• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • Rocket Mania

På vår förskola bjuder vi alla barnen på avdelningen. Vi sätter upp en lapp i hallen med inbjudan. Vi bjuder alla, även multiallergiska. Ett par år gick ett gravt autistiskt och utvecklingförsenat (eller vad det korrekta namnet är) barn på förskolan och vi bjöd även henom.

Vi bor i lägenhet, förstår inte varför vi i lägenhet inte skulle kunna bjuda in fler än 2-3 barn? Det krävs lite mer planering, visst, men vi har haft långt fler barn än så här! 

Jag tror många tänker lite för stort. Utgår från vad ni själva har och ta det därifrån. Barnen blir ju glada bara de får gå på kalas och få leka med varandra! 

Gällande TS satte ni nog själva ribban när ni inte bjöd alla. 

• VickyHurtig

När vi bodde i lägenhet hade vi, då äldste sonen gick på dagis kalasen på öppna förskolan i närheten då vi inte hade så mkt plats. Även min son fyller mitt i vintern. Den fick man låna gratis till kalas fram tills barnet fyllt 6 tror jag att det var. Du kanske kan kolla upp ifall det finns nåt liknande hos dig. Då kan ju en hel avdelning bjudas. Vi bjöd alltid hela avdelningen/klassen för att inte utesluta ngn. En mamma som lämnade till ett kalas kramade om mig i grät när hon lämnade sin son. Det visade sig att han aldrig blivit bjuden på ngt förut. Då blödde mitt mammahjärta. Ang att barn inte minns vilka kalas de gått på osv stämmer inte alltid det. När äldste sonen var runt 4 var det en mamma som stod i sa att "till sommaren fyller **** år, då ska du få komma på hennes kalas." Sonen blev jätteglad, sommaren kom o en dag när jag hämtade honom på dagis var han ledsen. Fick veta att barnen pratat mkt om flickans roliga kalas som hållits helgen som var. Mer eller mindre alla utom min son hade bjudits, utom min son! Svor på att ALDRIG utsätta ngn för det o har pratat mkt med min son om att inte lämna ngn utanför. Fick då reda på att nån vecka innan hade lappar lagts i barnens fack om kalaset. Liknande, att bara nåt barn uteslutits hände ytterligare ett par ggr, efter det uppfördes en regel. Ska inbjudningar om kalas delas ut på dagis så måste ALLA bjudas, annars får dessa delas ut utanför dagiset. Detta tycker jag är en bra regel, för att undvika ledsna barn. Nu har sonen inte haft barnkalas på några år då det har varit struligt med klassen osv. Men nästa kalas kommer vi bjuda ant. hela klassen el bara grabbarna o göra det till ett film/spelkalas. Han fyller 12. Men när hans syskon som ännu är lite för små för barnkalas senare kommer ha det kommer vi fortsätta som vi gjort med sonen. Men nu har vi hus, så det blir lire lättare att bjuda alla 23 barn el vad de är. Det finns bara en avdelning så åldrarna är väldigt blandade, kanske de stora barnen inte har lust att komma på "småungarnas" kalas, men få har de iaf blivit bjudna. Därmed inte sagt att du gör fel el nåt, TS, utan bara hur vi brukar göra o tycker.

• asatantrosa

Vi pratade med förskolepersonal och frågade om de kunde skriva en lista med barn som hade velat komma (så ingen skulle bli utanför) och alla utom en kom. Det blev kanske 11 barn *puh* Har aldrig funderat på om vi blivit bjudna tillbaka eller inte. Tycker själv inte barnkalas är så kul ;) och hon leker med massa olika barn på förskolan och verkar glad trots bristen på tillbakabjudningar. Vi bjöd inte barnen med baktankar om senare inbjudningar utan för att hon/vi ville helt enkelt och hon verkar nöjd med det.

• Papricorn

Din son kanske helt enkelt inte är omtyckt av nån anledning.

Du sa själv att din son får välja vilka han vill bjuda - det kanske de andra barnen också får.

• Vinterankan
    skyus skrev 2013-09-15 09:23:43 följande:
    "Förväntar" mig ingenting, undrar bara hur man resonerar när man bjuder alla utom ett eller två barn. Helt onödigt att ta i från tårna för att svara hur man tänker kring det.

Men var det verkligen alla barn utom 1 eller 2? Du har skrivit att en till pojke som inte brukar leka med barnet blev bjudet, men han kanske hade bjudit innan. Och bara för att den pojken blev bjuden så betyder det ju inte att alla andra barn utom ditt blev bjudet. Att bjuda många behöver inte vara att bjuda nästan alla.
  • Swagger
    skyus skrev 2013-09-14 23:17:21 följande:
    Jag kommer även i fortsättningen låta min son bestämma vem han ska bjuda, och då blir det som det blir med barn: spontant. Förutom hans bästa kompis blir det väl troligen den/ de han lekt mest med under veckorna innan kalaset.

Och vill han bjuda någon som inte bjöd honom på sitt kalas, så självklart!
    Men i ett tidigare inlägg skrev du att du inte kan bjuda hela avdelningen/klassen. Så om sonen skulle vilja det så får han inte det? Det är väl inte så att du styr honom till att inte vilja bjuda alla. Finns det ingen föreningslokal i din närhet som du kan hyra en eftermiddag för några hundralappar? 
  • Vinterankan

Om det ni är så att det verkligen var så att ALLA utom 1-3 blev bjudna så förstår jag att du är upprörd. Men inte annars, då får du bjuda föer själv först innan du blir upprörd tycker jag.

• skyus
    Poison82 skrev 2013-09-15 09:30:03 följande:
    Att bjuda alla på en avdelning utom ett eller två barn är förkastligt. Men så uppfatta jag inte din trådstart att det handla om

Nähä. Då var den väl inte tillräckligt tydlig då: vi bjöd endast 2 barn från avdelningen ( de närmaste). Kalasen som varit nu är alltså inte sådana kalas, utan kalas där i princip hela avdelningen bjudits.
  • skyus
    Poison82 skrev 2013-09-15 09:30:03 följande:
    Att bjuda alla på en avdelning utom ett eller två barn är förkastligt. Men så uppfatta jag inte din trådstart att det handla om

Nähä. Då var den väl inte tillräckligt tydlig då: vi bjöd endast 2 barn från avdelningen ( de närmaste). Kalasen som varit nu är alltså inte sådana kalas, utan kalas där i princip hela avdelningen bjudits.
  • skyus
    Vinterankan skrev 2013-09-15 09:39:03 följande:
    Om det ni är så att det verkligen var så att ALLA utom 1-3 blev bjudna så förstår jag att du är upprörd. Men inte annars, då får du bjuda föer själv först innan du blir upprörd tycker jag.

Ja, alla blev bjudna utom två barn.

Jag är inte direkt upprörd, undrar mest hur man tänker.
Svar på tråden Min son blir inte bjuden