• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • elmadumle
    Insatt skrev 2013-08-10 12:49:38 följande:
    Jag är själv väldigt allergisk mot diverse saker, bland annat parfym, men jag fattar ju ändå att jag inte kan kräva att hela världen ska anpassa sig efter mig oavsett hur illa det kan gå. Finns det ingen möjlighet till allergibostad i din kommun?

Min bostad är inget problem, har hus, men får besvär av andningen när folk kommer in i en affär direkt från stallet. Tror fö inte att det finns allergibostäder här alls.
  • doubleinfinity

var glad för att det bara är stallkläder, i min tvättstuga så hittade städerskan bajs på hela golvet och på hjulet på en av tvättvagnarna, gosigt värre!

• Anonym (allergi)
    Nyfiken gul skrev 2013-08-10 12:31:00 följande:
    men alltså - jag är både allergiker och jobbar med hästar - ni blir ju inte automatiskt tvärsjuka bara för att ni kliver in i en hiss där hon åkt med möjliga stallkläder på sig. Allergier funkar inte så.

det är ju samma som att en nötallergiker inte skulle kunna gå på Ica o handla för kunden före kanske har köpt nötter o lagt på bandet.

Nja, för vissa kan det ju bryta ut oerhört snabbt. Själv var jag under en period så dålig att jag började nysa så fort jag träffade någon med pälsdjur, så det där är högst individuellt. Mitt barn gick tidigare på en allergiförskola och fröknarna hade fullt sjå så fort de gick iväg till den närliggande parken då ett av barnen var så allergiskt att den svimmade av så fort den var i närheten av ett djur. Så ja. Det händer.

• Anonym (allergi)
    Insatt skrev 2013-08-10 12:54:09 följande:
    Ja faktiskt, jag kan inte gå in på Bodyshop för jag får andnöd av parfymen. Den första timmen av min tvättid går åt till att köra maskinerna tomma för att tvätta ur eventuellt parfymerat tvättmedel (förlåt miljön). Men det är inte som att jag kan sätta upp lappar i tvättstugan och kräva parfymfritt för grannarna för det.
    Nej, det kan du inte, vad du däremot hade kunnat göra var att kommunicera med dina grannar och kanske lösa det genom att de också använder sig av parfymfritt. Vem vet vem som står bakom grannens dörr, måhända kanske denne har en smula empati och inte tycker att ett byte av tvättmedel/sköljmedel är för mycket begärt för en annan människas hälsa?

• Anonym (A)
    elmadumle skrev 2013-08-10 13:59:32 följande:

Min bostad är inget problem, har hus, men får besvär av andningen när folk kommer in i en affär direkt från stallet. Tror fö inte att det finns allergibostäder här alls.
    Visst kan det vara ett problem om man är allergisk men det är smällar man får ta.
  • Anonym (A)
    Anonym (allergi) skrev 2013-08-10 15:57:41 följande:
    Nej, det kan du inte, vad du däremot hade kunnat göra var att kommunicera med dina grannar och kanske lösa det genom att de också använder sig av parfymfritt. Vem vet vem som står bakom grannens dörr, måhända kanske denne har en smula empati och inte tycker att ett byte av tvättmedel/sköljmedel är för mycket begärt för en annan människas hälsa?

Jag skulle aldrig byta tvättmedel/sköljmedel för att en granne ville det. Däremot skulle jag kunna köra maskinerna tomma på 90 grader efter jag hade tvättat klart.
  • Anonym (allergisk)
    Nyfiken gul skrev 2013-08-10 12:41:04 följande:
    En fråga Ts:

Hade du reagerat likadant om hon faktiskt aldrig visat sig i stallkläder?

Den dagen du ville tvätta på hennes tvättid hade du garanterat inte brytt dig om hon redan tvättat sina ridkläder o haft dom vikta i sin påse och kanske bara flaschat ett par  jeans för dig .

Hon kanske kommer direkt från stallet ändå vissa dagar fast hon är klädd i jeans och vanlig jacka.  Jag tror inte att du höjer på ögonen särskilt då utan kanske mer bara nickar åt henne och sen inte reflekterar mer.

Hade hon aldrig visat sina ridkläder hade du aldrig vetat att hon hållt på med hästar....
    och du hade följdaktligen inte heller börjat gaffla om allergier hit o dit.... det hade aldrig slagit dig... 

något att tänka på....  
    Fast det där var väl en väldigt dum kommentar? Jag antar att TS självklart känner av hästarna. Då spelar det ingen roll om man ser plagget eller ej. Andnöden kommer ändå.  
  • Anonym (allergisk)
    Anonym (allergi) skrev 2013-08-10 15:54:29 följande:
    Nja, för vissa kan det ju bryta ut oerhört snabbt. Själv var jag under en period så dålig att jag började nysa så fort jag träffade någon med pälsdjur, så det där är högst individuellt. Mitt barn gick tidigare på en allergiförskola och fröknarna hade fullt sjå så fort de gick iväg till den närliggande parken då ett av barnen var så allergiskt att den svimmade av så fort den var i närheten av ett djur. Så ja. Det händer.

Precis!  Jag har varit så allergisk att jag reagerade på en DVD-film som hörde hemma i ett hem med djur. Alltså, en vän gick ut på gården, gav mig filmen. Vi kramades inte eller något eftersom hon hade djurhår på kläderna. In i bilen, lägger DVD-filmen i knät. Ansiktet svullnar, halsen svullnar. Åker in till akuten, får adrenalin, kortison och blir kvar över natten.
  • MikNis
    Anonym (tvättstugan) skrev 2013-08-10 12:13:49 följande:
    Så hon får förpesta världen utan att man kan göra något? Hon går ju överallt med de där kläderna hon handlar i dem de ligger ibland höstrån och lera i trappen och hissen.
    Jag tycker det är ohygieniskt att alltid gå omkring i stallkläder. Vi måste hela tiden få i trappen för hon åkt i hissen. Stötte på henne i porten nyss och sa till henne hon påstod att hon inte kan torktumla sina kläder för att de blir förstörda. 
    Jag kan inte köpa en egen maskin då den inte får plats.
    Du verkar också förpesta omgivningen med din inställning....

Annars finns det allergi bostäder om man besväras av allergener 
  • Anonym (allergisk)
    Nyfiken gul skrev 2013-08-10 12:31:00 följande:
    men alltså - jag är både allergiker och jobbar med hästar - ni blir ju inte automatiskt tvärsjuka bara för att ni kliver in i en hiss där hon åkt med möjliga stallkläder på sig. Allergier funkar inte så.

det är ju samma som att en nötallergiker inte skulle kunna gå på Ica o handla för kunden före kanske har köpt nötter o lagt på bandet.

Du vet ju verkligen INGENTNG om allergi. Det är ett helvete ibland att som nötallergiker handla på ICA. Så lägg av bara.
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan