• Som snö

Frakt på tradera!

Tycker du att det är ok att börja tjafsa om 12kr i frakt efter avslutad auktion.
    Alltså, tjafsa innebär att man inte accepterar ett nej på frågan om man kan sänka frakt 12kr.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Frakt på tradera!
  • Apopan

Köper en hel del barnkläder via tradera, och har alltid betalat det som säljaren vill ha. Ibland har det hänt att de vill ha lite mer i fraktavgift än vad som först angetts, ibland lite mindre. Så det har nog gått plus/minus noll på den fronten ändå och så är alla glada och nöjda.

Min sambo däremot skulle lätt kunna tjafsa om en krona. Är hopplös att ha med utomlands när det skall prutas också pga detta :P

• Som snö

Fast hur kan nån säga exakt vad frakten kostar sådär?

Om jag behöver åka och köpa nåt att packa i, tejp och grejer, då kan ju tolv kr mer än själva portot vara åt helsicke för lågt. Och då är det ju jag som är snäll och bjuder på det.

Vilket gör det ännu mer obegripligt att tjafsa om 12kr.

• Zappy
    Som snö skrev 2013-09-22 11:31:30 följande:
    Fast hur kan nån säga exakt vad frakten kostar sådär?

Om jag behöver åka och köpa nåt att packa i, tejp och grejer, då kan ju tolv kr mer än själva portot vara åt helsicke för lågt. Och då är det ju jag som är snäll och bjuder på det.

Vilket gör det ännu mer obegripligt att tjafsa om 12kr.

Jag har en hushållsvåg, så jag får exakt vikt. Skulle jag vara osäker så skriver jag att portot kan bli högre. Har jag skrivit en summa utan att gardera mig, då står jag för det, jag skulle aldrig begära mer i efterhand. Man får tänka efter innan man lägger ut varan tycker jag.
  • Som snö
    Zappy skrev 2013-09-22 12:06:41 följande:

Jag har en hushållsvåg, så jag får exakt vikt. Skulle jag vara osäker så skriver jag att portot kan bli högre. Har jag skrivit en summa utan att gardera mig, då står jag för det, jag skulle aldrig begära mer i efterhand. Man får tänka efter innan man lägger ut varan tycker jag.
    Även om jag väger saken 1000 gånger, och vet exakt porto, så kan jag ju lik förbannat ha fler kostnader, som jag nyss tog upp, för att skicka det.
  • Albion

Nej, 12 kr är inget att tjafsa om, men det är fult gjort att göra det som en person
    beskrev - att lägga till xtra på frakten pga att hon/han fått saken/-erna billigt.
    Det är oxå dåligt av Tradera att inte ta avstånd från sådant beteende.

Jag undrar även hur man kan välja att skicka ett  föremål som bussgods för 160 kr,
    när man kan skicka det gm t ex Schenker för halva kostnaden ?

MVH  M.   Ω

• Som snö
    Albion skrev 2013-09-22 12:45:44 följande:

Nej, 12 kr är inget att tjafsa om, men det är fult gjort att göra det som en person
    beskrev - att lägga till xtra på frakten pga att hon/han fått saken/-erna billigt.
    Det är oxå dåligt av Tradera att inte ta avstånd från sådant beteende.

Jag undrar även hur man kan välja att skicka ett  föremål som bussgods för 160 kr,
    när man kan skicka det gm t ex Schenker för halva kostnaden ?

MVH  M.   ?

För att det tar tid och energi att kolla upp alla möjliga allternativ?

Man tycker att det är upp till köparen att acceptera eller ej.

Passar inte priset är det bara att låta bli att köpa, eller komma överens om nåt innan köp.
  • Zappy

Alla kostnader ska finnas på objektsbeskrivningen, inte i PM heller. Skulle aldrig köpa av någon som inte kan uppge det. Och är man osäker på frakten så får man skriva det. Ev extrakostnader måste du ju kunna räkna ut i förväg. Skulle aldrig betala extra för något som säljaren hittat på i efterskott. Man är överens när man vunnit en auktion och har godtagit de kostnader som angetts. Det finns ju de som gör lite som de vill och det syns ju sen på de röda siffrorna. Jag blir faktiskt lite full i skratt nu..

• Indianica

Tycker inte man ska tjafsa om frakten på Tradera, man betalar den frakt som är utsatt punkt slut. Ibland har jag satt ut för låg frakt, det värsta var en gång när jag satte ett utrop på 1 kr och auktionen slutade på 3 kr och när jag kom till postombudet visade det sig att jag gick med minus på auktionen då jag beräknat frakten för lågtObestämd och ibland kan jag ha lite marginal på frakten, jag tar inget betalat för emballaget, men det är inte så att jag betalar tillbaka köparen pengar för portot om det visar sig att jag råkat sätta lite för hög frakt, det rör sig ju om strunmtsummor.

• Zappy
    Indianica skrev 2013-09-22 16:08:09 följande:
    Tycker inte man ska tjafsa om frakten på Tradera, man betalar den frakt som är utsatt punkt slut. Ibland har jag satt ut för låg frakt, det värsta var en gång när jag satte ett utrop på 1 kr och auktionen slutade på 3 kr och när jag kom till postombudet visade det sig att jag gick med minus på auktionen då jag beräknat frakten för lågt och ibland kan jag ha lite marginal på frakten, jag tar inget betalat för emballaget, men det är inte så att jag betalar tillbaka köparen pengar för portot om det visar sig att jag råkat sätta lite för hög frakt, det rör sig ju om strunmtsummor.

Jag betalar alltid tillbaka, en principsak. De ska inte betala mer än vad de kostar. Och folk blir glada över ärligheten. Struntsumma för dig, kanske inte för andra. Jag har fått uppfattningen av att de är viktiga kronor från de tackmail som jag fått. Då känns det bra!
Svar på tråden Frakt på tradera!