• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • Jojile
    lightfish skrev 2013-09-15 10:46:55 följande:
    Därför föräldrar klantar sig och pratar vitt och brett om det och klappar varandra på axeln över hur bra kalaset var samt att barnen pratar om det på förskolan.
    Åh ja! Vi var på föräldramöte där den ena mamman satt högt och berömde ett annat par för det uuunderbara kalaset de hade haft i helgen! Åh vad kul att alla var där! Föräldrarna skruvade lite besvärat på sig eftersom jag satt bredvid och min son inte var bjuden.

I vanligt fall hade jag inte brytt mig men de här två killarna leker varje dag i skolan så jag tror faktiskt att de helt enkelt glömde min son. Men pinsam stämning var det och mamman var helt oförmögen att känna av stämningen.
  • Uffesson

Så länge man inte bjuder alla utom en eller två, eller bjuder när man är på avdelningen så tycker jag att man får bjuda vilka man vill.

• Ano Nymast
    skyus skrev 2013-09-15 00:32:49 följande:
    Det jag tyckte var överdrivet var att tycka att det är orättvist att ditt barn inte får vara med på någons firande med släkten.
    Jag skrev inte att det var orättvist att inte bjuda mitt barn till nån annans släktkalas.
    Jag skrev att ur barnets synvinkel spelar det ingen roll vad som är anledningen till "uteslutningen" från att bli bjuden. (Och nu använder jag bara ordet "uteslutning" eftersom det slogs på stora trumman hur elakt det var)
    Barn pratar med varandra, skryter för varandra. Och om X bjöd Y och sen får veta att Y haft kalas i helgen (för att Y berättar på dagis om alla fina presenter h*n fick) så tycker X att Y var en dålig kompis som inte bjöd igen.

Intressant att du inte ville kopiera raden om ömsesidighet... 
  • Momat

Endera bjuder man hela gruppen eller så endast några få (och då delar man inte ut inbjudningarna på förskolan!).

• Butterflie

Hos oss här så har de sagt att man endast får dela ut kalaskort på förskolan om alla barnen är bjudna annars ska man bjuda privat. Just för att ingen ska stå utan kort på sin hylla. Samma sak i skolan.
    Men man kan inte heller bjuda alla utom 1 barn det är inte rätt.
    Förut när mina gick på förskolan så fick hon bjuda ett vist antal bara så det inte blir så stökigt eller alla tjejer. Sen har vi även haft kalas ihop med andra födelsebarn men då bjuder man hela klassen. Lite lättare när man är fler vuxna. 

• Mystica 1

Dum fundering kanske men om man nu tänker bjuda in alla på avdelningen kan man inte få ha kalaset där på avd nån timme en vanlig vardag då måste det vara hemma eller i en hyrd lokal? Kan man inte ses ute i nån lekpark eller kanske bara bjuda dem som är av samma kön som sitt eget barn?

• intetnyttpåplusfronten

Jag förstår inte varför man måste bjuda alla, när jag var liten så var det samma regler. Man måste bjuda alla.
    Jag var inte ens så liten, utan vi var 11-12 år. Jag var kompis med alla utom två i klassen, den ena var en mobbare utan dess like och den andra var bara jävligt dryg. Jag bjöd muntligt in min klass, när inte dessa två var närvarande för att slippa pinsam stämning, men sen kom läraren och sa att jag måste bjuda in de två också.
    Kommer man inte överens så ser jag inte varför man måste bjuda alla? 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Tom Araya
    skyus skrev 2013-09-14 21:45:11 följande:
    Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas? Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting? Vore tacksam för lite input!
    Jag tycker man bjuder sina närmsta kompisar och släktingar istället för hela dagisavdelningar eller skolklasser.
    Så gjordes för mig som barn och så skulle jag göra med egna barn.

Dock kan man inte räkna med att bli bjuden på andra barns kalas om man inte bjudit dem på sitt men undantag finns.
Svar på tråden Min son blir inte bjuden