• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:46:43 följande:

Det är för riskabelt för mig.
    ?
    ja då får du tyvärr stå ut med dina allergier.
    jag ska börja allergivaccination efter sommaren.
  • Anonym (allergisk)
    Rocktrollet skrev 2013-08-10 17:48:00 följande:

Men hur gör du då när du ska handla mat?

Och jag antar att du har handskar när du öppnar dörrar. Eller typ alltid.
    Hur jag gör när jag handlar mat? Jag tar mina mediciner, går in snabbt, håller mig på avstånd och tar det jag behöver. Och hoppas att det ska gå bra. Vad mer kan man göra? När jag kommer hem åker alla originalförpackningar bort, saker sköljs och allt hanteras varsamt. Lägger t.ex inte en gurka med plasten kvar på skärbrädan. Det kan räcka för att en reaktion ska bryta ut. 

Jag har självklart inte handskar på mig när jag tar i dörrhandtag. Men några gånger per år blir det ilfart i ambulans till akuten, adrenalin, kortison, svullet ansikte och knappt någon luft. Så är det att leva med kraftig allergi.   
  • Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:48:06 följande:
    ?
    ja då får du tyvärr stå ut med dina allergier.
    jag ska börja allergivaccination efter sommaren.

Jag försökte få till det förra året men då hade jag för dåliga värden. Kanske kan få det i framtiden. Men det finns väl inte för jordnötter? Utan pälsdjur osv
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:52:52 följande:

Jag försökte få till det förra året men då hade jag för dåliga värden. Kanske kan få det i framtiden. Men det finns väl inte för jordnötter? Utan pälsdjur osv
    det finns nog för det mesta, det tar ju inte bort allergin, men lindrar den.
  • Rocktrollet
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:51:16 följande:
    Hur jag gör när jag handlar mat? Jag tar mina mediciner, går in snabbt, håller mig på avstånd och tar det jag behöver. Och hoppas att det ska gå bra. Vad mer kan man göra? När jag kommer hem åker alla originalförpackningar bort, saker sköljs och allt hanteras varsamt. Lägger t.ex inte en gurka med plasten kvar på skärbrädan. Det kan räcka för att en reaktion ska bryta ut. 

Jag har självklart inte handskar på mig när jag tar i dörrhandtag. Men några gånger per år blir det ilfart i ambulans till akuten, adrenalin, kortison, svullet ansikte och knappt någon luft. Så är det att leva med kraftig allergi.   

Låter jobbigt.

Men jag tycker ändå du borde ha handskar på dig. På vintern kommer man ju undan med det. Eller öppnar med armbågen. Att ta direkt med händerna verkar ju urdumt.
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:51:16 följande:

men hur gör du när du ska träna då?
  • Anonym (allergisk)
    Rocktrollet skrev 2013-08-10 17:55:46 följande:

Låter jobbigt.

Men jag tycker ändå du borde ha handskar på dig. På vintern kommer man ju undan med det. Eller öppnar med armbågen. Att ta direkt med händerna verkar ju urdumt.

På vintern har jag handskar. Men människor kan ju ha tagit i allt, inte bara handtag. Lite måsta man chansa, om man ska kunna leva...
  • Anonym (hästen)

Jag tvättade hästtäcken i grovtvättmaskinen när jag bodde i hyreshus. Lossnade antagligen mindre hår från dem än från alla kläder med katthår på. Massa kläder med katthår minst en gång i veckan mot ett hästtäcke var annan/tredje månad. Tror katthåret vinner. Så lär det vara i TS tvättstuga också, massa folk med massa hund och katthår i maskinerna hela tiden. Men de kanske inte innehåller allergener.....

Om man nu är så förbannat allergisk får man väl investera i en hårfri maskin att ha i lägenheten.

• Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:58:32 följande:
    men hur gör du när du ska träna då?

Jag brukar oftast jogga ute, det går bra. Annars tränar jag kampsport i en stor sal med bra ventilation så det går också bra bara jag tar min medicin. Astman mår bättre om man håller igång kroppen :)
  • Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:54:28 följande:
    det finns nog för det mesta, det tar ju inte bort allergin, men lindrar den.

Det finns inte för jordnötter i Sverige i dagsläget då det är för riskabelt. Men utomlands forskas det i ämnet. Håller tummarna för framtiden!
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan