• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • Anonym (allergisk)
    Anonym (Folk alltså) skrev 2013-08-10 16:42:25 följande:
    Är man SÅ allergisk kanske man inte ska bo i lägenhet som TS gör..

Nej, det är inte alls bra för hälsan. Jag bor i lägenhet med djur i trappuppgången, och lägenheten är dessutom inrökt. Jag håller mig BORTA hemifrån så mycket som möjligt. Är i skolan till klockan 17, pluggar på biblioteket till klockan 20, tränar till klockan 22, hem, öppna alla fönster, ta medicin och genomlida natten med astma. Har allergiska utslag över hela kroppen och den säger ifrån. Men vad gör man? Jag är 20, min familj har flyttat till annan stad, studerar på komvux. Hur sjutton skulle jag ha råd att köpa mig ett hus med bra luft och ventilation?
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:18:13 följande:

Nej, det är inte alls bra för hälsan. Jag bor i lägenhet med djur i trappuppgången, och lägenheten är dessutom inrökt. Jag håller mig BORTA hemifrån så mycket som möjligt. Är i skolan till klockan 17, pluggar på biblioteket till klockan 20, tränar till klockan 22, hem, öppna alla fönster, ta medicin och genomlida natten med astma. Har allergiska utslag över hela kroppen och den säger ifrån. Men vad gör man? Jag är 20, min familj har flyttat till annan stad, studerar på komvux. Hur sjutton skulle jag ha råd att köpa mig ett hus med bra luft och ventilation?
    finns det inte allergivänliga lägenheter?
  • Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:19:15 följande:
    finns det inte allergivänliga lägenheter?
    Det finns 4 stycken i min stad, har ansökt men alla är upptagna tyvärr.
  • Anonym (A)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 16:54:35 följande:
    och att få en allergisk chock är inget som är förenat med just födoämnesallergi, man kan få det om man träffar någon med pälsdjur om man som jag t ex som har en 5.a på skalan för det (och björk och gråbo) och ja 5.a är högsta värdet. jag är dödligt allergisk.
    de som får allergichock om någon ätit snickers reagerar ofta på jordnötter som är en böna och inte en nöt.
    Man har sett samband mellan magnesiumbrist och astma och allergi. Bara som ett tips, det finns mycket intressant att läsa.

Det är oftast pga födoämnen som anafylaktisk chock blir utlöst.

• Anonym (allergisk)

Det jag menar är att självklart ska inte alla behöva anpassa sig till oss allergiker. Men varför inte visa lite hänsyn till omvärlden? Det är en självklarhet för de allra flesta att hålla upp dörren för en rullstolsbunden. Allergi är ett livsfarligt dolt handikapp. Och som allergiker lever man i en värld där det finns dödligt gift, överallt. Vi, eller jag, kräver inte att ni skall ställa upp på oss och anpassa er livsstil. Men vi kan alla försöka göra samhället mer tillgängligt för alla, oavsett om det handlar om en person utan ben, en blind, en döv eller en med allergi. Vi är alla lika mycket värda och förtjänar en hygglig tillvaro här på jorden.

• Anonym (A)
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:24:21 följande:
    Det jag menar är att självklart ska inte alla behöva anpassa sig till oss allergiker. Men varför inte visa lite hänsyn till omvärlden? Det är en självklarhet för de allra flesta att hålla upp dörren för en rullstolsbunden. Allergi är ett livsfarligt dolt handikapp. Och som allergiker lever man i en värld där det finns dödligt gift, överallt. Vi, eller jag, kräver inte att ni skall ställa upp på oss och anpassa er livsstil. Men vi kan alla försöka göra samhället mer tillgängligt för alla, oavsett om det handlar om en person utan ben, en blind, en döv eller en med allergi. Vi är alla lika mycket värda och förtjänar en hygglig tillvaro här på jorden.
    Dödligt gift? Det är en stark överdrift det du skriver.

• Anonym (allergi)
    Anonym (A) skrev 2013-08-10 16:00:23 följande:
    Jag skulle aldrig byta tvättmedel/sköljmedel för att en granne ville det. Däremot skulle jag kunna köra maskinerna tomma på 90 grader efter jag hade tvättat klart.
  • Anonym (allergisk)
    Anonym (A) skrev 2013-08-10 17:26:57 följande:
    Dödligt gift? Det är en stark överdrift det du skriver.

På vilket sett är det en överdrift? 1/2000 del jordnöt räcker för att jag ska dö. Så, på vilket sätt överdriver jag när dessa jordnötter säljs överallt och äts överallt? Att jag tar i ett dörrhandtag efter någon som ätit jordnötter räcker för att en dödlig chock skall bryta ut. Hur ska jag göra då tycker du, för att vara säker?
  • Anonym (Sven)

Bara läst TS.

Kände du av något? Fick du en allergisk reaktion eller är det bara en principsak för dig? 

• Rocktrollet

Men du måste skämta?
    Har man en allergi, då får man fanimig köpa en egen tvättmaskin. 
    Varför ska ANDRA drabbas bara för att DU har en allergi?

Jag tycker man kan respektera nötallergiker som faktiskt kan bli sjuka på riktigt (eller om du är dödligt hästallergisk) men annars så kan man inte förvänta sig att andra ska anpassa sig efter DINA problem.

Dessutom lär ju alla hår vara rätt "sterila" efter en omgång i maskinen. 

Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan