• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • skyus

Kanske ska förtydliga lite: de kalas jag talar om har alltså inte varit av typen "bjuda de närmaste", då hade jag självklart inte reagerat.

Jag hade själv aldrig valt att bjuda "nästan alla", och funderade på varför man gör så.

• skyus
    lillalillalillamysan skrev 2013-09-14 22:20:42 följande:
    Men du håller ju uppenbarligen koll själv Du reagerar ju på att din son inte blivit bjuden och så tänker säkert de andra föräldrarna också när ni inte bjöd in...

Ja, men återigen- det är ju skillnad på små och stora kalas, tycker du inte? Om Kalle t ex bjuder 5 barn och ditt barn inte är ett av dem tycker du att det är samma sak som om Kalle skulle bjuda alla barn på avdelningen utom ditt?
  • beccagranen

Sonen bjöds på ett kalas sista året på dagis/förskola, då var han en av fem bjudna från gruppen. Nu när han går i skolan är det kalas mellanåt, oftast bjuds hela klasen, på ca 20elever (sällan alla kommer) eller så blir det pojkarna/flickorna uppdelning. Nu ska vi till vintern ha sonens första barnkalas, tidigare har vi bara firat med släkt/vänner som har barn. Då känns det självklart att bjuda hela klassen, hade vi inte haft möjligheten till det så tycker jag maximalt att man kan plocka ut 2-3st ur klassen utan att någon ska känna sig "bortvald". 

• skyus
    Dixie skrev 2013-09-14 22:23:03 följande:
    Ja, mina barn bjuder "tillbaka", blir de inte bjudna på ett barns kalas då bjuder vi inte de barnen på barnens kalas, precis som vi vuxna gör med våra vänner.

Men hur gamla är dina barn då? I dagisåldern är de definitivt inte så medvetna enligt min erfarenhet.
  • Dixie
    skyus skrev 2013-09-14 22:32:51 följande:
    Men hur gamla är dina barn då? I dagisåldern är de definitivt inte så medvetna enligt min erfarenhet.

5 och 7,
  • skyus

[quote=71100817][quote-nick]beccagranen skrev 2013-09-14 22:30:41 följande:[/quote-nick]Sonen bjöds på ett kalas sista året på dagis/förskola, då var han en av fem bjudna från gruppen. Nu när han går i skolan är det kalas mellanåt, oftast bjuds hela klasen, på ca 20elever (sällan alla kommer) eller så blir det pojkarna/flickorna uppdelning. Nu ska vi till vintern ha sonens första barnkalas, tidigare har vi bara firat med släkt/vänner som har barn. Då känns det självklart att bjuda hela klassen, hade vi inte haft möjligheten till det så tycker jag maximalt att man kan plocka ut 2-3st ur klassen utan att någon ska känna sig "bortvald".

Intressant att höra ditt resonemang.

Det är ju också, som du säger, att inte alla har möjlighet att bjuda hela avdelningen/klassen/gruppen.

Vi har det inte, i sådana fall skulle vi få hyra lokal eller ha kalaset på lekland eller liknande.

• skyus
    Dixie skrev 2013-09-14 22:37:03 följande:
    5 och 7,

Okej, och de bjuder kompisar utifrån om de varit på deras kalas eller inte? Helt plötsligt känns min son väldigt liten...
  • skyus
    skyus skrev 2013-09-14 22:46:16 följande:
    Okej, och de bjuder kompisar utifrån om de varit på deras kalas eller inte? Helt plötsligt känns min son väldigt liten...

Jag tror knappt han kommer ihåg vilka kalas han varit på! :)
  • Ano Nymast
    skyus skrev 2013-09-14 22:13:47 följande:

Men alltså, jag måste bara fråga: du/ni bjuder alltså utefter vilka barn som bjudit ditt/ert barn på kalas?
    Vi tänker på att bjuda tillbaka och märker vi att nån inte bjuder tillbaka slutar vi bjuda det barnet.

Och så klart att föräldrarna/barnen vet vem som inte bjuder igen. Alla har ju födelsedag nån gång under året. 
  • skyus
    Ano Nymast skrev 2013-09-14 22:50:12 följande:
    Vi tänker på att bjuda tillbaka och märker vi att nån inte bjuder tillbaka slutar vi bjuda det barnet.

Och så klart att föräldrarna/barnen vet vem som inte bjuder igen. Alla har ju födelsedag nån gång under året. 

Ok, då vet jag hur du resonerar.
Svar på tråden Min son blir inte bjuden