När vi bodde i lägenhet hade vi, då äldste sonen gick på dagis kalasen på öppna förskolan i närheten då vi inte hade så mkt plats. Även min son fyller mitt i vintern. Den fick man låna gratis till kalas fram tills barnet fyllt 6 tror jag att det var. Du kanske kan kolla upp ifall det finns nåt liknande hos dig. Då kan ju en hel avdelning bjudas. Vi bjöd alltid hela avdelningen/klassen för att inte utesluta ngn. En mamma som lämnade till ett kalas kramade om mig i grät när hon lämnade sin son. Det visade sig att han aldrig blivit bjuden på ngt förut. Då blödde mitt mammahjärta. Ang att barn inte minns vilka kalas de gått på osv stämmer inte alltid det. När äldste sonen var runt 4 var det en mamma som stod i sa att "till sommaren fyller **** år, då ska du få komma på hennes kalas." Sonen blev jätteglad, sommaren kom o en dag när jag hämtade honom på dagis var han ledsen. Fick veta att barnen pratat mkt om flickans roliga kalas som hållits helgen som var. Mer eller mindre alla utom min son hade bjudits, utom min son! Svor på att ALDRIG utsätta ngn för det o har pratat mkt med min son om att inte lämna ngn utanför. Fick då reda på att nån vecka innan hade lappar lagts i barnens fack om kalaset. Liknande, att bara nåt barn uteslutits hände ytterligare ett par ggr, efter det uppfördes en regel. Ska inbjudningar om kalas delas ut på dagis så måste ALLA bjudas, annars får dessa delas ut utanför dagiset. Detta tycker jag är en bra regel, för att undvika ledsna barn. Nu har sonen inte haft barnkalas på några år då det har varit struligt med klassen osv. Men nästa kalas kommer vi bjuda ant. hela klassen el bara grabbarna o göra det till ett film/spelkalas. Han fyller 12. Men när hans syskon som ännu är lite för små för barnkalas senare kommer ha det kommer vi fortsätta som vi gjort med sonen. Men nu har vi hus, så det blir lire lättare att bjuda alla 23 barn el vad de är. Det finns bara en avdelning så åldrarna är väldigt blandade, kanske de stora barnen inte har lust att komma på "småungarnas" kalas, men få har de iaf blivit bjudna. Därmed inte sagt att du gör fel el nåt, TS, utan bara hur vi brukar göra o tycker.