• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • Nape

Hon måste ju få tvätta sina kläder, men jag förstår att du vill undvika det.

Hur bokar ni tvättstugan? Kan du se när hon bokat- så du kan boka på helt andra tider?

Tyvärr har ni ju redan råkat i kant med varandra, med hissen, annars hade lösningen sett ut såhär:

"Åh, jag ser att du rider. Mysigt! Jag älskar hästar och skulle gärna rida själv, men tyvärr är jag allergisk. Har du egen häst? Åh, vad heter den? Fint namn. Jo, förresten, vad har du för bokninsnummer, jag ska se till att inte boka direkt efter dig nästa gång."

• Tygtiiger

Nej, det kan du inte. Däremot kan du hänvisa till att ni har allergier för att få tillstånd att sätta in en egen tvättmaskin i er lägenhet. 

Och ja, jag har allergi mot pälsdjur och I SYNNERHET mot häst. Det bästa du kan göra är att köra 60-tvätt först när du ska tvätta, då blir du av med stöv och kvalster om det finns något kvar i maskinen. Rentvättade hästhår reagerar du inte på, det är skräpet PÅ håren som ger allergi.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 22:03:30 följande:

Rent praktiskt finns det inte så mycket att göra. Men som allergiker så möts man ofta av en dålig attityd, av människor som hånar problemen. Det vi bör göra är att upplysa och informera. Att människor faktiskt vet hur man skall reagera om grannen på bussen får en allergisk reaktion. Vet du t.ex hur man ger någon annan en adrenalinspruta? Bra isf!
    Jag skulle aldrig låta en främling ge mig en adrenalinspruta. De ska ringa ambulans! Om jag har en adrenalinspruta på mig pga allergi är det min egen skyldighet att ha den tillgänglig och kunna ge den. Inte tusan börjar jag gräva igenom kläderna på främlingar om de faller ihop i tanken "ojdå, de kanske är allergiska, undrar om de har en JEXT i fickan!" 

Jag följer ABC och kollar andning och puls och ringer efter ambulansen.

(och ja, jag kan ge både adrenalinsprutor och diverse andra läkemedel.)

När jag var barn var jag så allergisk att jag inte kunde gå förbi en häst på fem meters avstånd utan att omedelbart reagera i ögon och luftvägar. Det var skitjobbigt. Jag är bara tacksam att jag har pälsallergi och inte födoämnesallergi - jag blir sjuk av pälsdjur, men jag dör inte om någon på en restaurang glömmer att milda margarin innehåller mjölk, eller att mandel räknas till en trädnöt. 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • TantForm
    Nyfiken gul skrev 2013-08-10 12:37:02 följande:
    Låter som att du skulle behöva ett studiebesök i ett stall Ts och se hur hästvärlden faktiskt ser ut.  verkar mer som att du är rädd för fenomenet "häst"  än att du är allergisk. Du är välkommen till mitt jobb, många allergiska föräldrar är där tillsammans med sina ridande barn och det går bra.    
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

Menar du att bara för att det finns allergiska föräldrar som kan vistas på ridskolor, så gäller det alla? Även om jag inte tycker att ts kan ställa några som helst krav på tvättstugan, så kan jag meddela att det faktiskt finns dom som är så allergiska att dom inte kan vistas i samma utrymme som någon varit i med hästkläder. Som min man tex. Han är vrålallergisk mot hästar. Trots att dottern byter kläder innan vi åker hem från stallet, en bilresa som tar max en kvart, så kan han inte använda bilen den dagen utan att riskera ett astmaanfall. Detta trots allergi- och astmamediciner.
  • syy

Köp en egen tvättmaskin. Ni kommer undan problemet, och ni slipper boka tider och kan tvätta när det passar.

• Mineralvatten
    syy skrev 2013-08-10 22:58:39 följande:
    Köp en egen tvättmaskin. Ni kommer undan problemet, och ni slipper boka tider och kan tvätta när det passar.
    NJA man har ju fortfarande regler att förhålla sig till, man kan ju inte starta igång en tvättmaskin kl. 23 eller 06 lixom.
  • Aileen Allannah
    TantForm skrev 2013-08-10 22:54:00 följande:

Menar du att bara för att det finns allergiska föräldrar som kan vistas på ridskolor, så gäller det alla? Även om jag inte tycker att ts kan ställa några som helst krav på tvättstugan, så kan jag meddela att det faktiskt finns dom som är så allergiska att dom inte kan vistas i samma utrymme som någon varit i med hästkläder. Som min man tex. Han är vrålallergisk mot hästar. Trots att dottern byter kläder innan vi åker hem från stallet, en bilresa som tar max en kvart, så kan han inte använda bilen den dagen utan att riskera ett astmaanfall. Detta trots allergi- och astmamediciner.
    Hade min man varit så allergisk hade dottern aldrig fått syssla med hästar heller.
  • Faber
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 22:03:30 följande:

Rent praktiskt finns det inte så mycket att göra. Men som allergiker så möts man ofta av en dålig attityd, av människor som hånar problemen. Det vi bör göra är att upplysa och informera. Att människor faktiskt vet hur man skall reagera om grannen på bussen får en allergisk reaktion. Vet du t.ex hur man ger någon annan en adrenalinspruta? Bra isf!
    Jag är allergisk, dock inte så jag kolar. Jag misstänker att den trista attityden kommer av alla gnällspikar. De som har lättare allergi och kanske bara får nästäppa eller rinnande näsa men ändå gastar som om någon stuckit kniven i dem när de ser en hund på andra sidan gatan. Det drabbar tyvärr de som har allvarlig allergi.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Anonym (hästtjejen)

Tvätta ett par ridbyxor och lite hästiga tröjor är väl ok, om man ser till att inte håra ner i tvättstugan, men täcken schabrak och benlindor är verkligen inte ok. Och inte att impregnera hästtäcken i torkrummet!  Sådant får man tvätta i stallet. 

Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan