• Som snö

Frakt på tradera!

Tycker du att det är ok att börja tjafsa om 12kr i frakt efter avslutad auktion.
    Alltså, tjafsa innebär att man inte accepterar ett nej på frågan om man kan sänka frakt 12kr.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Frakt på tradera!
  • Som snö
    Surpuppan skrev 2013-09-22 18:04:21 följande:

Den frakt man skriver, den gäller!
    Punkt!

Visst kan man fråga. Men acceptera ett nej.
  • Zappy
    Surpuppan skrev 2013-09-22 18:04:21 följande:
    Den frakt man skriver, den gäller!

Om man inte skriver att den kan ändras till en högre eller lägre summa, då godtas det vid bud! Jag tar aldrig mer än vad det kostar, blir det billigare så meddelar jag för att få kontonr så jag kan skicka tillbaka pengar. Skulle skämmas att skicka ett paket som är frankerat för mindre än vad jag tagit betalt för.
  • Zappy
    Som snö skrev 2013-09-22 18:05:13 följande:
    Jag säger att den faktiska kostnaden kan vara mer än själva portot. Sen om det är 48, 36 eller 112kr hör liksom inte hit.

Jo men nu undrar jag att om du har angett t.ex. 48 kr i annonsen, vill köpare betala mindre då fastän det faktiskt kostar 48 kr? Eller frankerar du bara för 36 kr då? Har lite svårt att förstå dig.
  • Zappy
    Som snö skrev 2013-09-22 18:05:13 följande:
    Jag säger att den faktiska kostnaden kan vara mer än själva portot. Sen om det är 48, 36 eller 112kr hör liksom inte hit.

Den faktiska kostnaden som jag pratar om är portotabellen. Inte tejp, papper eller vad du nu har för dig som du vill ha pengar för. Sånt måste du uppge om du vill ha extra för det.
  • Som snö
    Zappy skrev 2013-09-22 18:14:26 följande:

Jo men nu undrar jag att om du har angett t.ex. 48 kr i annonsen, vill köpare betala mindre då fastän det faktiskt kostar 48 kr? Eller frankerar du bara för 36 kr då? Har lite svårt att förstå dig.
    Har jag angett 48kr så skickar jag för 48kr.

Men det är jag.

Det kan finnas andra som vill ha lite betalt för emballage och andra kostnader. Då är det okej för dom att ta lite mer än själva portot.

Det som är är att man accepterar ett pris för frakten när man budar. Och då får man stå för det. Även om man tycker att det är nån krona dyrare än nödvändigt!

Du vet inte vilka kostnader säljaren har förutom porto!

Vad är svårt att fatta??
  • Surpuppan
    Zappy skrev 2013-09-22 18:12:11 följande:

Om man inte skriver att den kan ändras till en högre eller lägre summa, då godtas det vid bud! Jag tar aldrig mer än vad det kostar, blir det billigare så meddelar jag för att få kontonr så jag kan skicka tillbaka pengar. Skulle skämmas att skicka ett paket som är frankerat för mindre än vad jag tagit betalt för.

Absolut!
  • Som snö
    Zappy skrev 2013-09-22 18:17:20 följande:

Den faktiska kostnaden som jag pratar om är portotabellen. Inte tejp, papper eller vad du nu har för dig som du vill ha pengar för. Sånt måste du uppge om du vill ha extra för det.
    Nej. Det måste du inte. Det är totalsumma som ska stå. Traderas regler var på uppe här tidigare.
  • Zappy
    Som snö skrev 2013-09-22 18:20:23 följande:
    Har jag angett 48kr så skickar jag för 48kr.

Men det är jag.

Det kan finnas andra som vill ha lite betalt för emballage och andra kostnader. Då är det okej för dom att ta lite mer än själva portot.

Det som är är att man accepterar ett pris för frakten när man budar. Och då får man stå för det. Även om man tycker att det är nån krona dyrare än nödvändigt!

Du vet inte vilka kostnader säljaren har förutom porto!

Vad är svårt att fatta??

Det du skriver emellanåt. Det har jag svår att fatta!!
  • Som snö
    Zappy skrev 2013-09-22 18:23:30 följande:

Aha.

Otur.

Nåja. Jag nöjet mig med att för tillfället 182 mot 11 förstår som jag.
  • L i n n
    Zappy skrev 2013-09-22 18:23:30 följande:

Så här menar han.

Att han har uppgett 48 kr i frakt för att det är vad det skulle kosta att skicka objektet (sen om det är inklusive emballage eller inte spelar ingen roll eftersom det isåfall ingår i den fraktkostnaden man angett).

Objektet säljs till köparen för låt säga 300 kr och totalsumman blir alltså 348 kr.

Köparen kontaktar säljaren EFTER avslutat auktion och säger att varan minsann kan skickas för 36 kr, för det VET köparen.

Säljaren anser att köparen godkänt frakten i och med att denna budat på objektet (vilket stämmer, köparen har således godkänt frakt på 48 kr).

Säljaren meddelar köparen att frakten visst är på 48 kr och kommer frankera för 48 kr.

Köparen kan fråga om sänkt frakt efter avslutat auktion, men då får den acceptera ett nej också!

Det bästa är dock om köparen kontaktar INNAN auktionen går ut och bud lagts för att du kunna avstå att buda om denne inte vill betala 48 kr i frakt.
Svar på tråden Frakt på tradera!