• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • Mrs Green

På dagis bjöd vi hela gruppen (18 barn), då var vi ute i en lekpark och hade kalaset tillsammans med en som fyllde samtidigt. 

När hon började skolan bjöd vi första gången alla tjejer i klassen (17 stycken, lyckligtvis kunde inte alla komma....). Då var vi inte heller hemma.

Nu sist hade vi kalaset hemma i vår lägenhet så då bjöd hon bara 4 stycken från klassen + 3 andra kompisar.

Det är många som bor i stora villor här omkring, och som har plats att bjuda alla, men vi kan faktiskt inte bjuda tillbaks varje år.  Däremot kändes det bra att ha bjudit alla en gång åtminstone. 

• skyus
    fluu skrev 2013-09-14 23:32:25 följande:
    Nej, vad hemskt!

Nu har vi inte haft kalas än eftersom dotra är liten, men när det blir kalas ska alla på avdelningen + andra nära vänner få komma. Inte schysst att lämna någon utanför.

Låter bra att bjuda alla, om man nu har möjlighet till det.
  • skyus
    Mrs Green skrev 2013-09-14 23:45:01 följande:
    På dagis bjöd vi hela gruppen (18 barn), då var vi ute i en lekpark och hade kalaset tillsammans med en som fyllde samtidigt. 

När hon började skolan bjöd vi första gången alla tjejer i klassen (17 stycken, lyckligtvis kunde inte alla komma....). Då var vi inte heller hemma.

Nu sist hade vi kalaset hemma i vår lägenhet så då bjöd hon bara 4 stycken från klassen + 3 andra kompisar.

Det är många som bor i stora villor här omkring, och som har plats att bjuda alla, men vi kan faktiskt inte bjuda tillbaks varje år.  Däremot kändes det bra att ha bjudit alla en gång åtminstone. 

Skönt att kunna ha kalas i parken! Sonen fyller mitt i vintern, och vi bor i en liten lägenhet så vi kan tyvärr inte bjuda alla även vi skulle vilja.
  • Ano Nymast
    skyus skrev 2013-09-14 23:44:30 följande:

Fast nu hade ju X inget kalas att bjuda in till eftersom hen firade med familjen. (Enligt det inlägg jag kommenterade) Det får man ju förklara för sitt barn då, att X inte har/haft kalas.
    Och då kommer barnet komma fram till att det inte är nån idé att bjuda X eftersom X inte bjuder tillbaka. 
    Tråkigt för era barn, men det är så livet fungerar. Det bygger på ömsesidighet. 
  • skyus
    Ano Nymast skrev 2013-09-15 00:04:45 följande:
    Och då kommer barnet komma fram till att det inte är nån idé att bjuda X eftersom X inte bjuder tillbaka. 

Jag tror inte att fyraåringar tänker så faktiskt. Däremot kanske deras föräldrar gör det.

Det jag tyckte var överdrivet var att tycka att det är orättvist att ditt barn inte får vara med på någons firande med släkten.
  • De5pojkarna

Min mellersta son va på sitt första kalas idag. Han fyller 5 år i November.. Han har heller inte blitt bjuden innan.. Men alla har inte kalas heller. Min äldsta hade kalas för första gången förra året när han fyllde 7 år.. 

• Vinterankan

Vi bjuder alla barn som är lika gamla som dottern och som går på samma avdelning + några till som är ett år äldre eller yngre som hon leker mycket med. Är noga med att inte bjuda "alla utom 1". Tex om det finns 4 tjejer som är ett år äldre som hon leker med på avdelningen så får hon bjuda 1-2 av dessa eller alla 4, hon får inte välja 3. Men en sak är ju att man kan inte bli sur över att inte bli bjuden om man inte bjuder själv. Tex så är det två barn som är lika gamla som min dotter som inte blir bjudna på så många kalas. Men de bjuder ju inte själva heller. Min dotter blev bjuden på bådas kalas (eftersom att hon är den enda som bjudit den ena och för att hon är bästis med den andra). Och då kan man ju tänka sig att de skulle ha någon princip liknande vår för de vet hur det är att bli uteslutna, men de har bara bjudit 2 barn från dagis. Och då blir det ju ännu mindre incitament för andra att bjuda de barnen när de ändå inte får komma på deras kalas.

• Vinterankan
    skyus skrev 2013-09-15 00:32:49 följande:
    Jag tror inte att fyraåringar tänker så faktiskt. Däremot kanske deras föräldrar gör det. Det jag tyckte var överdrivet var att tycka att det är orättvist att ditt barn inte får vara med på någons firande med släkten.

Min dotter var fullt medveten om sådant som fyraåring. När vi skulle bjuda in till hennes fyraårskalas så var det en hon inte ville bjuda för att de aldrig lekte och då var också ett av argumenten från henne just det att hon ju minsann inte varit på hans kalas och han hade ju redan fyllt år. Men jag förklarade det att man bjuder inte alla 4-åringar utom en för det är inte snällt och nu så fick hon komma på hans femårskalas. Vi har förövrigt två kalas. Ett för släkten och där bjuder vi också de vänner som inte går på dagiset (med föräldrar) och ett för dagiskompisar. Detta för att jag upplever kalasen med barn som inte känner varandra som lite "stelare" de är blyga och vågar inte leka riktigt med varandra första halva av kalaset.
  • J1983
    Ano Nymast skrev 2013-09-14 23:30:28 följande:
    För barnet som bjuder in kompisar och inte blir bjuden tillbaka spelar orsaken till det inte så stor roll. Varför ska mitt barn bli ledset över att aldrig bli bjuden till X trots att h*n bjöd X till sitt kalas?  Bjuder ni inte får ni helt enkelt acceptera att andra inte bjuder era barn. 

Tycker det är ett konstigt resonemang som bara straffar barnen. Som nämnts ovan, barnet som inte "bjudit tillbaka" kanske inte haft kalas på grund en massa olika anledningar som det inte rår över och då ska de uteslutas pga detta? Kanske för att de har trötta, knäppa, snåla eller fattiga föräldrar?
  • J1983
    Ano Nymast skrev 2013-09-15 00:04:45 följande:
    Och då kommer barnet komma fram till att det inte är nån idé att bjuda X eftersom X inte bjuder tillbaka.  Tråkigt för era barn, men det är så livet fungerar. Det bygger på ömsesidighet. 

Bjuder man till kalas bara för att få gå på kalas? Låter märkligt att barn skulle tänka så o gör de det är frågan var de får det ifrån?
Svar på tråden Min son blir inte bjuden