• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 18:07:20 följande:

Jag brukar oftast jogga ute, det går bra. Annars tränar jag kampsport i en stor sal med bra ventilation så det går också bra bara jag tar min medicin. Astman mår bättre om man håller igång kroppen :)
    jo jag tränar väldigt mycket själv så det behöver du inte säga till mig.
  • Anonym (allergi)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:40:31 följande:
    opps glömde att detta är FL där man ibland får förklara saker in i minsta beståndsdel.
    Jag svarade på ett inlägg där en person känner av när den träffar folk som har pälsdjur, och då svarade jag att det beror på att de har allergener på kläderna och att t ex kattallergener är luftburna vilket betyder att de även sprids via luften. det hade inget och göra med stallkläder.
    så förstår du nu??
    Det var mitt inlägg du svarade på...
  • Curious

Ts, det kan ju vara så att grannen har tvättat stallkläderna i grovstugan men hängde ridbyxorna i torkskåpet ändå eftersom skodda ridbyxor (byxor med typ mocka på insidan låren) ska dropptorka för att inte bli förstörda.

• Lilje
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:24:21 följande:
    Det jag menar är att självklart ska inte alla behöva anpassa sig till oss allergiker. Men varför inte visa lite hänsyn till omvärlden? Det är en självklarhet för de allra flesta att hålla upp dörren för en rullstolsbunden. Allergi är ett livsfarligt dolt handikapp. Och som allergiker lever man i en värld där det finns dödligt gift, överallt. Vi, eller jag, kräver inte att ni skall ställa upp på oss och anpassa er livsstil. Men vi kan alla försöka göra samhället mer tillgängligt för alla, oavsett om det handlar om en person utan ben, en blind, en döv eller en med allergi. Vi är alla lika mycket värda och förtjänar en hygglig tillvaro här på jorden.
    Jag är nyfiken på hur du tänker där, rent praktisk.  Ska man bannlysa parfym, alla pälsdjur, nötter. jordnötter, citrusfrukt, damm,hö, träd och gräs?  Och cigarettrök, lösemedel, (då kan du ju glömma att måla huset, till exempel, vad om en granne är allergisk och får besvär?)  Geting vill jag också gärna utrota, då dom är farliga för mig.  Annars får vi bannlysa socker, blommor, och allt annat som lockar dom till sig, där det finns folk.

Eller r et bara vissa allergier du bryr dig om?  Vilka ska vi ta hänsyn till, och vilka är mindre viktiga?
  • viktoria91

Jag har häst och tvättar självklart stallkläderna i tvättstugan! Var skulle jag annars tvätta dem? Jag bor inte i allergihus och betalar hyra som alla andra då får jag givetvis nyttja lokalerna! Schabrak, benlindor och benskydd tvättas också. Dem nyimpregnerade täckena torkades i tvättrummet.

• Anonym (Löjligt!!)
    Lilje skrev 2013-08-10 19:40:49 följande:
    Jag är nyfiken på hur du tänker där, rent praktisk.  Ska man bannlysa parfym, alla pälsdjur, nötter. jordnötter, citrusfrukt, damm,hö, träd och gräs?  Och cigarettrök, lösemedel, (då kan du ju glömma att måla huset, till exempel, vad om en granne är allergisk och får besvär?)  Geting vill jag också gärna utrota, då dom är farliga för mig.  Annars får vi bannlysa socker, blommor, och allt annat som lockar dom till sig, där det finns folk.

Eller r et bara vissa allergier du bryr dig om?  Vilka ska vi ta hänsyn till, och vilka är mindre viktiga?
    Glöm inte min pencillinallergi! Jag får en reaktion även om det bara är små små spår! Jag dör om jag skulle få i mig mer än så.
  • SmultronKatt

Äsch, försöker igen.

m.youtube.com/%20ck%20maybe&search_sort=relevance&search_type=search_all&uploaded=&oq=louis%20ck%20ma&gs_l=youtube-reduced.1.0.0l4.3081.3664.0.6033.3.3.0.0.0.0.208.432.0j2j1.3.0....0...1ac.1.23.youtube-reduced..0.3.430.cz08lRUfB7s

• Juniana

Jag tvättar också stallkläder i den gemensamma tvättstugan. Jag tycker att det är dom som är allergiska som måste anpassa sig och skaffa en egen tvättmaskin i lägenheten, eller tvätta för hand. Sorry. Det FUNGERAR inte att en sak efter en annan ska bli förbjuden, p.g.a. att en minoritet har problem med det.

OBS att ovanstående resonemang INTE gäller sådant, som är ALLMÄNT skadligt. Till exempel tobaksrök. Men just hästar är något NATURLIGT. Människan har i alla tider levt och arbetat tillsammans med dem, och det finns många fysiska och psykiska hälsovinster för barn som får umgås med hästar (och andra pälsdjur såklart). För ett barn som har svårt att få kontakt med människor, t.ex., kan kontakten med djuret vara ovärderlig! Därför är det inte någon självklarhet att just allergikerns behov ska gå före alla andras.    

• Anonym (allergisk)
    Lilje skrev 2013-08-10 19:40:49 följande:

Rent praktiskt finns det inte så mycket att göra. Men som allergiker så möts man ofta av en dålig attityd, av människor som hånar problemen. Det vi bör göra är att upplysa och informera. Att människor faktiskt vet hur man skall reagera om grannen på bussen får en allergisk reaktion. Vet du t.ex hur man ger någon annan en adrenalinspruta? Bra isf!
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan