• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • skyus
    Swagger skrev 2013-09-15 09:38:51 följande:
    Men i ett tidigare inlägg skrev du att du inte kan bjuda hela avdelningen/klassen. Så om sonen skulle vilja det så får han inte det? Det är väl inte så att du styr honom till att inte vilja bjuda alla. Finns det ingen föreningslokal i din närhet som du kan hyra en eftermiddag för några hundralappar? 

Han valde helt själv.

Får kolla upp lokal till nästa gång.
  • AnnaSthlm
    Rocket Mania skrev 2013-09-15 09:32:58 följande:
    På vår förskola bjuder vi alla barnen på avdelningen. Vi sätter upp en lapp i hallen med inbjudan. Vi bjuder alla, även multiallergiska. Ett par år gick ett gravt autistiskt och utvecklingförsenat (eller vad det korrekta namnet är) barn på förskolan och vi bjöd även henom.

Vi bor i lägenhet, förstår inte varför vi i lägenhet inte skulle kunna bjuda in fler än 2-3 barn? Det krävs lite mer planering, visst, men vi har haft långt fler barn än så här! 

Jag tror många tänker lite för stort. Utgår från vad ni själva har och ta det därifrån. Barnen blir ju glada bara de får gå på kalas och få leka med varandra! 

Gällande TS satte ni nog själva ribban när ni inte bjöd alla. 

Efter ett kalas med typ 20 treåringar hade vardagsrummet i vår trea förmodligen behövt saneras. Så nej tack jag prioriterar bort detta.

Men jag skulle aldrig gnälla om mitt barn inte fick gå på någon annans kalas. Om inte mitt barn var det ENDA som uteslutits.

Vilken hysteri det verkar vara med dessa småbarnskalas.
  • skyus
    Vinterankan skrev 2013-09-15 09:36:16 följande:
    Men var det verkligen alla barn utom 1 eller 2? Du har skrivit att en till pojke som inte brukar leka med barnet blev bjudet, men han kanske hade bjudit innan. Och bara för att den pojken blev bjuden så betyder det ju inte att alla andra barn utom ditt blev bjudet. Att bjuda många behöver inte vara att bjuda nästan alla.

Ja, alla utom två blev bjudna.
  • skyus
    Papricorn skrev 2013-09-15 09:36:15 följande:
    Din son kanske helt enkelt inte är omtyckt av nån anledning.

Du sa själv att din son får välja vilka han vill bjuda - det kanske de andra barnen också får.

Tack för trevligt svar.
  • Rocket Mania
    AnnaSthlm skrev 2013-09-15 09:46:47 följande:

Efter ett kalas med typ 20 treåringar hade vardagsrummet i vår trea förmodligen behövt saneras. Så nej tack jag prioriterar bort detta.
    Men jag skulle aldrig gnälla om mitt barn inte fick gå på någon annans kalas. Om inte mitt barn var det ENDA som uteslutits.
    Hur fick du det till att bli hysteri? Vi har ingen annanstans att vara och barnen vill fortfarande ha kalas. Däremot förstår jag inte vitsen med att ha kalas för en treåring så jag vet inte vem som är hysterisk
  • Swagger
    lightfish skrev 2013-09-15 08:38:06 följande:
    Vi bjöd ALLA sonens 4-årskalas, alltså alla från hans avdelning på förskolan. Vi blev bjudna på tre kalas av tio...som följde... Och jo, sonen förstår när barnen pratar på förskolan om sina kalas och alla andra som minsann var inbjudna.

Nu undrar ni säkert varför... För att min son är allergisk och föräldrarna orkar inte (vill inte) bry sig!! På två kalas av de tre vi var på så fick vi ta med oss kakor eller dyl för att sonen skulle få fika och det är väl inte hela världen. Samtidigt har vi en hel del privata vänner som alltid lyckas fixa allergifika till sonen.

Så, nästa år kommer vi vara lika storsinta och bjuda alla igen och sonen kommer bjuda på sin allergisnälla tårta, bullar och kakor samt godis som inte innehåller det han är allergisk mot; för sådana är vi. Behandla andra som du vill bli behandlad själv!
    Härligt! Fortsätt så.
  • AnnaSthlm
    Swagger skrev 2013-09-15 09:38:51 följande:
    Men i ett tidigare inlägg skrev du att du inte kan bjuda hela avdelningen/klassen. Så om sonen skulle vilja det så får han inte det? Det är väl inte så att du styr honom till att inte vilja bjuda alla. Finns det ingen föreningslokal i din närhet som du kan hyra en eftermiddag för några hundralappar? 

Varför är det så hemskt att inte få bjuda hela avdelningen även när barnet vill det, om familjen inte har tid, ork eller ekonomiska möjligheter?
  • skyus
    AnnaSthlm skrev 2013-09-15 09:46:47 följande:

Hoppas verkligen jag inte verkar hysterisk? Har bara blivit uppriktigt förvånad ( och delvis provocerad) av hur vissa tänker om barn.

Angående kalasen, så är det just att det är kalas i plural. Hade det varit ett enda kalas han inte blev bjuden på hade jag heller inte lyft på ögonbrynen.

Men nu var det som sagt flera, inom loppet av några veckor, där i princip hela avdelningen var bjuden.
  • AnnaSthlm
    Rocket Mania skrev 2013-09-15 09:49:30 följande:
    Hur fick du det till att bli hysteri? Vi har ingen annanstans att vara och barnen vill fortfarande ha kalas. Däremot förstår jag inte vitsen med att ha kalas för en treåring så jag vet inte vem som är hysterisk

Har inga barn själv än, men av tråden att döma verkar många föräldrar vara väldigt ambitiösa med barnkalasen

Vårt vardagsrum klarar inte fler än max 10 personer, vare sig de är 4, 5, 7 eller 40 år gamla.
  • Swagger
    AnnaSthlm skrev 2013-09-15 09:50:59 följande:

Varför är det så hemskt att inte få bjuda hela avdelningen även när barnet vill det, om familjen inte har tid, ork eller ekonomiska möjligheter?
    Jag skrev inte att det var hemskt.

TS skrev att barnet fick göra som det ville, men att hon inte kunde bjuda alla (på grund av platsbrist som jag förstod det). Då tänkte jag att barnet ju faktiskt inte får göra som det vill, alternativt blir styrt bort ifrån det alternativ som föräldern inte klarar av.

Om man inte har råd med kalas, stort eller litet, så tycker jag man kan förklara det för barnet, om nu barnet vill ha kalas. Att det skulle vara hemskt har jag aldrig påstått.
Svar på tråden Min son blir inte bjuden