Anonym (Pinsam) skrev 2013-08-16 16:39:21 följande:
Jag har läst i en tidning att man kan vänja kroppen av med sin intolerans om man utsätter den för små doser... Ibland blir doserna för stora...
Och laktosfritt har jag inte råd med, när det bara är jag som äter det. Övriga familjen äter bara vanlig mat. Och min man vill absolut inte äta laktosfritt, det är inte riktig mat säger han...
Hmm, NEJ - man kan inte "vänja" kroppen av med lactosintolerans! Är man lactosintolerant saknas ett enzym i tarmludden (som väldigt få människor i andra delar av världen ens har) som gör att man klarar av att tillgodogöra sig komjölk på rätt sätt. För alla som saknar det enzymet är lactosen mer eller mindre giftig.
Jag har varit konstaterat lactosintolerant i drygt 10 år - och är tyvärr så pass intolerant (finns olika "grader" av lactosintolerans) att jag inte kan äta/dricka låglactosprodukter eller ens vanlig, olagrad, hårdost.
Vi använder enbart lactosfria mjölkprodukter för hela familjen, och det är (enligt maken) ingen större skillnad på smaken. Låglactosmjölk däremot smakar helt annorlunda än vanlig mjölk, men hellre anorlunda smak och slippa fisar och illalukt ur munnen.