" att det var onödigt och inget vi skulle göra.

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?
  • PinkSugar
    Anonym (Inkoombud) skrev 2013-08-25 23:39:16 följande:

Det blir väl inte lättare för att blöjan är hård?
    Anonym (l) skrev 2013-08-26 09:10:10 följande:
    Det kan vara att den viker sig lättare om den är för mjuk så att de blir knöligt, men om de är en såpass tung person som inte kan vända sig så bör man nog bara 2 man och använda draglakan så att de blir bra arbetsställningar
    Sant, en blöja som är platt som en pannkaka är lättare att knöla under utan att den viker sig eller blir en massa veck.
    Susanne 977 skrev 2013-08-26 09:56:51 följande:
    Vi får inte lyfta mer än 15kg det motsvarar ungefär ett lår på en vuxen människa.

Kan inte personen vända sig, lyfta på rumpan så SKA man vara två.
    Patienten/boende ska väl inte lida för att inte personalen säger ifrån till chefen eller vilken anledning det nu handlar om (varför ni är ensamma)

Jo man kan ju tycka, men hälften av alla blöjbyten ska man göra själv på denna person. Jodå vi har sagt till men inget händer

• Anonym (Sommarvikarie)
    Litet My skrev 2013-08-26 09:54:35 följande:
    Anonym(sommarvikarie): Inläggen är faktiskt bra nattetid för en del. Istället för att man måste väcka vårdtagaren 2-3 gånger och vända runt den och kanske vara två stycken så smyger man bara i och ur inlägget istället, väldigt praktiskt och speciellt om vårdtagaren är en lättväckt och orolig människa.

Jag har inte tänkt så, för på de två byter vi hela blöjpaketet på morgonen.
  • Susanne 977
    PinkSugar skrev 2013-08-26 10:00:19 följande:
    Sant, en blöja som är platt som en pannkaka är lättare att knöla under utan att den viker sig eller blir en massa veck.

Jo man kan ju tycka, men hälften av alla blöjbyten ska man göra själv på denna person. Jodå vi har sagt till men inget händer

Har ni gjort en Lex anmälan eller anmälan till facket för arbetsmiljön?
  • Litet My

Anonym(sommarvikarie): Fast det är ju fräschast att byta allt på morgonen, inläggen läcker ju ofta igenom osv. På natten däremot som sagt är det otroligt smidigt att smyga bort det gamla och bara lägga i ett nytt. Samma med de kissar mycket för att slippa byta hela sängen och hiva upp personen med lift 2 gånger per natt.

• Anonym (En erfaren)

Skålar alltid skyddet i skrevet det känns bättre och ger mindre risk för läckage.

• matildadl

Jag mjukar alltid upp skyddet oavsett modell och är dessutom noga med att det är ordentligt instoppat i ljumskarna så det inte blir skavsår eller läckage :)

• Indianica

Dte låter som en bra grej, det gjorde de inte på den plats där jag ett tag jobbade, men det är alltid bra att vara empatisk och tänka sig in i hur brukarna upplever det och göra det bästa för dem, särskilt då det gäller småsaker osm inte tar så lång tid.

• Anonym (Sommarvikarie)
    Indianica skrev 2013-09-19 08:39:32 följande:
    Dte låter som en bra grej, det gjorde de inte på den plats där jag ett tag jobbade, men det är alltid bra att vara empatisk och tänka sig in i hur brukarna upplever det och göra det bästa för dem, särskilt då det gäller småsaker osm inte tar så lång tid.

Prisiss! Tänk om man själv skulle ha blöja.
  • Anonym (Inkoombud)
    Anonym (Sommarvikarie) skrev 2013-09-19 15:20:27 följande:

Prisiss! Tänk om man själv skulle ha blöja.

Jag tror att man kan behöva pröva att verkligen ha en blöja på sig och kissa i den för att förstå hur det är för brukaren. Vi uppmanar vår personal att pröva blöja. Men många vill inte.
  • Anonym (Jagärmed)
    Anonym (Inkoombud) skrev 2013-09-27 14:37:15 följande:
    Jag tror att man kan behöva pröva att verkligen ha en blöja på sig och kissa i den för att förstå hur det är för brukaren. Vi uppmanar vår personal att pröva blöja. Men många vill inte.

Det kanske inte är så konstigt. Jag tror inte jag skulle klara av att kissa i blöja faktiskt.
Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?