• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • Anonym (allergi)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 16:52:38 följande:
    eftersom de har allergner på sig då. kattallergener är t ex luftburna.
    Du menar att stallkläderna inte innehåller några som helst allergener? Den synar jag.
  • Mineralvatten
    Anonym (A) skrev 2013-08-10 17:20:16 följande:
    Man har sett samband mellan magnesiumbrist och astma och allergi. Bara som ett tips, det finns mycket intressant att läsa.

Det är oftast pga födoämnen som anafylaktisk chock blir utlöst.

tack men alla mina värden är bättre än en frisk person så.
    ja oftast ja, men det kan utlösas av all typ av allergi.
  • Anonym (fd djurägare)

Du är säkert en så kallad "allergiker" som inte får besvär förrän du ser det du säger dig vara allergisk mot. Just sådana som dig har jag stött på massor av gånger jag åkt med mina hundar i länsbussen. Det finns bussar där djur ej får medtagas pga hänsyn till allergiker - men nog fasen stiger sk jätteallergiska personer på  de bussar som djur får åka med i och börjar gasta efter ca halva bussresan då de på väg till toaletten ser hunden. Innan dess hade de inga bekymmer..

Ett råd - skaffa eget hus ute i skogen med egen maskin, ingång etc så andra slipper dansa efter din pipa.  

• Mineralvatten
    Anonym (allergi) skrev 2013-08-10 17:37:55 följande:
    Du menar att stallkläderna inte innehåller några som helst allergener? Den synar jag.
    HAHA klart de gör...
  • Mineralvatten
    Anonym (allergi) skrev 2013-08-10 17:37:55 följande:
    opps glömde att detta är FL där man ibland får förklara saker in i minsta beståndsdel.
    Jag svarade på ett inlägg där en person känner av när den träffar folk som har pälsdjur, och då svarade jag att det beror på att de har allergener på kläderna och att t ex kattallergener är luftburna vilket betyder att de även sprids via luften. det hade inget och göra med stallkläder.
    så förstår du nu??
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:20:16 följande:
    Det finns 4 stycken i min stad, har ansökt men alla är upptagna tyvärr.
    ok då får du helt enkelt flytta till en annan stad eller till ett eget hus.
  • Anonym (Kent)
    Anonym (A) skrev 2013-08-10 17:26:57 följande:
    Dödligt gift? Det är en stark överdrift det du skriver.

Fast det finns folk som är så allergiska att dom kan dö av lukten av jordnötter. Är det inte som ett dödligt gift för dessa personer då?
  • Mineralvatten
    Anonym (Kent) skrev 2013-08-10 17:43:56 följande:
    Fast det finns folk som är så allergiska att dom kan dö av lukten av jordnötter. Är det inte som ett dödligt gift för dessa personer då?
    allergivaccination kan man få då.
  • Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:45:48 följande:
    allergivaccination kan man få då.

Det är för riskabelt för mig.
  • Rocktrollet
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:29:08 följande:

På vilket sett är det en överdrift? 1/2000 del jordnöt räcker för att jag ska dö. Så, på vilket sätt överdriver jag när dessa jordnötter säljs överallt och äts överallt? Att jag tar i ett dörrhandtag efter någon som ätit jordnötter räcker för att en dödlig chock skall bryta ut. Hur ska jag göra då tycker du, för att vara säker?

Men hur gör du då när du ska handla mat?

Och jag antar att du har handskar när du öppnar dörrar. Eller typ alltid.
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan