• Anonym (Arg & slapp)

    Slapp efter förlossningen och mörkad journal

    Jag vet att detta blev långt men hoppas att nån orkar läsa detta !!!!

    Efter min första förlossning blev jag ganska chockad över hur jag blev "där nere" !
    Jag var ung,oerfaren och tänkte att jaha var det såhär det skulle bli?
    Första förlossningen var långdragen och man fullkomligt tvingade fram en vaginal förlossning fast de i efterhand kom fram att det "nog" varit bäst med ett kejsarsnitt. Fick nämligen träffa en av barnmorskorna som jag hade under större delen av förlossningen.
    När förlossningen var avklarad kollade man underlivet och sa att jag hade en ganska stor bristning i bäckenbotten ända uppifrån (bakom livmodertappen och ner) MEN den behövde inte sys då de skulle läka av sig självt. Men man satte 2 stygn precis innanför slidmynningen

    Väl på BB avdelningen. Jag hade såååå ont! Fy fan rent ut sagt! Dagen efter skulle jag åka hem och då kom en in och sa att vi tillsammans skulle titta med en spegel på mitt underliv/slida. Öh!? Okej tänkte jag. Jag kände mest men shit :-O Själva hålet var avlångt eller vad man ska kalla det,mellangården? Vart hade den tagit vägen? Men som sagt de var ju dagen efter förlossningen så jag tänkte inte mer på de.

    Väl hemma kunde jag knappt gå,sitta var nte att tänka på....allt gjorde ont! Efterkontrollen kom och man sa att allt såg såå bra ut så. Dock tyckte jag att hon sneglade lite när hon tittade i första anblicken men tänkte att jag nog inbillade mig eftersom jag själv upplevde det hela som helt annorlunda där nere!

    Enda sedan dess (15 år sedan) har jag känt mig " slapp ". Efter de fick vi 2 barn till,inget förändrades utan underlivet var detsamma. Dock redan efter första förlossningen har som sagt själva hålet varit stort / avlångt. Mellangården är typ MAX 3 mm sen sluttar det in i slidan där en stor knöl finns som alltså är bäckenbotten.

    Efter att vi nu har fått barn nr 4 för 2,5 månad sedan har jag börjat googla mina funderingar och det mesta tyder på bäckenbotten framfall. Jag bestämde mig för att beställa hem mina förlossningsjournaler . Och jag blev så arg och ledsen!
    Förlossning nr 1 har sonen legat länge och tryckt på långt ner så det var nog inte undra på att han fick sån syrebrist att all syre gick ur honom och han kom ut som en trasa som bajsade hela vägen ut,de är ju de som händer när allt syre går upp till hjärnan för att skydda den. Han hade dåliga "poäng" och var "väldigt medtagen" som det så fint står i journalen.

    Så till mig och mitt underliv. Det står ingenting om den ganska så stora bristningen,däremot har man skrivit "några enstaka stygn utvärtes". 
    Hur kan en barnmorska mörka i en journal !? Vad är man för människa då !? Min syster har hjälp mig att leta lite bland info och min mellangård skulle ju definitivt ha sytts ihop,hallå jag har ju nästan ingen mellangård nu :(

    Och varför har ingen gynläkare sagt något om att detta inte är normalt att ha en bäckenbottenvägg som nästan hänger ut !? Jag har ju i 15 år gått med en känsla av att hela maginnehållet trycker ner underlivet!

    Nu efter barn nr 4 har allt förvärrats radikalt och att ha sex är uteslutet. Vi har sex men min stackars man får jobba som ett djur,om ens de hjälper för i 9 av 10 fall får han inte ens utlösning pga att jag är för stor / för slapp !

    Jag är så ledsen och känner mig .... ja jag vet inte vad. Han säger inget och skulle jag ens ta upp de så bryter jag ihop av att bara försöka få orden ur min mun !

    Kan man få hjälp med detta? Eller kommer alla gynläkare att fortsätta hålla god min? Är det någon mer som har dessa problem eller som har varit med om en mörkad journal ?

  • Svar på tråden Slapp efter förlossningen och mörkad journal
  • aleydis

    Mmm... Anmäl absolut. Någon måste kunna göra en bedömning utifrån hur det ser ut nu om skadans omfattning från början...

  • Anonym (Arg & slapp)
    M i l l a n skrev 2013-09-22 09:42:30 följande:
    Det är hemskt att de inte dokumenterade dina skador i din journal.
    Tycker du borde göra en anmälan om felbehandling. Kolla med patientnämnden hur det går till.
    Synd att progrmmet inte finns kvar på SVT play. Det går iofs att beställa en kopia på DVD därifrån. Men det kostar ganska mycket om jag inte minns fel. Men det är nog lätt att sälja den vidare då jag tror många vill se den i efterhand.
    Programmet var nog i flera delar och uppmärksammades mycket. Det ledde även till en interpellation i Riksdagen. www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och.../
    M i l l a n  du är som en liten detektiv Skrattande  Tack tack tack !!! J
  • Anonym (Arg & slapp)
    Anonym (fixa det) skrev 2013-09-22 10:05:11 följande:
    Nej vi pratade inte om det. Jag nämnde det nån gång, men hon verkade inte vilja prata om det, så jag visste inte hur jag skulle ta upp det. Om en kvinna skulle säga att min kuk inte funkade för henne så skulle jag gå direkt, ställa mig upp och gå, och aldrig komma tillbaka, men det kanske är annorlunda för kvinnor såntdär, men jag visste inte hur jag skulle prata om det med henne.

    Hon sa aldrig nej till sex nångång när jag var med henne. Jag tror hon ville, men man vet aldrig varför människor hör vad de gör.

    Man kan tillfredställa varandra på olika sätt, men i ett förhållande måste sex bara funka. I alla fall för mig. Jag behöver sex mer en gång per dag, oftast tre gånger. Det måste vara enkelt och okomplicerat, och inte innehålla massa svårigheter. Morgonsex, med typ spooningsex bakifrån som man vaknar och enkel vaniljsex är typ basen för mig. Jag gillar annat också och kan va rätt kinky, men det är lite en annan sak, klistret för att få snabb kontakt och snabbt få de där positiva känslorna är relationssex för mig.

    Ja, jag förstår vad du menar med stöd och det där. Men mitt råd är ändå, få det fixat så snabbt som möjligt. Jag är säker på att du har en fantastisk man som kan stå ut med mycket, men det kan vara dumt att testa för länge. 
    Hm du "tror" att hon ville Skäms ..... tycker du att det känns bra att bara tro att någon vill ha sex med en ?

    Du skriver:
    Man kan tillfredställa varandra på olika sätt, men i ett förhållande måste sex bara funka. I alla fall för mig. Jag behöver sex mer en gång per dag, oftast tre gånger. Det måste vara enkelt och okomplicerat, och inte innehålla massa svårigheter.


    För dig är alltså sex  penis vs slida & in vs ut ? Jätte svårt att tyda de du skriver för det låter nästan som att du pratar enbart om hur du vill ha det.

    Att inte klara av att leva tillsammans med någon om man inte får sex typ 3 ggr om dagen låter nästan lite som ett problem. Ett behov av ständig bekräftelse typ. Mellan raderna låter det nästan som om du kryper upp bakom varje morgon och ligger med människan rakt av,dag ut och dag in. Gillar du inte "gos" Tungan ute .

    Är du verkligen säker på att hon enbart bara var slapp slapp slapp,det var inte så att du glömde henne såpass att hon inte hade en chans att bli tillräckligt tillfredsställd? För kvinnans underliv funkar ju precis som mannens,det sväller vid upphetsning .......

  • Anonym (fixa det)
    Anonym (Arg & slapp) skrev 2013-09-22 12:48:36 följande:
    Hm du "tror" att hon ville Skäms ..... tycker du att det känns bra att bara tro att någon vill ha sex med en ?

    Du skriver:
    Man kan tillfredställa varandra på olika sätt, men i ett förhållande måste sex bara funka. I alla fall för mig. Jag behöver sex mer en gång per dag, oftast tre gånger. Det måste vara enkelt och okomplicerat, och inte innehålla massa svårigheter.

    För dig är alltså sex  penis vs slida & in vs ut ? Jätte svårt att tyda de du skriver för det låter nästan som att du pratar enbart om hur du vill ha det.

    Att inte klara av att leva tillsammans med någon om man inte får sex typ 3 ggr om dagen låter nästan lite som ett problem. Ett behov av ständig bekräftelse typ. Mellan raderna låter det nästan som om du kryper upp bakom varje morgon och ligger med människan rakt av,dag ut och dag in. Gillar du inte "gos" Tungan ute .

    Är du verkligen säker på att hon enbart bara var slapp slapp slapp,det var inte så att du glömde henne såpass att hon inte hade en chans att bli tillräckligt tillfredsställd? För kvinnans underliv funkar ju precis som mannens,det sväller vid upphetsning .......

    som man vet man egentligen aldrig varför kvinnor ligger med en. jo ibland vet man, men inte alltid.

    nej, som jag skrev sex kan vara mycket. dock behöver vaniljsex funka för att det ska bli enkelt och okomplicerat.

    kan vara ett problem, men nu är det inte det. har världens bästa tjej, har hittat så rätt med henne. hon har väldigt hög sexdrift, och enda begränsingen är om vi sliter ut henne rent fysiskt, men jag är försiktig med det, eftersom det faktiskt stoppar sex i så fall

    jo jag gillar det. jag är väldigt tactile som engelsmännen kallar det, jag vill alltid ha en hand på henne både när vi är ute tillsammans eller hemma. och jag gillar inte att sitta vid bord, och absolut inte mittemot, det gör jag aldrig. jag vill ha henne så nära som möjligt. låter rätt underligt, jag hör det själv när jag skriver, men hon gillar det och det känns naturligt när vi är tillsammans. för mig känns det som jag äntligen kommit hem med henne.
     
    nja, kvinnors underliv fungerar inte riktigt så som du säger. ibland är det så att ni blir tajtare när ni är mer upphetsade, ibland blir ni faktiskt slappare, väggarna sväller, men slidan förlängs och frstoras också, känns det som i alla fall, och dessutom blir ni väldigt våta.

    ja hon var slapp slapp slapp. barnmorskan sa det till henne på hennes kontroller efteråt. dessutom kände jag ju skillnaden mot hur hon var innan barnen och efter. om jag stoppade in ett finger och bad henne knipa om det så hände absolut ingenting. inte ens när hon hostade hände speciellt mycket. nåt var sönder i henne. dessutom kom jag emot nåt på höger sida som liksom hängde när jag var i henne.  
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (fixa det) skrev 2013-09-24 08:56:19 följande:
    som man vet man egentligen aldrig varför kvinnor ligger med en. jo ibland vet man, men inte alltid.

    nej, som jag skrev sex kan vara mycket. dock behöver vaniljsex funka för att det ska bli enkelt och okomplicerat.

    kan vara ett problem, men nu är det inte det. har världens bästa tjej, har hittat så rätt med henne. hon har väldigt hög sexdrift, och enda begränsingen är om vi sliter ut henne rent fysiskt, men jag är försiktig med det, eftersom det faktiskt stoppar sex i så fall smile1.gif

    jo jag gillar det. jag är väldigt tactile som engelsmännen kallar det, jag vill alltid ha en hand på henne både när vi är ute tillsammans eller hemma. och jag gillar inte att sitta vid bord, och absolut inte mittemot, det gör jag aldrig. jag vill ha henne så nära som möjligt. låter rätt underligt, jag hör det själv när jag skriver, men hon gillar det och det känns naturligt när vi är tillsammans. för mig känns det som jag äntligen kommit hem med henne.
     
    nja, kvinnors underliv fungerar inte riktigt så som du säger. ibland är det så att ni blir tajtare när ni är mer upphetsade, ibland blir ni faktiskt slappare, väggarna sväller, men slidan förlängs och frstoras också, känns det som i alla fall, och dessutom blir ni väldigt våta.

    ja hon var slapp slapp slapp. barnmorskan sa det till henne på hennes kontroller efteråt. dessutom kände jag ju skillnaden mot hur hon var innan barnen och efter. om jag stoppade in ett finger och bad henne knipa om det så hände absolut ingenting. inte ens när hon hostade hände speciellt mycket. nåt var sönder i henne. dessutom kom jag emot nåt på höger sida som liksom hängde när jag var i henne.  
    Jag blir lite mållös och vet inte vad jag ska svara om jag ska vara ärlig.... Tur att inte jag var din kvinna ivf ????
  • Skön o mjuk
    Anonym (Anonym) skrev 2013-09-28 15:03:03 följande:
    Jag blir lite mållös och vet inte vad jag ska svara om jag ska vara ärlig.... Tur att inte jag var din kvinna ivf ????

    Fy satan, håller med. Att ens uttrycka sig så om sin förra kvinna.....Hade du fingret inuti henne och bad henne hosta för att checka läget? Kanske du som är under medel istället, du har aldrig tänkt så...?
  • Cheeses
    Anonym (En till) skrev 2013-09-20 10:06:55 följande:


    Säg att du vill ha perinealskydd, då slipper du iaf med största sannolikhet problem med rumpan efteråt. Och krysta inte för fort, se till att låta bebisen ligga och "tänja" lite på väg ut. Kan också nämna att min bebis var väldigt stor (huvudet var flera cm större än vad det brukar vara) så det bidrog säkert också. De allra flesta får ju inte såna här komplikationer så jag tycker inte du ska oroa dig.

    Tyvärr så stämmer det INTE att de allra flesta inte får sådana här bekymmer. Den senaste vetenskapliga rapporten som kom ut visar att så många som 40-50 % av alla kvinnor som fött vaginalt blir inkontinenta och/eller får framfall och/eller får bestående smärta vid samlag. Tyvärr är det VÄLDIGT vanligt!
  • Anonym (Anonym)
    Skön o mjuk skrev 2013-09-30 18:54:55 följande:

    Fy satan, håller med. Att ens uttrycka sig så om sin förra kvinna.....Hade du fingret inuti henne och bad henne hosta för att checka läget? Kanske du som är under medel istället, du har aldrig tänkt så...?
    Skön o mjuk gissar på att handsvarvat att han är över medelstorlek ;)
  • kk kk
    Skön o mjuk skrev 2013-09-30 18:54:55 följande:

    Fy satan, håller med. Att ens uttrycka sig så om sin förra kvinna.....Hade du fingret inuti henne och bad henne hosta för att checka läget? Kanske du som är under medel istället, du har aldrig tänkt så...?
    ja, det gjorde jag.

    nej, jag har aldrig tänkt så  
  • kk kk
    Cheeses skrev 2013-09-30 19:29:24 följande:

    Tyvärr så stämmer det INTE att de allra flesta inte får sådana här bekymmer. Den senaste vetenskapliga rapporten som kom ut visar att så många som 40-50 % av alla kvinnor som fött vaginalt blir inkontinenta och/eller får framfall och/eller får bestående smärta vid samlag. Tyvärr är det VÄLDIGT vanligt!
    stämmer med min erfarenhet faktiskt. i alla fall att de ändras efter vaginalfödsel.
Svar på tråden Slapp efter förlossningen och mörkad journal