• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (lilla TS)
    RosaMoln skrev 2013-08-24 12:18:53 följande:
    Oj jösses, hon kommer bli en plåga när hon blir äldre. Just för att du förbjuder henne för minsta lilla skitsak.. Hon kommer bli den tjejen som ska testa och våga göra allt just för att hon inte får eller lärt sig av sina misstag.
  • Anonym (nejnejnej)

TS.

Om du tycker att alla tighta byxor skickar ut "sexuella signaler" kan du inte då gå in på googl.se och "bilder" sedan söka upp ett par byxor av den typ din dotter faktiskt får använda..

Det enda jag kan se framför mig är ett par ballongformade manschesterbyxor.

• lykantrophona

Det behöver inte handla om sex. Det kan handla om nyfikenhet, att vara lite rebellisk, att hennes kompis sagt att det är snyggt... vad som helst. Visst kan du väl säga att du inte tycker om det, men det kan bli svårt att förbjuda. Ska du liksom kontrollera vilka trosor hon har på sig när hon går ut?

Själv tycker jag inte om string eftersom det är obekvämt, men vissa säger att det är bekvämt, och det handlar nog om form på rumpan och vad man är van vid...

Om du är rädd för att hon kommer ha sex för tidigt, prata om det istället för trosorna.

• Anonym (vad göra?)
    elmadumle skrev 2013-08-24 12:20:50 följande:

Vadå inte passar i string? du har alltså tvingat henne visa dig med de på? du har nog större problem än att hon börjat använda string.  Det syns knappt när de sitter på under ett par jeans. Dags att sluta sexualisera din dotter, för det är du som gör det inte kläderna. Låt henne bestämma själv vad hon vill ha på sig.
    Om du läst vad jag skrivit tidigare så går hon nu runt i bara string och tröja här hemma för att visa sin trots mot mina bestämmelser. Jag tänker dock inte reagera utan vänta tills hon tröttnar. Just nu är hon bara barnslig och trotsig, men det ska hon snart få lära sig av med.

Och nej, jag kan se att hon inte passar särskilt bra i string, men det har hon säkert inte förstånd till att förstå själv, vilket är ytterligare en anledning att jag som förälder måste kliva in och ta beslut.
    Anonym (lilla TS) skrev 2013-08-24 12:24:49 följande:
    Så leggings/tights är också förbjudet?
    Ja. Hon behöver inte ha tighta historier som visar upp formerna och sexualiserar hennes kropp, det får hon vänta med några år.

• Spöktuss
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 12:28:58 följande:
    Om du läst vad jag skrivit tidigare så går hon nu runt i bara string och tröja här hemma för att visa sin trots mot mina bestämmelser. Jag tänker dock inte reagera utan vänta tills hon tröttnar. Just nu är hon bara barnslig och trotsig, men det ska hon snart få lära sig av med.

Och nej, jag kan se att hon inte passar särskilt bra i string, men det har hon säkert inte förstånd till att förstå själv, vilket är ytterligare en anledning att jag som förälder måste kliva in och ta beslut.

Ja. Hon behöver inte ha tighta historier som visar upp formerna och sexualiserar hennes kropp, det får hon vänta med några år.

Får jag fråga vilka kläder hon FÅR ha på sig för dig?
  • Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 12:21:13 följande:
    Tighta byxor skickar sexuella signaler som hon inte är mogen för. Inte svårare än så.
    Vilka plagg sänder INTE sexuella signaler? Beror det inte mer på betraktaren?

Har din dotter aldrig kjol, klänning, badkläder, idrottskläder e.t.c?

Jag tycker du ska sluta färga dina åsikter om kläder och utseende med vuxnas syn och avsexualisera ditt barn.       
  • apa4ewer

Ts oavsett om du förbjuder eller inte så är det ändå upp till henne om hon ska ha dem eller inte då det är hennes kropp. Hon kommer göra som hon vill i slutändan ändå. Var själv 12 när jag provade string. Tyckte inte om det och då lät jag helt enkelt det ligga och skräpa. Sedan att din dotter gömmer trosorna förstår jag. Hur hade du reagerat om hon kommit till dig med dom och sagt att hon provat/använt/ använder string då?

Som flera skrivit här så kan man som en invid tycka att dom helt enkelt är bekväma. Bara för att DU ser på string på ett sätt betyder inte att din DOTTER ska göra likadant.

Sedan så istället för att flippa ut här så tycker jag att du kan snällt gå till din dotter och fråga om hon använder string då du letat efter en sak i hennes rum men trosorna kom fram istället. Om hon gör det så är det väl bara att informera vad du tycker- för och nackdelar från din synpunkt och sedan helt enkelt släppa det. 

• Zoja

Hennes ålder är högst relevant för att man ska kunna ta ett rättvist ställningstagande. Det är väldigt stor skillnad på om din dotter skulle vara 9 eller 14 år gammal och vilja bära string. Men att förbjuda saker som string är ingen bra idé, vill hon ha det på sig så kommer hon ha det.

• Anonym (vad göra?)
    Zoja skrev 2013-08-24 12:44:15 följande:
    Hennes ålder är högst relevant för att man ska kunna ta ett rättvist ställningstagande. Det är väldigt stor skillnad på om din dotter skulle vara 9 eller 14 år gammal och vilja bära string. Men att förbjuda saker som string är ingen bra idé, vill hon ha det på sig så kommer hon ha det.
    Nu har beslut redan fattats, så tråden har fyllt sitt syfte, men på vilket sätt är det skillnad för en 9-åring och en 14-åring menar du?

Läser man allt i denna tråd spelar det ju tydligen ingen roll, för string är inte alls sexualiserat...
  • dafuuuq

omg, tycker fan synd om din dotter ts.. får inte ens ha på sig tighta byxor???? seriöst vad är ditt fel?

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(