• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • beccagranen
    Ano Nymast skrev 2013-09-14 22:50:12 följande:
    Vi tänker på att bjuda tillbaka och märker vi att nån inte bjuder tillbaka slutar vi bjuda det barnet.

Och så klart att föräldrarna/barnen vet vem som inte bjuder igen. Alla har ju födelsedag nån gång under året. 

Men oj, alla kanske inte har födelsedagsfirande för vänner?

Som jag skrev ovan så tänkte vi har sonens första kompisklas nu när han är 7år, innan har det känns som att dom vart för små. Så tidigare hat vi bara friat med släktkalas och alla barn i familjen. 

Så när börja du fundera över uteslutningen? efter förskoleklass, 1an? 
  • Min lycka

Jag har gått efter sonens ålder. Åldern=antal barn.
    Sonen har själv fått bestämma vilka han velat bjuda. Men vi bjuder också dem som han varit på kalas hos.
    Vi fick börja med att bjuda in till kalas, innan det blev inte sonen bjuden.

Vid ett tillfälle på dagis,var det väldigt många på sonens avdelning som fick inbjudningskort.
    Barnet som skulle ha kalaset berättade att alla som var lika gamla som hon,skulle få komma.
    Min son var lika gammal som henne men han fick aldrig något inbjudningskort. 
    O han var den enda som inte fick.
    Jag frågade mamman om detta,men hon hon sa att de fick inte plats med så många barn hemma o så fick hon bråttom iväg.
    Detta tog jag upp med dagispersonalen o därefter fick man inte lämna/dela ut inbjudningarna på dagis.

Nu går sonen i fösta klass o vi får se om han får gå på några kalas.

• Ano Nymast
    beccagranen skrev 2013-09-14 23:04:20 följande:

Men oj, alla kanske inte har födelsedagsfirande för vänner?

Så när börja du fundera över uteslutningen? efter förskoleklass, 1an? 
    Varför är det en uteslutning att inte bjuda dem som inte bjuder mitt barn?
    Då är det ju lika mycket uteslutning att mitt barn aldrig varit bjuden till barnet som inte har kalas för kompisar. Varför utesluter du dina barns kompisar från era firanden? 
  • skyus

Jag kommer även i fortsättningen låta min son bestämma vem han ska bjuda, och då blir det som det blir med barn: spontant. Förutom hans bästa kompis blir det väl troligen den/ de han lekt mest med under veckorna innan kalaset.

Och vill han bjuda någon som inte bjöd honom på sitt kalas, så självklart!

• beccagranen
    Ano Nymast skrev 2013-09-14 23:07:36 följande:
    Då är det ju lika mycket uteslutning att mitt barn aldrig varit bjuden till barnet som inte har kalas för kompisar. Varför utesluter du dina barns kompisar från era firanden? 

Jag kan bara tala för mig själv, och jag har inte haft kompiskalas för barnen innan de börjat skolan då jag ansett att dom vart för små. När han gick på förskolan så var det inte något direkt intresse för kompisar. På eftermiddagar och helger var vi upptagna för oss själva. Däför har vi bara haft släktkalas med kusinbarnen, och helger där efter har våra bekanta och deras barn kommit på fika med presenter. Så vi har inte haft behovet och barnen inte haft någon önskan om kompiskalas. Men nu går han i första klass och han leker med klasskompisar och grannbarnen osv. så nu tänker vi anordna ett kalas.Och för mig är det då givet att bjuda hela klassen, även om han inte blivit bjuden på deras kalas. Det är inte alltid det handlar om att man inte vill bjuda, utan det finsn tyvärr folk som inte har råd att bjuda hela skolklasser, elelr möjlighet att ha 20barn hemma.

Sen kan jag förstå om man bjuder kalle som kommer på kalaset, sedan har kalle kalas för kompisar men inte bjuder igen. Då kan man ju såklart undra varför och ifrågasätta stilen på det hela. Men man vet ju som sagt inte om alla barn har kalas ännu, eller om det helt enkelt inte har råd.
  • skyus
    Ano Nymast skrev 2013-09-14 23:07:36 följande:

Nja, är väl inte riktigt samma sak att inte bli inbjuden till ett kalas med familj och släktingar som ett kompiskalas!
  • skyus
    Min lycka skrev 2013-09-14 23:04:50 följande:
    Jag har gått efter sonens ålder. Åldern=antal barn.

Sonen har själv fått bestämma vilka han velat bjuda. Men vi bjuder också dem som han varit på kalas hos.

Vi fick börja med att bjuda in till kalas, innan det blev inte sonen bjuden.

Vid ett tillfälle på dagis,var det väldigt många på sonens avdelning som fick inbjudningskort.

Barnet som skulle ha kalaset berättade att alla som var lika gamla som hon,skulle få komma.

Min son var lika gammal som henne men han fick aldrig något inbjudningskort. 

O han var den enda som inte fick.

Jag frågade mamman om detta,men hon hon sa att de fick inte plats med så många barn hemma o så fick hon bråttom iväg.

Detta tog jag upp med dagispersonalen o därefter fick man inte lämna/dela ut inbjudningarna på dagis.

Nu går sonen i fösta klass o vi får se om han får gå på några kalas.

Oj, det var inte snyggt gjort- varken hanteringen av inbjudningarna eller uteslutningen av ditt barn! Har man plats för 11 barn (till exempel) så har man väl plats för 12.
  • Ano Nymast
    skyus skrev 2013-09-14 23:21:33 följande:

Nja, är väl inte riktigt samma sak att inte bli inbjuden till ett kalas med familj och släktingar som ett kompiskalas!
    För barnet som bjuder in kompisar och inte blir bjuden tillbaka spelar orsaken till det inte så stor roll.
    Varför ska mitt barn bli ledset över att aldrig bli bjuden till X trots att h*n bjöd X till sitt kalas? 

Bjuder ni inte får ni helt enkelt acceptera att andra inte bjuder era barn. 
  • fluu

Nej, vad hemskt!

Nu har vi inte haft kalas än eftersom dotra är liten, men när det blir kalas ska alla på avdelningen + andra nära vänner få komma. Inte schysst att lämna någon utanför.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • skyus
    Ano Nymast skrev 2013-09-14 23:30:28 följande:
    För barnet som bjuder in kompisar och inte blir bjuden tillbaka spelar orsaken till det inte så stor roll.

Varför ska mitt barn bli ledset över att aldrig bli bjuden till X trots att h*n bjöd X till sitt kalas? 

Bjuder ni inte får ni helt enkelt acceptera att andra inte bjuder era barn. 

Fast nu hade ju X inget kalas att bjuda in till eftersom hen firade med familjen. (Enligt det inlägg jag kommenterade) Det får man ju förklara för sitt barn då, att X inte har/haft kalas.
Svar på tråden Min son blir inte bjuden