• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Spöktuss
    Tom Araya skrev 2013-08-24 12:32:41 följande:
    Vilka plagg sänder INTE sexuella signaler? Beror det inte mer på betraktaren?

Har din dotter aldrig kjol, klänning, badkläder, idrottskläder e.t.c?

Jag tycker du ska sluta färga dina åsikter om kläder och utseende med vuxnas syn och avsexualisera ditt barn.       
  • Lillmajsan

Själv har jag alltid hatat vanliga trosor då de är så himla obekväma. Enligt mitt eget tycke då. Jag har använt string var dag sedan jag var 12 år (är 27 idag). Jag äger endast två par andra trosor, tro de kallas hipsters eller något sådant och dom använder jag bara på natten när jag har mens på grund av nattbindan.
    Jag själv har aldrig sätt stringtrosan som något annat än ett bekvämt plagg. Sex har med andra saker att göra. Enligt mig alltså.

• elmadumle
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 12:28:58 följande:
    Om du läst vad jag skrivit tidigare så går hon nu runt i bara string och tröja här hemma för att visa sin trots mot mina bestämmelser. Jag tänker dock inte reagera utan vänta tills hon tröttnar. Just nu är hon bara barnslig och trotsig, men det ska hon snart få lära sig av med.

Och nej, jag kan se att hon inte passar särskilt bra i string, men det har hon säkert inte förstånd till att förstå själv, vilket är ytterligare en anledning att jag som förälder måste kliva in och ta beslut.

Ja. Hon behöver inte ha tighta historier som visar upp formerna och sexualiserar hennes kropp, det får hon vänta med några år.

Men jösses! mina tjejer har haft tighs/leggings och tunika sedan de var bebisar och så länge jag fick bestämma kläderna, du anser då att ett spädbarn med tights är sexualiserat? Iså fall sök hjälp nu!
  • Zoja
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 12:46:42 följande:
    Nu har beslut redan fattats, så tråden har fyllt sitt syfte, men på vilket sätt är det skillnad för en 9-åring och en 14-åring menar du?

Läser man allt i denna tråd spelar det ju tydligen ingen roll, för string är inte alls sexualiserat...
    Är man nio år är man fortfarande ett barn, som inte borde bry sig om sitt utseende på ett sådant sätt. En 14-åring är tonåring och har kommit in i fasen att utforska sig själv och skapa sig en egen identitet, utseende, sexuella erfarenheter etc. 

Nej, jag tycker inte heller att string automatiskt är ett sexuellt laddat plagg, om man bär det under kläder och har det för att man tycker att det är bekvämt. Jag började bära string när jag var ung tonåring, 13 kanske, och då var det spännande, lite vuxet som ingen annan behövde veta om. Man måste få utrymme att utforska sig själv som tonåring, testa olika saker, inte berätta allt för mamma och pappa. Men som sagt, är man under 11-12, ja då borde inte fokus ligga på utseendet på ett sådant sätt. Så det är stor skillnad på de få åren. 
  • Vitamin
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:36:41 följande:
    På vilket sätt är hennes exakta ålder relevant? Hon är inte 15 än=ej byxmyndig än. Vad spelar det för roll om hon är 10, 12 eller 14 för dig? I den åldern utvecklas man väldigt individuellt. Det är därför det finns en gräns för alla då man anses vara redo för sex, och den gränsen är satt till 15.

Så i din värld innebär stringtrosor per automatik att man har sex? Skruvat om du frågar mej. Fattar du vilka fördomar du implementerar i din dotter när du tvingar på henne dina trångsynta åsikter?
  • Anonym (K)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:36:41 följande:
    På vilket sätt är hennes exakta ålder relevant? Hon är inte 15 än=ej byxmyndig än. Vad spelar det för roll om hon är 10, 12 eller 14 för dig? I den åldern utvecklas man väldigt individuellt. Det är därför det finns en gräns för alla då man anses vara redo för sex, och den gränsen är satt till 15.
    Haha skojar du eller?? Bara för att man har string betyder inte att man var sex?? Gud vilken störd syn vissa föräldrar har.
  • Anonym (lilla TS)
    Spöktuss skrev 2013-08-24 12:32:21 följande:

Får jag fråga vilka kläder hon FÅR ha på sig för dig?
    Abaya kanske?
  • Anonym (vad göra?)
    Zoja skrev 2013-08-24 13:06:05 följande:
    Är man nio år är man fortfarande ett barn, som inte borde bry sig om sitt utseende på ett sådant sätt. En 14-åring är tonåring och har kommit in i fasen att utforska sig själv och skapa sig en egen identitet, utseende, sexuella erfarenheter etc. 

Nej, jag tycker inte heller att string automatiskt är ett sexuellt laddat plagg, om man bär det under kläder och har det för att man tycker att det är bekvämt. Jag började bära string när jag var ung tonåring, 13 kanske, och då var det spännande, lite vuxet som ingen annan behövde veta om. Man måste få utrymme att utforska sig själv som tonåring, testa olika saker, inte berätta allt för mamma och pappa. Men som sagt, är man under 11-12, ja då borde inte fokus ligga på utseendet på ett sådant sätt. Så det är stor skillnad på de få åren. 
    Jaha, så på vilket sätt är "fokus på utseendet" annorlunda mot sexualisering?
  • Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:11:32 följande:
    Jaha, så på vilket sätt är "fokus på utseendet" annorlunda mot sexualisering?

Man kan alltså inte ha en smak för vad man gillar och tycker är snyggt utan allt handlar om att locka motsatt kön till sex?
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(