• Som snö

Frakt på tradera!

Tycker du att det är ok att börja tjafsa om 12kr i frakt efter avslutad auktion.
    Alltså, tjafsa innebär att man inte accepterar ett nej på frågan om man kan sänka frakt 12kr.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Frakt på tradera!
  • beccagranen

Kom på en bekant till mig som alltid la på 10kr extra på frakten, med motovation att det kostade henne att ta bilen den knappa milen t/rt till posten. Det är också en fraktkostnad och inte bara postens hantering, rätt eller fel? Kan förstår när man säljer ting för bara några kronor, ren förlust med allt besvär för packning, leverera till posten och framför allt tiden man lägger.

• Jimman
    beccagranen skrev 2013-09-21 20:11:03 följande:

Kom på en bekant till mig som alltid la på 10kr extra på frakten, med motovation att det kostade henne att ta bilen den knappa milen t/rt till posten. Det är också en fraktkostnad och inte bara postens hantering, rätt eller fel? Kan förstår när man säljer ting för bara några kronor, ren förlust med allt besvär för packning, leverera till posten och framför allt tiden man lägger.

Rätt om det står i auktionen , men den summan kan ju bli fel om hon skickar 20 paket på samma vända o alla betalt 10kr extra
  • dicny
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 20:10:14 följande:
    Jag betalar avgiften såklart men den kommer ju till mig när jag ska lösa ut paketet, dom kommer aldrig att kräva dig på den.

Jag brukar ofta be dom sätta på en mindre summa än vad de har angett som frakt då jag anser mig ha bättre koll på vad det kostar att skicka saker än dom.

Snälla du låg jobbar med det här. Om jag skrivit avsändare och inte frankerat så är det mig de kräver på avgiften. Man får då en avi hem där det står att man skickat en försändelse utan porto. Den ska man sen frankera motsvarande vad avgift + portot kostar och skicka till posten. Har man däremot inte skrivit avsändare får mottagaren en avi hem och får betala avgiften och tills den är betald ligger försändelsen kvar hos närmaste företagscenter.
  • dicny
    dicny skrev 2013-09-21 20:17:35 följande:
    Snälla du låg jobbar med det här. Om jag skrivit avsändare och inte frankerat så är det mig de kräver på avgiften. Man får då en avi hem där det står att man skickat en försändelse utan porto. Den ska man sen frankera motsvarande vad avgift + portot kostar och skicka till posten. Har man däremot inte skrivit avsändare får mottagaren en avi hem och får betala avgiften och tills den är betald ligger försändelsen kvar hos närmaste företagscenter.

Jag jobbar med det här ska det stå och inget annat.
  • jaghopparhögt
    dicny skrev 2013-09-21 20:17:35 följande:

Men självklart ska du inte skriva någon avsändare.
  • dicny
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 20:19:54 följande:
    Men självklart ska du inte skriva någon avsändare.

Skriver alltid avsändare ifall posten skulle behöva skicka tillbaka det till mig av nån anledning. Och innan du frågar så ja det har hänt en gång när en jag sålt till flyttat utan att ändra sin adress på tradera.

Förstår inte alls vad du försöker koka ihop för konstigheter. Varför vill du hellre betala en avgift + portot det kostar istället för bara portot?
  • jaghopparhögt
    dicny skrev 2013-09-21 20:27:28 följande:

Skriver alltid avsändare ifall posten skulle behöva skicka tillbaka det till mig av nån anledning. Och innan du frågar så ja det har hänt en gång när en jag sålt till flyttat utan att ändra sin adress på tradera.

Förstår inte alls vad du försöker koka ihop för konstigheter. Varför vill du hellre betala en avgift + portot det kostar istället för bara portot?
    För att ofta anser jag att ett längre porto räcker, eller så får man hem den ändå utan att betala extra, eller om det är en dryg säljare så är det värt att betala extra till posten bara man vet att säljaren inte får något extra.
  • dicny
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 20:31:58 följande:
    För att ofta anser jag att ett längre porto räcker, eller så får man hem den ändå utan att betala extra, eller om det är en dryg säljare så är det värt att betala extra till posten bara man vet att säljaren inte får något extra.

Men det var inte vad du skrev först eller vad jag ifrågasatte heller. Du skrev: Men om jag vill att säljaren skickar en vara till mig utan något porto alls så är de väl inte säljarens problem?

Det jag trodde vi diskuterade var vad konsekvenserna blir om man skickar utan nåt porto alls. Jag tar aldrig betalt mer än vad det kostar mig att skicka och skulle jag ha tagit del på vikten när jag vägt hemma så det kostar mindre än köparen betalat erbjuder jag mig alltid att betala tillbaka mellanskillnaden och väger det mer än jag begärt så betalar jag mellanskillnaden utan att begära något mer betalt av köparen.
  • Som snö
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 20:31:58 följande:
    Fast om den dryga säljaren inte skickar nåt förrän du betalt efter vad ni avtalat om?
  • litengunnarolle

Nej, nu klickade jag ju på fel knapp! Skulle naturligtvis vara andra alternativet, inte första. Jag tycker att man som köpare får ta med frakten som står i beräkningen när man budar. 

Svar på tråden Frakt på tradera!