• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • TreFantastiskaBarn

Antingen alla eller väldigt få (typ fem av trettio) så ingen känner sig utelämnad. Fast har hittills bjudit alla när jag tänker efter.

• linnea1977

Om man kunde vara säker på vädret kunde man väl bjuda alla ungar i fsk-gruppen eller klassen. Men aldrig någonsin så mycket barn i mitt kök på samma gång. Det går inte! Å vissa av dem går inte att ha i möblerade rum då de kommer inte på fråga. I år hade vi utomhus vid en grillplats vid en sjö. Jättelyckat! Grillkorv och rulltårta. Hade kunnat vara fler ungar men man vet ju inte i förväg. Vi gick igenom vilka min son ville bjuda. En från klassen, en grannpojke, några gamla kompisar från förskolan som han saknade och några barn från andra aktiviteter han har. 10 st. Barn har andra vänner än de i klassen och en födelsedagsfest är inte en klassfest.

• linnea1977

Om man kunde vara säker på vädret kunde man väl bjuda alla ungar i fsk-gruppen eller klassen. Men aldrig någonsin så mycket barn i mitt kök på samma gång. Det går inte! Å vissa av dem går inte att ha i möblerade rum då de kommer inte på fråga. I år hade vi utomhus vid en grillplats vid en sjö. Jättelyckat! Grillkorv och rulltårta. Hade kunnat vara fler ungar men man vet ju inte i förväg. Vi gick igenom vilka min son ville bjuda. En från klassen, en grannpojke, några gamla kompisar från förskolan som han saknade och några barn från andra aktiviteter han har. 10 st. Barn har andra vänner än de i klassen och en födelsedagsfest är inte en klassfest.

• linnea1977

• enil08

min son bjuder antingen bara alla killar eller hela klassen, min dotter bjuder alla tjejer eller hela klassen, jag tolererar ingen mobbing eller favorisering från mina barns sida, sånt får dom hålla på med när dom flyttat hemifrån!!!!

• cloudberry79

Vi har bara bjudit ett par kompisar från avdelningen, de som han lekt med på fritiden, men inte övriga. VI har inte plats att bjuda in alla barn och jag ser inte hur femåringarna skulle tycka det var kul med tvåårskalas hos någon de knappt vet namnet på... Hur som helst så har vi alltså inte bjudit någon för att de går på samma förskola. Nu går han på sexårs och förmodligen bjuder vi hela klassen, men vi har inget bestämt ännu.

(M)amma till V -07 och E -12
  • En blå giraff

Jag har frågat min son vilka han helst vill bjuda och så har han fått välja helt enkelt. Men jag skulle inte bjuda alla pojkar utom 1-2 stycken t.ex. Då blir det tokigt. Sist bjöd han ungefär halva dagisgruppen, både pojkar och flickor blandat. Jag tror inte min son bjuds på alla kalas heller. Det är vissa barn han väldigt sällan leker med och de bjuder nog inte honom. Inget konstigt med det tycker jag.

• Dripknot

Vi har nyss haft kalas för min 6-åring och det förlade vi till Leos Lekland. Skulle vi bjudit in hela henne fsk-klass hade vi fått ansöka om socialbidrag/matkuponger (obs skämt) nästa månad för det är pissdyrt med kalas där. Vi hade hennes småkusiner, några av hennes närmsta vänner från hennes dagisavdelning och ett par st till som idag går i hennes förskoleklass på kalaset och fick oss en nätt liten skara på 12 glada barn och en bebis dit. Plus ett gäng kaffesugna föräldrar som fick restaurangpersonalen att springa i skytteltrafik med den där lilla glaskannan med kaffe i för den tog slut fortare än man kan säga halv sju.

Hade aldrig en tanke på att bjuda hela hennes fsk-klass och därmed barn hon aldrig leker/umgås med privat eller i skolan. En av killarna brukar kunna vara rätt så elak mot henne så varför ska vi bjuda honom på hennes kalas? Hon fick själv välja vilka hon ville bjuda och nu kom alla utom en för det lyllot skulle till Turkiet igår. :)

Jag tycker inte att det är fel att bara bjuda vissa. Man gör som man själv vill. Självklart bjöd vi även de barn som bjudit henne på sina kalas. Terminen är ung, allt kan hända!

:D

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Robespierre

Den enda jag ville skulle komma på mitt 7 års kalas, kom inte. Det var 1980 :(

4 8 15 16 23 42
Svar på tråden Min son blir inte bjuden