• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Zoja
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:43:36 följande:
    "Borde" inte ett barn bry sig om utseendet enligt dig alltså? Men om de gör det då? Ja, då finns föräldern där för att säga ifrån, likaså om de bryr sig om sin sexualitet för tidigt.

Men att säga att det är OK för en 13-åring att ha string, men inte för en 9-åring, och samtidigt hävda att 13-åringen bara gör det för nyfikenheten och inte för något sexuellt - det är rent hyckleri och inget annat!
    Inte på samma sätt och i samma utsträckning som tonåringar och vuxna. Föräldrarna borde finnas där för att stötta och hjälpa, om nu ens barn är väldigt intresserad av sitt utseende får man försöka guida hen, men att förbjuda saker rakt av fungerar inte. Att utforska sin sexualitet i tidig ålder tror jag bara är sunt, men därmed inte sagt att barn borde ha sex, utan endast utforska sig själva och sin kropp. Om ens 11-åriga barn har sex, ja då får man ta sig ett rejält snack med barnet, eftersom barn inte är redo och inte har tillräckligt mycket konsekvenstänkade, men om ens 14-åring har det, ja då finns det inte mycket man kan göra, om tonåringar vill ha sex kommer de ha det. Mycket händer i kroppen och hjärnan under tonåren, och man behöver få chansen att få utlopp för det.

Det är stor skillnad på att vara barn och att vara tonåring, så jag skulle inte säga att det är hyckleri. Jag har dessutom sagt att det finns olika anledningar till att man väljer att bära string, bekvämlighet, nyfikenhet, känna sig vuxen, vara sexig etc. Alltså inte endast för det sexuella syftet. Bär man string för ett sexuellt syfte är man ju oftast med någon annan, inte bara har det under sina vanliga kläder en vanlig dag. 

Om du inte förstår skillnaden på om ett barn bär string och en tonåring, eller om ett barn utforskar sin sexualitet och en tonåring, då har jag inget mer att säga. 
  • Anonym (OP)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 12:28:58 följande:
    Och nej, jag kan se att hon inte passar särskilt bra i string, men det har hon säkert inte förstånd till att förstå själv, vilket är ytterligare en anledning att jag som förälder måste kliva in och ta beslut.

Nä, hon passar säkert inte i string din dotter för var ska svansen ta vägen?
  • Anonym (Emmie)

Men spänn av.....stringtrosor.....vad kan hända???

• nevermind

Vad har trosorna med sex att göra?!

TS, säg inget. Rummet är hennes privata sfär. Hon ville inte att du skulle se dem men du gick in och hittade dem ändå. Låt henne få ha lite privatliv.

• LoPax

Men om hon vill ha string, låt henne. I den åldern är det så viktigt att bara få vara "som alla andra". Och i en sån här enkel grej, varför inte? Har du lyckats med din roll som förälder så kommer inte stringen vara det som får henne att ramla ner i moralens förfall. Om ett par år så kommer hon säkert vara som de flesta andra, och inte vilja ha string längre. Jag har ex knappt använt det på flera år, fast jag köpte mitt första tre pack på H&M som 13 åring.

Jag menar det jag skriver, och ingenting annat.
  • stortå

Vilken planet kommer du från? Jag tycker synd om din dotter som inte får utvecklas på ett normalt sätt. Jag har själv döttrar i tonåren och jag har aldrig lagt mig i hur de klär sig, de får gå i string om det känns rätt för dem. Mina töser kan ta ansvar för sitt liv eftersom de vet att varje handling får en konsekvens. Vill dom klä sig sexigt och känna sig sexiga så är det deras val, inte mitt. Skärp dig och låt din dotter utvecklas som sig

• Anonym (Jag)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 14:10:45 följande:
    Hon får ha vilka kläder hon vill så länge de inte anspelar på sex=byxor som sitter som korvskinn runt skinkorna på henne eller trosor som visar hela rumpan, eller toppar som visar djup urringning.

Hon får vänta några år innan hon utforskar sexualiserandet av sin egen kropp.

Herregud, string behöver inte ha med sex att göra. Jag har använt string sedan jag var 13, när jag har haft byxor där troslinjen syns. Jag är 18 och har inte haft penetrerande sex någon gång (smeksex en gång, men då var jag långt över 13 år). Vad är så viktigt med att ha en troskant som syns?
  • Dragonball

Jag snodde mammas "sexiga underkläder" och testade dem när jag var elva år bara för att det var spännande. Såklart dolde jag det för mina föräldrar. Hade dött av pinsamhet om de kommit på mig. Började inte ha sex förrän jag var 18 år och i en relation även om nyfikenheten på sexiga plagg kom långt innan. Du behöver nog inte oroa dig. Din dotter vet att du inte är ok med det då hon döljer dem. Låt henne ha denna lilla hemlighet för sig själv.

• Anonym (string)

Hur kan string=sex? Hur kan de se att hon har string då när den ändå är under kläderna? Jag tror det mer är för att andra tjejer har det och hon vill passa in pga. det. Inte för att visa någon kille det. I så fall så kan ju hon gå med stora bomullstrosor som hon sen kan dra av sig eller tom. gå troslös under kjol tex. så vad tjänar det till att förbjuda string?

• Vitamin

Det vet väl alla att det porrigaste som finns är de supertajta korvskinnsbyxorna som alla skidåkare och cyklister har, mums! De är särskilt framtagna för att anspela på sex och dra till sig lystna sexgalningars blickar. Så även långkalsonger, ridbyxor och kalasbyxor/tajts och löparbyxor. Jag gissar att TS inte skulle låta sin pojke klä sig i rosa heller. För det vet vi ju också vad det innebär.

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(