• Som snö

Frakt på tradera!

Tycker du att det är ok att börja tjafsa om 12kr i frakt efter avslutad auktion.
    Alltså, tjafsa innebär att man inte accepterar ett nej på frågan om man kan sänka frakt 12kr.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Frakt på tradera!
  • L i n n
    Jimman skrev 2013-09-21 21:26:22 följande:
    Enligt Tradera ska det stå , jag har varit i kontakt med dom tidigare ang detta
    Nej.

Från Tradera.se:

"Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare.

Samtliga avgifter ska anges i den totala fraktkostnaden (undantaget företags eventuella fakturaavgift)."

(www.tradera.com/help/HelpPage.aspx)
  • augustisten

Det står ju klart och tydligt vad säljaren vill ha i fraktkostnad - jag skulle verkligen inte tjafsa om det (att pruta på tolv kronor låter som ett tvångsbeteende).

Vill folk köra på sin bensindrivna åkgräsklippare eller ta taxi till grannbyn för att posta varan kan jag knappast ifrågasätta det.

• Som snö
    augustisten skrev 2013-09-21 21:41:37 följande:

Det står ju klart och tydligt vad säljaren vill ha i fraktkostnad - jag skulle verkligen inte tjafsa om det (att pruta på tolv kronor låter som ett tvångsbeteende).

Vill folk köra på sin bensindrivna åkgräsklippare eller ta taxi till grannbyn för att posta varan kan jag knappast ifrågasätta det.

Fast för tolv kronor i taxi. Då ska grannbyn ligga jäkligt nära!
  • augustisten
    Som snö skrev 2013-09-21 21:43:47 följande:
    Fast för tolv kronor i taxi. Då ska grannbyn ligga jäkligt nära!

Det var mer riktat till inläggen om höga fraktkostnader i tråden
  • Jimman
    L i n n skrev 2013-09-21 21:33:25 följande:
    Nej.

Från Tradera.se:

"Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare.

Samtliga avgifter ska anges i den totala fraktkostnaden (undantaget företags eventuella fakturaavgift)."

(www.tradera.com/help/HelpPage.aspx)
    Det svaret fick inte jag o jag fick tillbaka pengar för det bröt mitt raderas regler när det var 50kr för mycket i frakt
  • Som snö
    Jimman skrev 2013-09-21 22:09:30 följande:
    Det svaret fick inte jag o jag fick tillbaka pengar för det bröt mitt raderas regler när det var 50kr för mycket i frakt
    Bestämde tradera att du skulle få pengar tillbaka?

Tradera som inte lägger sig i affärerna?

"

Traderas roll är att förmedla kontakt mellan köpare och säljare. Vi står helt utanför själva affärstransaktionen och har aldrig kännedom om alla detaljer i en uppgörelse. Vi har varken juridisk rätt eller möjlighet att ta parti för någon medlem eller tillhandahålla specifika lösningar på problem."
  • Jimman
    Som snö skrev 2013-09-21 22:28:24 följande:
    Bestämde tradera att du skulle få pengar tillbaka?

Tradera som inte lägger sig i affärerna?

"

Traderas roll är att förmedla kontakt mellan köpare och säljare. Vi står helt utanför själva affärstransaktionen och har aldrig kännedom om alla detaljer i en uppgörelse. Vi har varken juridisk rätt eller möjlighet att ta parti för någon medlem eller tillhandahålla specifika lösningar på problem."
    Jag skickade en kopia på det Tradera svarade till säljaren o hon betalade tillbaka
  • Som snö
    Jimman skrev 2013-09-21 22:49:39 följande:
    Jag skickade en kopia på det Tradera svarade till säljaren o hon betalade tillbaka
    Ja. Ibland betalar man lite för att få tyst på dumt, jobbigt folk. Kan vara värt det.
  • Jimman
    Som snö skrev 2013-09-21 22:54:46 följande:
    Ja. Ibland betalar man lite för att få tyst på dumt, jobbigt folk. Kan vara värt det.
    Knappast troligt i detta fallet då hon blev avstäng sen för flera hade reagerat
  • elyse

Det finns det motsatta också - säljare som anger för lite i frakt (frankerar alltså inte tillräckligt), skriver ingen avsändare och sedan för köpare lösa ut paketet... 

Svar på tråden Frakt på tradera!