• Som snö

Frakt på tradera!

Tycker du att det är ok att börja tjafsa om 12kr i frakt efter avslutad auktion.
    Alltså, tjafsa innebär att man inte accepterar ett nej på frågan om man kan sänka frakt 12kr.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Frakt på tradera!
  • Som snö
    Zappy skrev 2013-09-22 19:20:36 följande:

Från Tradera:

Exempel

Följande är exempel på otillåtna debiteringar på Tradera:Säljaren debiterar 5% av det vinnande budet som fraktkostnadSäljaren lägger på 3% eller 5 kr som en extra avgift vid betalning via Payson eller PayPal 

Säljaren lägger ut en auktion med lågt försäljningspris men med en orimligt hög fraktkostnad

Säljaren sätter 0 kr i frakt i ruten för fraktavgift men skriver "frakten räknas ut i efterhand" eller en annan summa i objektsbeskrivningen.

"Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare."
  • Zappy
    Som snö skrev 2013-09-22 19:28:35 följande:
    "Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare."

Jadå men inte ORIMLIGT HÖGA FRAKTKOSTNADER.

Efter den här tråden så kommer jag verkligen att lusläsa alla auktioner sin jag är intresserad av.. är noga annars med, men ska bli ännu noggrannare :)
  • Cornellia
    nozpa skrev 2013-09-22 19:08:35 följande:

Har precis börjat sälja på tradera, och ibland diffar det med frakten. Mailar alltid personen och ber om kontonr för att skicka tbx mellanskillnaden. Ingen har velat ha tillbaks pengarna. Men jag kan tänka mig att det blivit liv i luckan om jag inte erbjudit det iaf. Har aldrig handlat om mer än 6 kr. Men ändå. :P
    Då är det väl bättre att väga sakerna innan du lägger ut annonsen? 
  • Som snö
    Zappy skrev 2013-09-22 19:32:02 följande:

Jadå men inte ORIMLIGT HÖGA FRAKTKOSTNADER.

Efter den här tråden så kommer jag verkligen att lusläsa alla auktioner sin jag är intresserad av.. är noga annars med, men ska bli ännu noggrannare :)
    Lusläsa? Räcker väl att kolla om pris+frakt är rimligt för dig?

Vad det gäller kostnaden alltså.

För du kan vara helt övertygad om att tolv kronor aldrig kommer räknas som orimligt högt. Oavsett portokostnad.
  • L i n n

12 kr extra kan omöjligt räknas som "orimligt hög" frakt.

Fast det var inte det tråden handlade om heller.

Nu hade säljaren satt ut vad det kostade att skicka tröjan, köparen godkänt det genom att buda och vinna auktionen, och sen ha mage att kontakta säljaren och be säljaren frankera för mindre än utsatt frakt.

• nozpa
    Cornellia skrev 2013-09-22 19:35:46 följande:
    Då är det väl bättre att väga sakerna innan du lägger ut annonsen? 

Jo, det har jag gjort, men det är/var svårt att räkna exakt med kartongen och emballaget då jag inte orkade packa innan. :P
    Men jag lär mig nog tillslut. Har bara haft 10 annonser uppe, och skrivit att jag inte vet exakta frakten innan. Någon gång blev frakten högre istället så då har jag ju fått ta det.

Men ja jag vet inte, känns inte som att det är så farligt om man räknar fel och hör av sig till köparen och vill betala tillbaks ändå.
    Värre om man struntar i det.    
  • Zappy
    Som snö skrev 2013-09-22 19:38:11 följande:
    Lusläsa? Räcker väl att kolla om pris+frakt är rimligt för dig?

Vad det gäller kostnaden alltså.

För du kan vara helt övertygad om att tolv kronor aldrig kommer räknas som orimligt högt. Oavsett portokostnad.

Jag har aldrig påstått att 12 kr är orimligt, det var i samband med att om man lägger ut en vara med lågt pris och sedan tar ut orimligt högt porto.

Vad jag menar med att lusläsa är att jag även kollar alla omdömen som säljaren fått och ev. kommentarer som skrivits. Ofta kan man se ett mönster på kommentarerna på negativa omdömen.
  • Zappy
    Som snö skrev 2013-09-22 19:27:44 följande:
    La jag till ett "inte" i inlägget efter eller gjorde jag det inte?

Du kallade mig ändå dum? Men det gör inget. Det är du med.
  • Mizca
    Som snö skrev 2013-09-22 18:20:23 följande:
    Har jag angett 48kr så skickar jag för 48kr.
    Men det är jag.
    Det kan finnas andra som vill ha lite betalt för emballage och andra kostnader. Då är det okej för dom att ta lite mer än själva portot.
    Det som är är att man accepterar ett pris för frakten när man budar. Och då får man stå för det. Även om man tycker att det är nån krona dyrare än nödvändigt!
    Du vet inte vilka kostnader säljaren har förutom porto!
    Vad är svårt att fatta??
    Men om säljaren har andra kostnader så som emballage eller bensin till posten skall väl inte köparen behöva bry sig om det? Om det nu kostar ex 48:- att skicka en vinst, du anger det i auktionen då är det ju faktiskt den summan köparen skall betala. Inget mer. Vill du då ha betalt för emballage eller bensin får du ju stå för det själv. Hade du velat ha nån krona extra för emballage (som jag ser många tar) så skriv att frakten blir 50:- för att ett par kronor är emballagekostnader. Då vet köparen det och då accepterar man det. Du kan inte komma efter auktionens slut och säga att du vill ha några kronor till för emballage eller att det kostar dig bensin att fara till posten. 
  • Mizca
    Mizca skrev 2013-09-23 10:20:18 följande:
    Men om säljaren har andra kostnader så som emballage eller bensin till posten skall väl inte köparen behöva bry sig om det? Om det nu kostar ex 48:- att skicka en vinst, du anger det i auktionen då är det ju faktiskt den summan köparen skall betala. Inget mer. Vill du då ha betalt för emballage eller bensin får du ju stå för det själv. Hade du velat ha nån krona extra för emballage (som jag ser många tar) så skriv att frakten blir 50:- för att ett par kronor är emballagekostnader. Då vet köparen det och då accepterar man det. Du kan inte komma efter auktionens slut och säga att du vill ha några kronor till för emballage eller att det kostar dig bensin att fara till posten. 
    Jag har missuppfattat tråden. 
  • Som snö
    Mizca skrev 2013-09-23 10:24:00 följande:
    Jag har missuppfattat tråden. 
    Sånt händer! :)
  • Khaleesi

Efter sex år på Tradera har jag stött på det mesta, folk är fan inte kloka.
    Jag packar noga och väl, är det kläder viker jag in i silkespapper, är det ömtåligare har jag wellpapp och tidningar. Hamstrar på mig sådant när tillfälle ges, så det är inget jag köper hem och jag tar inte betalt för emballage som vissa gör. Stoppar sedan i en ordentligt plastpåse och tejpar igen noga. Har blivit bra på att "gissa" frakten efter vikt och storlek. Om jag har gissat fel, händer ibland, så står jag för den extra pengen om det blir dyrare. Blir det billigare mailar jag alltid köparen och informerar om det samt erbjuder mig att föra tillbaka mellanskillnaden. De flesta blir glada att man är ärlig och vill inte ha dom extra kronorna (handlar oftast om 12 .
    Nåt jag stör mig på är att folk inte lämnar omdömen, som säljare lämnar jag så snart köparen har betalat och jag postat varan. Som köpare direkt när jag fått varan. Jag skriver alltid något men många lämnar rutan helt blank, vilket jag uppfatar som negativt, även fast affären vart snabb och smidig.

• snedtak
    Khaleesi skrev 2013-10-17 12:38:35 följande:
    Jag packar noga och väl, är det kläder viker jag in i silkespapper, är det ömtåligare har jag wellpapp och tidningar. Hamstrar på mig sådant när tillfälle ges, så det är inget jag köper hem och jag tar inte betalt för emballage som vissa gör. Stoppar sedan i en ordentligt plastpåse och tejpar igen noga. Har blivit bra på att "gissa" frakten efter vikt och storlek. Om jag har gissat fel, händer ibland, så står jag för den extra pengen om det blir dyrare. Blir det billigare mailar jag alltid köparen och informerar om det samt erbjuder mig att föra tillbaka mellanskillnaden. De flesta blir glada att man är ärlig och vill inte ha dom extra kronorna (handlar oftast om 12 .
    Nåt jag stör mig på är att folk inte lämnar omdömen, som säljare lämnar jag så snart köparen har betalat och jag postat varan. Som köpare direkt när jag fått varan. Jag skriver alltid något men många lämnar rutan helt blank, vilket jag uppfatar som negativt, även fast affären vart snabb och smidig.
    Något som stör mig är de som lämnar låga betyg för tex. fraktkostnad när jag alltid väger paketet och frankerar det därefter. Om den väger 120g stoppar jag alltså på frimärken för max 250g eftersom 120 g är mer än max 100g som är gränsen under det. Jag har aldrig tagit ut en krona extra för emballage. På vilket sätt skulle min fraktkostnad bli bättre? Jag säljer inte så tunga saker att DHL lönar sig.
  • augustisten
    Khaleesi skrev 2013-10-17 12:38:35 följande:

Jag brukar både buda, maila och betala via appen/telefonen och där kan jag inte lämna omdömme, så det blir sällan. Jag tycka är ett jobbigt "krav". En vanlig smidig affär borde väl vara det normala och det behöver väl inte kommenteras?
  • Khaleesi

Då får du väl logga in på datorn vilket du iaf måste göra för att se dina fakturor. Lata jävel. Omdömen säger mycket om en säljare eller köpare, jag kollar de som budar på mina auktioner och blockar folk med många negativa omdömen.

• snedtak
    Khaleesi skrev 2013-10-19 11:41:19 följande:
    Då får du väl logga in på datorn vilket du iaf måste göra för att se dina fakturor. Lata jävel. Omdömen säger mycket om en säljare eller köpare, jag kollar de som budar på mina auktioner och blockar folk med många negativa omdömen.
    Framför allt blir det ju helt fel om man låter bli att lämna omdöme om man är nöjd eftersom man gör det om man är missnöjd.
  • augustisten
    Khaleesi skrev 2013-10-19 11:41:19 följande:

Nej, jag måste inte logga in på datorn för att se mina fakturor. Jag har inte ens en privar dator och vill inte använda min jobbdator till det. Som jag tydligt skrev gör jag allt via mobilen - även alla mina bankärenden. Har inte varit inne på banken via dator på minst ett halvår.

Är det viktigt för dig så ligg på Tradera om att uppdatera appen i stället för att svära åt mig. Jag vet själv inte alls vad jag har för omdömmen - jag har aldrig tittat efter. Och jag lämnar aldrig omdömme öht eftersom jag inte kan.
  • augustisten
    Khaleesi skrev 2013-10-20 20:47:08 följande:
    Om du loggar in webläsaren i mobilen på www.tradera.se ska du se att det funkar utmärkt att lämna omdömen.

Det gör det säkert men då är det helt enkelt lättare att sluta handla på Tradera. Vad jag vet finns inget omdömmeskrav för att få buda. Jag handlar där för att det är smidigt. För mig.
Svar på tråden Frakt på tradera!