• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • Whitetrash86

Låter inte konstigt alls. Min dotter har varit på förskola i 4år nu och aldrig varit på kalas eller bjudit hem andra. På dom kalas hon varit på så är det vänner dom bjuds.. sen om det råkar vara någon från förskolan så är det ren slump.

Ser ingen mening alls med att bjuda en hel avdelning eller en hel klass, man är inte vänner med alla bara för att man går i samma grupp. 

• intetnyttpåplusfronten

Förmodligen bjuds inte din son eftersom de andra på avdelningen inte bjöds till er..
    De två pojkarna som blev bjudna kommer säkert att bjuda din son när det är dags. 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Ellie

Jag förstår inte riktigt.
    Du säger att det hittills varit så att alla på avdelningen får komma, men samtidigt att ni bara bjöd 2 barn.
    De kalas han inte blivit bjuden på - har de varit för alla andra på avdelningen, eller även de för 2-3 barn?

• Ano Nymast

Ni hade ett kalas där ni inte bjöd de andra barnen på avdelningen och blir nu förvånade över att ert barn inte blir bjudet? Varför skulle andra bjuda ert barn utan att bli bjudna tillbaka?

• skyus
    Whitetrash86 skrev 2013-09-14 21:48:20 följande:
    Låter inte konstigt alls. Min dotter har varit på förskola i 4år nu och aldrig varit på kalas eller bjudit hem andra. På dom kalas hon varit på så är det vänner dom bjuds.. sen om det råkar vara någon från förskolan så är det ren slump.

Ser ingen mening alls med att bjuda en hel avdelning eller en hel klass, man är inte vänner med alla bara för att man går i samma grupp. 

Jo, det låter ju vettigt tycker jag. Lite så vi tänkte inför sonens kalas. Men de kalas som han inte blev bjuden på nu, var "stora" kalas med väldigt många barn från förskolan (sonens kompis som inte alls leker med de här barnen heller, var t ex bjuden). Annars hade jag nog inte reagerat heller.
  • skyus
    Ellie skrev 2013-09-14 21:50:07 följande:
    Jag förstår inte riktigt.

Du säger att det hittills varit så att alla på avdelningen får komma, men samtidigt att ni bara bjöd 2 barn.

De kalas han inte blivit bjuden på - har de varit för alla andra på avdelningen, eller även de för 2-3 barn?

Nej, de har vad jag förstår varit för de allra flesta.
  • skyus
    Ano Nymast skrev 2013-09-14 21:50:50 följande:
    Ni hade ett kalas där ni inte bjöd de andra barnen på avdelningen och blir nu förvånade över att ert barn inte blir bjudet? Varför skulle andra bjuda ert barn utan att bli bjudna tillbaka?

Du tycker inte att det är skillnad på små och stora kalas?

Det tycker nog jag.

Och jag tycker att det är skillnad att bjuda nästan hela avdelningen utom någon/några barn jämfört med att bjuda in de allra närmaste.
  • skyus
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-09-14 21:49:57 följande:
    Förmodligen bjuds inte din son eftersom de andra på avdelningen inte bjöds till er..

De två pojkarna som blev bjudna kommer säkert att bjuda din son när det är dags. 

Ok, tror du det? Jag visste inte att man skulle hålla koll på sådant när de inte ens fyllt fyra... Men ok, då vet jag. Fast jag kommer nog ändå låta sonen bestämma vilka han vill bjuda :)
  • littlepixiegrl

Min dotter bjöd två kompisar från sitt nya dagis, några från sitt gamla dagis och grannflickan. Hade hon velat bjuda alla utom ett par barn från samma avdelning, så hade vi bjudit in alla. Det är skillnad på att bara bjuda in ett par stycken och att bjuda in alla _utom_ ett par stycken. Tycker iaf jag!

• skyus
    littlepixiegrl skrev 2013-09-14 22:06:32 följande:
    Min dotter bjöd två kompisar från sitt nya dagis, några från sitt gamla dagis och grannflickan. Hade hon velat bjuda alla utom ett par barn från samma avdelning, så hade vi bjudit in alla. Det är skillnad på att bara bjuda in ett par stycken och att bjuda in alla _utom_ ett par stycken. Tycker iaf jag!

Jag håller med! Det är ju det som är hela grejen här... Varför inte bjuda alla då istället för "nästan alla".

Hade det varit kalas som din dotters t ex, det är ju en annan sak.
Svar på tråden Min son blir inte bjuden