• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • MikNis
    Respekt skrev 2013-08-10 12:21:08 följande:

Låter som du hittar på mer o mer allt eftersom tråden utvecklas, först var det bara tvätten.
    Sen blev det hissen.

Nu är det hö  o lera i trappen.

Vad kommer näst ? Hästbajs i din brevlåda ?     
    Att hon har hästen med  upp i lägenheten...  
  • Anonym (Hallå)

Är du lika elak mot folk som har pälsdjur i hyreshuset? Får hundar inte åka i hissen heller? Skönt att man inte är granne med dig!

• FireLady

Jag är extremt allergisk mot häst, den dagen någon stallgladperson börjar tvätta i tvättstugan så skaffar jag tvättmaskin. Tvättstugan är ju trotsallt för alla och om mina speciella "behov" är hästfritt så får jag fixa det själv.

• roffe
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 16:21:15 följande:

Du vet ju verkligen INGENTNG om allergi. Det är ett helvete ibland att som nötallergiker handla på ICA. Så lägg av bara.
    Ja, jag har träffat folk som fått andningsproblem av att någon dom pratat med har ätit snickers. Personen har alltså nötallergi. Det är av denna anledning många kommuner har infört att personalen på förskolorna inte får ha ätit nötter innan arbetspasset eller under tiden.

Läste i tidningen om pojken som var så allergisk att ingen på flygplanet fick äta nötter för han fick akut andningsnöd då.

Ja, en del allergiker kan ha husdjur, en del klarar knappt att stå bredvid mig som har katt utan att nysa och få klåda och utslag i ansiktet.  

En del kan äta liiite produkter med laktos, en del får magknip och diarré av minsta lilla laktosprodukt. 
  • Anonym (Folk alltså)

Nä, TS. Vi har hund och bor i en bostadsrätt med tvättstuga i källaren.. Vi tvättar våra kläder och lakan där, fullt med hundhår. Men bara för att jag har hund så tänker jag inte köpa en tvättmaskin för att ta hänsyn till allergiker, hur egoistiskt det än må låta.. Då får ju ni med allergier faktiskt skaffa en tvättmaskin till lägenheten.. Man kan ju inte förbjuda alla med djur att tvätta i tvättstugan?:s

• Anonym (Folk alltså)
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 16:17:07 följande:
    Precis!  Jag har varit så allergisk att jag reagerade på en DVD-film som hörde hemma i ett hem med djur. Alltså, en vän gick ut på gården, gav mig filmen. Vi kramades inte eller något eftersom hon hade djurhår på kläderna. In i bilen, lägger DVD-filmen i knät. Ansiktet svullnar, halsen svullnar. Åker in till akuten, får adrenalin, kortison och blir kvar över natten.
    Är man SÅ allergisk kanske man inte ska bo i lägenhet som TS gör..
  • roffe
    Anonym (Folk alltså) skrev 2013-08-10 16:42:25 följande:
    Är man SÅ allergisk kanske man inte ska bo i lägenhet som TS gör..
    Nä man ska bo i hus på landet där alla grannar har hästar och hagar :P
  • Mineralvatten
    Anonym (tvättstugan) skrev 2013-08-10 12:13:49 följande:
    Så hon får förpesta världen utan att man kan göra något? Hon går ju överallt med de där kläderna hon handlar i dem de ligger ibland höstrån och lera i trappen och hissen.
    Jag tycker det är ohygieniskt att alltid gå omkring i stallkläder. Vi måste hela tiden få i trappen för hon åkt i hissen. Stötte på henne i porten nyss och sa till henne hon påstod att hon inte kan torktumla sina kläder för att de blir förstörda. 
    Jag kan inte köpa en egen maskin då den inte får plats.
    haha klart hon får, varför skulle hon inte få det???
    hon kanske är en sån som jag som ducshar när hon kommer hem från sin träning?? jag åker till gymmet och hem i mina gymkläder och vet du de är sällan nytvättade. nu åker jag bil, men jag gjorde det när jag åkte kommunalt med på t-banan i sthlm i 20 min. att handla på vägen hem från träningen är inte heller ovanligt.
    hästhår och lera i hissen..jaha??? tror du inte att dina barn skitar ned hissen också?

jag är själv allergiker (japp jag har en 5.a på skalan för både katt, häst, björk och gråbo vilket är det högsta värdet = jag är dödligt allergisk) och nej jag skulle aldrig ens komma på tanken att be någon att inte åka hiss. jesus.
  • Mineralvatten
    elmadumle skrev 2013-08-10 12:46:37 följande:

Jag får besvär av astman när jag kommer nära folk som varit istallet, ex i mataffärer, en hiss är ju ett ännu trängre utrymme och är man riktigt allergisk kan de gå illa.
    och då får du precis som t ex jag medicinera.
  • Anonym (Folk alltså)
    roffe skrev 2013-08-10 16:45:19 följande:
    Nä man ska bo i hus på landet där alla grannar har hästar och hagar :P
    Jaha. Jag glömde att det bara fanns hus på landet.. Ehm.
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan