• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • AnnaSthlm

Har inte läst hela tråden. Men hur stora var de kalas som din son inte var bjuden till? Om hela gruppen utom han var där har du ju fog för oro men inte annars tycker jag.

Jag kan verkligen förstå familjer som endast vill ta emot ett par-tre vänner åt gången och inte en hel grupp pga utrymmesskäl eller vad vet vi egentligen om andras liv.

• phillipha
    skyus skrev 2013-09-14 23:48:52 följande:
    Skönt att kunna ha kalas i parken! Sonen fyller mitt i vintern, och vi bor i en liten lägenhet så vi kan tyvärr inte bjuda alla även vi skulle vilja.

Min svägerskas yngsta fyller också år på vintern och hitintills har dom haft pulkakalas i parken med korvgrillning! Så visst kan man vara ute :) bara att be föräldrarna att stanna.
  • AnnaSthlm
    Skönt att kunna ha kalas i parken! Sonen fyller mitt i vintern, och vi bor i en liten lägenhet så vi kan tyvärr inte bjuda alla även vi skulle vilja.

Samma här. Kommer att få barn nu några dagar innan jul så det bli aldrig några större kalas än för två-tre kompisar då vi bor i en lägenhet. Om inte brf eller förskolan skakar fram en föreningslokal.

Nu lär ju de flesta barnen på vårt dagis bo i lägenhet de med och ha familjer som tänker likadant, men jag hoppas givetvis att mitt barn (eller något annat för den delen) inte är det där enda i gruppen som inte blir bjuden pga att man "inte bjuder tillbaka". Jag hade aldrig uteslutit ett enda barn bara av den anledningen.
  • AnnaSthlm
    phillipha skrev 2013-09-15 07:07:37 följande:
    Min svägerskas yngsta fyller också år på vintern och hitintills har dom haft pulkakalas i parken med korvgrillning! Så visst kan man vara ute :) bara att be föräldrarna att stanna.

Så kan man ju också göra om tid och ork finns
  • Flickan och kråkan

Tycker många resonerar lite märkligt här.

För det första är det mycket få här som har barnkalas innan de fyllt 4-.5 år. Vi hade vårt första barnkalas när äldsta fyllde 5 år och de är framför allt 5- och 6-årskalas de har blivit bjudna på också.

Jag resonerar som så att när de är så små att de går i förskolan så bjuder vi brett. Vi bjöd inte hela avdelningen men alla som var födda samma år.

När det gäller att bjuda tillbaka så gör vi det. Har våra blivit bjudna på kalas så bjuder vi detta barn också. Skulle däremot aldrig utesluta ett barn för att han/hon inte bjudit vårt barn. Jösses. 

Vår äldsta fyller år strax före jul och vi bor i lägenhet. Vi hyr en gymnastiksal. Kostar inte många kronor. Betalade 150:- för tre timmar. Brukar vara i den prisklassen. Jättebra. De får springa av sig hur mycket de vill och tycker att det är jättekul att hoppa i tjockmattor m.m. Går bra att vara många. 

• straw2008

Svarar på TS endast. Har ni själva haft ett litet kalas kan ni tyvärr inte förvänta er att bli bjudna av andra än de två ni bjöd.

I kinamockaskogen.....
  • Alvas mamma

Ett tips är ju då att man har kalaset i tex pulkabacken, så kan man grilla korv på engångsgrill och bjuda på varm choklad till. Mycket uppskattat av barn.
  • Jojile

Min son blev inte bjuden till några kalas första åren (i den åldern de började ha kalas) och jag analyserade mer än sonen. Han verkade inte bry sig.

När han fyllde sex så gjorde jag så att jag bjöd alla de killar han pratat om, jag sett att han lekt med osv. Nu blir även han bjuden. Bjuder man blir man oftast bjuden.

• Poison82

Vad glad jag är att vi inte ens börjat med kalas. Sonen blir 4 till jul så det är inte aktuellt på 2 år till. Hur orkar man ha sån stenkoll på att "nu bjöd inte den så vi utesluter den". Skäms!! Vuxna människor och bete sig på det viset!!

• Flickan och kråkan
    Poison82 skrev 2013-09-15 07:57:17 följande:
    Vad glad jag är att vi inte ens börjat med kalas. Sonen blir 4 till jul så det är inte aktuellt på 2 år till. Hur orkar man ha sån stenkoll på att "nu bjöd inte den så vi utesluter den". Skäms!! Vuxna människor och bete sig på det viset!!
Svar på tråden Min son blir inte bjuden