Frakt på tradera!
Tycker du att det är ok att börja tjafsa om 12kr i frakt efter avslutad auktion.
Alltså, tjafsa innebär att man inte accepterar ett nej på frågan om man kan sänka frakt 12kr.
Tycker du att det är ok att börja tjafsa om 12kr i frakt efter avslutad auktion.
Alltså, tjafsa innebär att man inte accepterar ett nej på frågan om man kan sänka frakt 12kr.
Från Tradera:
Exempel
Följande är exempel på otillåtna debiteringar på Tradera:Säljaren debiterar 5% av det vinnande budet som fraktkostnadSäljaren lägger på 3% eller 5 kr som en extra avgift vid betalning via Payson eller PayPal
Säljaren lägger ut en auktion med lågt försäljningspris men med en orimligt hög fraktkostnad
Säljaren sätter 0 kr i frakt i ruten för fraktavgift men skriver "frakten räknas ut i efterhand" eller en annan summa i objektsbeskrivningen.
12 kr extra kan omöjligt räknas som "orimligt hög" frakt.
Fast det var inte det tråden handlade om heller.
Nu hade säljaren satt ut vad det kostade att skicka tröjan, köparen godkänt det genom att buda och vinna auktionen, och sen ha mage att kontakta säljaren och be säljaren frankera för mindre än utsatt frakt.
Efter sex år på Tradera har jag stött på det mesta, folk är fan inte kloka.
Jag packar noga och väl, är det kläder viker jag in i silkespapper, är det ömtåligare har jag wellpapp och tidningar. Hamstrar på mig sådant när tillfälle ges, så det är inget jag köper hem och jag tar inte betalt för emballage som vissa gör. Stoppar sedan i en ordentligt plastpåse och tejpar igen noga. Har blivit bra på att "gissa" frakten efter vikt och storlek. Om jag har gissat fel, händer ibland, så står jag för den extra pengen om det blir dyrare. Blir det billigare mailar jag alltid köparen och informerar om det samt erbjuder mig att föra tillbaka mellanskillnaden. De flesta blir glada att man är ärlig och vill inte ha dom extra kronorna (handlar oftast om 12
.
Nåt jag stör mig på är att folk inte lämnar omdömen, som säljare lämnar jag så snart köparen har betalat och jag postat varan. Som köpare direkt när jag fått varan. Jag skriver alltid något men många lämnar rutan helt blank, vilket jag uppfatar som negativt, även fast affären vart snabb och smidig.
Då får du väl logga in på datorn vilket du iaf måste göra för att se dina fakturor. Lata jävel. Omdömen säger mycket om en säljare eller köpare, jag kollar de som budar på mina auktioner och blockar folk med många negativa omdömen.
Om du loggar in webläsaren i mobilen på www.tradera.se ska du se att det funkar utmärkt att lämna omdömen.