• Som snö

Frakt på tradera!

Tycker du att det är ok att börja tjafsa om 12kr i frakt efter avslutad auktion.
    Alltså, tjafsa innebär att man inte accepterar ett nej på frågan om man kan sänka frakt 12kr.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Frakt på tradera!
  • Som snö
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 19:29:58 följande:

Men om jag vill att säljaren skickar en vara till mig utan något porto alls så är de väl inte säljarens problem?

Jag är inte helt hundra på hur det funkar. Men skicka iväg ett paket, utan att betala nåt när jag lämnar in det. Bara säga "Det är beställt gratisfrakt", är det utan problem för mig som säljare?
  • beccagranen

Jag ser det som att jag accepterar fraktkostnaden när jag budar på varan där angiven frakt står. Sen kan det vara moraliskt fel att dubbla frakten, men det är upp till köparen att avgöra om hen anser varan värd det.

• dicny
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 19:39:06 följande:
    Man kanske älskar att ta risker, vad vet jag.

Känns ju rätt korkat med tanke på att brev som är ofrankerade inte delas ut förrän avsändaren betalat avgiften för det. Står det ingen avsändare så får mottagaren betala istället.
  • dicny
    Som snö skrev 2013-09-21 19:42:46 följande:
    Jag är inte helt hundra på hur det funkar. Men skicka iväg ett paket, utan att betala nåt när jag lämnar in det. Bara säga "Det är beställt gratisfrakt", är det utan problem för mig som säljare?

Finns inget som heter gratisfrakt. Som jag skrev förut så får du isf betala en avgift för dels det portot kostade + 25 kr extra innan det ens delas ut.
  • jaghopparhögt
    dicny skrev 2013-09-21 19:47:34 följande:

Känns ju rätt korkat med tanke på att brev som är ofrankerade inte delas ut förrän avsändaren betalat avgiften för det. Står det ingen avsändare så får mottagaren betala istället.
    Jo men det drabbar ju inte säljaren om jag är korkad :)
  • dicny
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 19:54:53 följande:

Så om du köper något av mig och vill att jag struntar i att frankera så skulle du sen betala mig det som posten kräver av mig i avgift istället för att betala vad det kostar på en gång? Eller tänker du att det är säljaren som får betala och du slipper? Hade jag aldrig godtagit.

Hade iofs aldrig försökt skicka gratis heller. Men hade situationen uppstått hade jag krävt att du betalar mig och hade du vägrat hade inte du fått din vinst. Ingen vinst eller konflikt brukar vara = negativ omdöme. Har man negativa omdömen kanske folk väljer att inte buda på ens auktioner och då får jag som säljare inte sålt min prylar och det är ju en förlust eller hur?
  • Som snö
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 19:54:53 följande:
    Jag kan inte hålla med om att säljaren blir odrabbad om köparen tror på gratisfrakt.

Allt utöver, auktion-vinst-pengar överförda-skicka är till extra besvär för säljare, som den inte har nåt art vinna på.
  • jaghopparhögt
    Som snö skrev 2013-09-21 20:06:18 följande:
    Jag kan inte hålla med om att säljaren blir odrabbad om köparen tror på gratisfrakt.
    Allt utöver, auktion-vinst-pengar överförda-skicka är till extra besvär för säljare, som den inte har nåt art vinna på.
    Det är mot traderas regler att ha dolda avgifter, extra pengar.
    Blir du även sur om köparen hämtar varan själv eller skickar någon?
  • Jimman
    Som snö skrev 2013-09-21 19:19:07 följande:
    Så i dina ögon är det inget fel i att först ingå ett avtal, och sedan börja diskutera villkoren?

Gör man inte det innan i så fall, tipsar om billigare frakt?
    Om jag upptäcker när jag får varan att frakten är mindre än det jag betalat så skulle jag klaga
  • jaghopparhögt
    dicny skrev 2013-09-21 20:05:38 följande:

Så om du köper något av mig och vill att jag struntar i att frankera så skulle du sen betala mig det som posten kräver av mig i avgift istället för att betala vad det kostar på en gång? Eller tänker du att det är säljaren som får betala och du slipper? Hade jag aldrig godtagit.

Hade iofs aldrig försökt skicka gratis heller. Men hade situationen uppstått hade jag krävt att du betalar mig och hade du vägrat hade inte du fått din vinst. Ingen vinst eller konflikt brukar vara = negativ omdöme. Har man negativa omdömen kanske folk väljer att inte buda på ens auktioner och då får jag som säljare inte sålt min prylar och det är ju en förlust eller hur?
    Jag betalar avgiften såklart men den kommer ju till mig när jag ska lösa ut paketet, dom kommer aldrig att kräva dig på den.
    Jag brukar ofta be dom sätta på en mindre summa än vad de har angett som frakt då jag anser mig ha bättre koll på vad det kostar att skicka saker än dom.
Svar på tråden Frakt på tradera!