• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Imquelle90

Bara för att man vill använda stringtrosor måste man inte bli extremt sexuellt påverkad. 
    Som 12-13åring lyckades jag (röd över öronen) peka på stringtrosor i butiken och sa att jag vill ha sådana.
    Mamma köpte ett par till mig, och jag använde dem i något år.
    Idag äger jag inte ett par, och vill inte ha heller.
    Anledningen till att jag ville ha stringen var de så vanliga 'alla andra har de ju'.
    Och även om man får en kick utav det, så ingår det väl i en vanlig uppfostran? Sexuellt och kroppsligt utforskande.

Ju mer man förbjuder, ju mer lockande blir det. Hon förbjöd mig aldrig att röka eller dricka heller, och jag röker inte idag och dricker 4-5 cider i kvartalet.  

• Spöktuss
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:43:36 följande:
    Men att säga att det är OK för en 13-åring att ha string, men inte för en 9-åring, och samtidigt hävda att 13-åringen bara gör det för nyfikenheten och inte för något sexuellt - det är rent hyckleri och inget annat!

Jag frågar dig igen: Vilka kläder anser du att din dotter ska ha för göra dig nöjd?
  • phelia

Jag skaffade mina första string när jag var 12-13. Anledning? För att de andra tjejerna hade det! Jag struntade totalt i vad killarna tyckte men det var liksom pinsamt efter gympan om man skulle sätta på sig "vanliga" trosor, därför brukade jag alltid spara de få exemplar jag faktiskt hade till gympa-dagarna.
    Alltså, inget sexuellt över huvud taget, det var bara en modegrej i åldern då ingen ville känna sig utanför.  

Ville bara ge dig en annan point of view. 

• Spöktuss
    Spöktuss skrev 2013-08-24 14:07:16 följande:

Jag frågar dig igen: Vilka kläder anser du att din dotter ska ha för göra dig nöjd?

*för att du ska vara nöjd.

• Anonym (vad göra?)
    Spöktuss skrev 2013-08-24 14:07:16 följande:

Hon får ha vilka kläder hon vill så länge de inte anspelar på sex=byxor som sitter som korvskinn runt skinkorna på henne eller trosor som visar hela rumpan, eller toppar som visar djup urringning.

Hon får vänta några år innan hon utforskar sexualiserandet av sin egen kropp.
  • Anonym (vad göra?)
    phelia skrev 2013-08-24 14:07:29 följande:
    Jag skaffade mina första string när jag var 12-13. Anledning? För att de andra tjejerna hade det! Jag struntade totalt i vad killarna tyckte men det var liksom pinsamt efter gympan om man skulle sätta på sig "vanliga" trosor, därför brukade jag alltid spara de få exemplar jag faktiskt hade till gympa-dagarna.
    Alltså, inget sexuellt över huvud taget, det var bara en modegrej i åldern då ingen ville känna sig utanför.  

Ville bara ge dig en annan point of view. 
    Och varför har alla andra string då? Någon måste ju börja med det så att andra tar efter. Vad är själva grundsyftet tror du?
  • paret
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 14:11:35 följande:
    Och varför har alla andra string då? Någon måste ju börja med det så att andra tar efter. Vad är själva grundsyftet tror du?
    Att några unga tjejer har sett sin mamma eller storasyster med string kanske, kan det vara en anledning att småflickor vill ha det?
  • Spöktuss
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 14:10:45 följande:
    Hon får ha vilka kläder hon vill så länge de inte anspelar på sex=byxor som sitter som korvskinn runt skinkorna på henne eller trosor som visar hela rumpan, eller toppar som visar djup urringning.

Hon får vänta några år innan hon utforskar sexualiserandet av sin egen kropp.

Anspelar tighta byxor på sex? Det hade jag missat. Drömmer

Allvarligt talat, att "utforska sexualiserandet av sin kropp" är enligt mig när man börjar bli intim med sig själv, inte att klä sig i ett visst plagg. Du har nog missförstått vad "sexualisering" är för något. 
  • Spöktuss

Haha, nu när jag tänkte efter.

Spöktuss skrev 2013-08-24 14:25:04 följande:

Anspelar tighta byxor på sex? Det hade jag missat. Drömmer

Allvarligt talat, att "utforska sexualiserandet av sin kropp" är enligt mig när man börjar bli intim med sig själv, inte att klä sig i ett visst plagg. Du har nog missförstått vad "sexualisering" är för något. 

Du menar inte " utforska sin sexualitet"? I så fall har det verkligen nada med kläder att göra.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(