• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (vad göra?)
    Tom Araya skrev 2013-08-24 13:23:57 följande:

Man kan alltså inte ha en smak för vad man gillar och tycker är snyggt utan allt handlar om att locka motsatt kön till sex?
    Jo, men varför skulle inte en 9-åring kunna ha sådana åsikter menar du?
  • Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:26:49 följande:
    Jo, men varför skulle inte en 9-åring kunna ha sådana åsikter menar du?
    Det är DU som sexualiserar allt som har med utseende att göra.
  • Anonym (vad göra?)
    Tom Araya skrev 2013-08-24 13:31:56 följande:
    Det är DU som sexualiserar allt som har med utseende att göra.
    Jag får tydligen upprepa frågan:

varför skulle inte en 9-åring kunna ha sådana åsikter menar du?
  • Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:33:30 följande:
    Jag får tydligen upprepa frågan:

varför skulle inte en 9-åring kunna ha sådana åsikter menar du?
    Vad menar du med "sådana" åsikter? Att 9-åringar skulle syfta till att locka motsatta könet till sex med sitt utseende och klädval?

Det tillhör i så fall undantag.

Är det skäl nog för att 9-åringar inte ska få bära något efter egen smak? 
  • Sephrenia89
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:26:50 följande:
    Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Leder stringisar våldtäkt eller sexuellt frispel som slutar i gruppsex? Om hon är mogen sexuella vet väl inte du om... om hon är 13 gäller samma, jag hade string som 11 åring och har inte det idag, mina förflutna sex partners är inte ett stort antal och har normalt sex med min sambo och aldrig blivit våldtagen.

Däremot ökar risken för UVI, men det gör man även i tajta jeans.
  • Zoja
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:11:32 följande:
    Jaha, så på vilket sätt är "fokus på utseendet" annorlunda mot sexualisering?
    Man kan fokusera sig på utseendet på många olika sätt. Ett barn, någon som inte är tonåring än alltså, borde inte bry sig så mycket om val av kläder, smink, underkläder, skor, utveckla en identitiet, sex, förhållanden etc, för att de är just barn och borde bete sig som barn och inte tonåringar. Som jag tidigare sa, tonåringar ska hitta sig själva och testa olika saker, barn har inte det behovet. 

Sen vill tonåringar såklart ibland se sexiga ut, och en stor del av fokuset ligger mycket på att se bra ut, och det är helt normalt. Men med det sagt betyder det inte att allt fokus ligger på att se sexig ut, och string för många är just bara ett bekvämt plagg, och inte något som gör en till en levande sexbomb som när som helst kan explodera.
  • Sephrenia89

Om hon nu är 9 eller dylikt så handlar det troligen om vad de andra tjejerna hon känner har, sambons dotter använder bh till obefintliga bröst för de andra har det.

• Vitamin
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:33:30 följande:
    Jag får tydligen upprepa frågan: varför skulle inte en 9-åring kunna ha sådana åsikter menar du?

Klart att en nioåring kan ha såna åsikter. Särskilt om hem fått lära sig det av sin mamma. Det är också sannorlikt att om föräldrar skuldbelägger sina barn så gör de saker bakom ryggen på föräldrarna. Tex köper stringtrosor för sina egna pengar.
  • Anonym (vad göra?)
    Zoja skrev 2013-08-24 13:39:20 följande:
    Man kan fokusera sig på utseendet på många olika sätt. Ett barn, någon som inte är tonåring än alltså, borde inte bry sig så mycket om val av kläder, smink, underkläder, skor, utveckla en identitiet, sex, förhållanden etc, för att de är just barn och borde bete sig som barn och inte tonåringar. Som jag tidigare sa, tonåringar ska hitta sig själva och testa olika saker, barn har inte det behovet. 

Sen vill tonåringar såklart ibland se sexiga ut, och en stor del av fokuset ligger mycket på att se bra ut, och det är helt normalt. Men med det sagt betyder det inte att allt fokus ligger på att se sexig ut, och string för många är just bara ett bekvämt plagg, och inte något som gör en till en levande sexbomb som när som helst kan explodera.
    "Borde" inte ett barn bry sig om utseendet enligt dig alltså? Men om de gör det då? Ja, då finns föräldern där för att säga ifrån, likaså om de bryr sig om sin sexualitet för tidigt.

Men att säga att det är OK för en 13-åring att ha string, men inte för en 9-åring, och samtidigt hävda att 13-åringen bara gör det för nyfikenheten och inte för något sexuellt - det är rent hyckleri och inget annat!
  • paret
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:26:50 följande:

Det är din uppfattning om underkläder.
    Om alla andra tjejer i klassen har string så vågar inte din dotter vara utan för mobbingens skull, och då måste hon smyga för dig för att inte mobbas och sen om du upptäcker henne får hon skäll av dig.
    Det är inte lätt att vara barn hos dig. 
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(