• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (Snuskgubbe)

Riktiga kvinnor har stringtrosor.

• Nenne666
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 14:10:45 följande:
    Hon får ha vilka kläder hon vill så länge de inte anspelar på sex=byxor som sitter som korvskinn runt skinkorna på henne eller trosor som visar hela rumpan, eller toppar som visar djup urringning.

Hon får vänta några år innan hon utforskar sexualiserandet av sin egen kropp.

Och det bestämmer du, när din dotters intresse för sex vaknar? Det enda du kan påverka är hennes värderingar i stort och smått. Förbud leder oftast till smusslande ändå, så va öppnare med din dotter istället.
  • Lilje

Jag började utforska när jag var 9-10, kroppen lyssnar inte på lagen. Chansen är stor att din dotter redan har rätt bra koll på sin sexualitet, TS. :) låt henne göra som hon vill just där, det är hennes kropp. Förbjuder du kommer hon bara stänga dig ute.

• Anonym (sjukt)

Vad sjukt att koppla ihop ett klädesplagg med att man måste ha sex för att man bär det.

• phelia
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 14:11:35 följande:
    Och varför har alla andra string då? Någon måste ju börja med det så att andra tar efter. Vad är själva grundsyftet tror du?

För att de äldre tjejerna hade det, för att deras storasystrar och mammor hade det? Var får man sin "stil" ifrån?
     Och jag använder det än idag, inte för att vara sexig för min sambo utan när kläderna jag tänkt bära kräver det. Sömlösa trosor är inte helt kompatibla med min bakdel.
  • Fiya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:26:50 följande:
    Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...
    Vad kan string leda till?
  • Lev väl

Jag minns hur det var när jag var ung och gick i grundskolan. Det värsta som fanns var ju att visa trosorna. Ingen ville att troslinjen skulle synas genom byxorna! När den gjorde det fick man som tjej utstå kommentarer från killarna.
    Stringtrosor löste det problemet och hade ingeting med sexualitet att göra.

Jag tycker det är helt befängt av TS att sexualisera ett klädesplagg. 

• Anonym (osexigt)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 11:57:11 följande:
    Klart att string är ett sexplagg. Ursprungligen kommer ju string från sexindustrin, så bara det faktumet borde vara bevis nog.

Hon har inte slöja, hon har vanliga sköna byxor som hon kan röra sig i, som inte sitter tight runt rumpan. Tighta byxor är precis som string sexualiserande. Varför ska hon ha tighta byxor för så man ser formen på hennes bakdel?
    Det finns inget plagg som jag känner mig så osexig i som stringtrosor. Det enda som skulle få mig att använda ett par är för att få kläder att sitta snyggare. Du verkar vara hysteriskt sexfixerad eftersom du ser allt som sexigt. Min dotter som är nio har tighta kläder, men inte katten är det nåt sexigt med det. Hon liksom jag, tycker helt enkelt om kläder som sitter mot kroppen. Det går att ha tighta kläder som inte är sexiga. Jag jobbar som förskollärare och jag kan lova att min klädsel inte uppfattas som sexig.

Nu har min dotter inte kommit på att det finns stringtrosor än, men när hon gör det kommer jag ta en diskussion med henne om dem. Jag skulle aldrig förbjuda henne att ha det som tonåring, men förklara för- och nackdelar med dem så hon själv kan ta ställning till om hon verkligen vill ha dem eller inte.
  • Indianica

Det som är förbjudet blir oftast mer spännande. Jag tycker inte man ska skälla ut någon pga ett par trosor. Lägg dem i tvättkorgen (om de är smutsiga) tvätta dem och lägg dem i hennes garderob. Jag har själv några stringtrosor och de är riktigt sköna, men jag skulle aldrig i livet åma och kråma mig inför maken i dem.

Det man kan säga till sina barn är kanske att stringtrosor ofta sitter rätt så tätt runt snippan så har man lätt för klåda och så där nere kanske man inte ska ha dem dagligen och givetvis har man inga lågt skurna byxor där stringen sticker upp ovanför byxlinningen, det är bara smaklöst.

Ta ett djupt andetag och inse att det är inte knark du har hittat utan ett par trosor. Du får ha vilka trosor du vill och uppenbart är dottern så gammal att hon kan köpa trosor och då kan hon nog får välja sina trosor själv.

• violass

Jag tycker du ska ta dit barn ut på en shopping tur och köpa lite vuxnare trosor åt henne, absolut INTE string, men kanske inte heller ett par rosa med en nalle på? Du kanske fattar.. Jag tror inte hon har köpt sig trosorna för att killarna ska ha något att kika på, utan jag tror att hon köpt dom för att passa in bland tjej kompisarna. Prata med henne, se vad hon vill ha ut av detta, var hennes mamma & vän!

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(