• honey1

Bf Juni 2014

Hej! Hoppas det är fler som vill följas åt från olika delar av Sverige :)

Fick reda på att jag var gravid igår, är så sjukt glad, första månaden vi "gav upp" på försökandet. 
    Har en dotter på 8 månader som kommer vara 1,5 år när nästa bebbe kommer :)

Så skriv gärna in er här så följs vi åt!       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:54
    BF-LISTA:

EMTP - 31/5 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:57
    Honey1 - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 08:02
    Snuttens - 30/1 2014
    S85 - 6/6 2014
    Pronomen - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:05
    SE BORT FRÅN MIN FELSKRIVNING DÄR UPPE
    Snuttens - 30/5
    Skorpan89 - 3/6
    CherstinBovington - 3/6
    Ankanm - 4/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:08
    LokesMammi - 31/5 - 1/6

• Svar på tråden Bf Juni 2014
  • curiosa
    Sessan4 skrev 2014-02-18 22:40:06 följande:
    Funderar på babyskydd.. Är det bra att ha ett babyskydd som passar till just den vagnen man har? Använder man det?? Jag hade inte det till dottern utan satte bara ner hela stolen i kundvagnen om jag skulle handla.

Hon hatade att sitta i babyskyddet och skrek bara när vi åkte bil. Ni hoppas jag att bebisen inte ogillar det lika mycket!

Jag har köpt en Cresent trike och man kan tydligen köpa till adapter som skall passa med Maxi Cosi.

Hur tänker ni med babyskydd?

Vi använde det jämt och älskade det när dottern var liten.

Hon var en extremt onöjd bebis och mår hon väl sov så ville man inte väcka henne för att lägga henne i vagnen.

Har köpt det även denna gången och tror att det kommer bli väl använt även nu.
  • LokesMammi

Jag vill sjukskriva mig pga sammandragningar otaliga gånger på jobbet. Jobbar på ett äldreboende med många tunga som man vänder i sängen o tar med lyft. Dom är hjärnskadade och psykiskt sjuka. 12st boende o bara 3st som går för egen maskin o bara 1 om kommer upp ur sängen utan hjälp. Resten tas med lift typ!

Loke 11/1-11, Pyret 2/6-14 <3
  • Cakes
    DevilsDaughter skrev 2014-02-20 12:24:31 följande:
    Hallonmjölk: Ojdå.. Jag som trodde att det var "klart" om man bara blev sjukskriven av läkare.. 

Tyvärr gäller läkarens sjukskrivningsintyg bara till arbetet. Försäkringskassan gör sin egna bedömning utifrån deras regler (och de har egna förtroendeläkare som de kan rådfråga). Helt sjukt system egentligen... Men det är därför jag är "rädd" för att bli sjukskriven just nu också, och försöker hålla på det in i det sista...
  • Amalian83

Idag ska jag till barnmorska för första gången. Bara gått till läkaren innan. Ska bli intressant att se vad barnmorskan gör till skillnad från läkaren.

Angående sjukskrivning så måste jag bara skaka på huvudet åt det svenska systemet. Att ni ens orkar bo kvar i Sverige? I Norge gäller det min läkare säger, punkt slut. Mitt jobb betalar full ersättning (100% lön) i 14 dagar, sedan kommer ersättningen från motsv. Försäkringskassan.

I Norge är det inte alls ovanligt att läkarna sjukskriver gravida på bakgrund av jobbig graviditet den sista tiden innan förlossning.

Det man har problem med i Norge är att man inte kan ansöka om föräldrapenning förrän man passerat vecka 26 och helst inte förrän 6-8 veckor innan BF. Ansöker man tidigare måste man skicka in lönedokumentation på nytt. Handläggningstiden är i sin tur 12 veckor, så de som inte får föräldrapenningen utbetalat via sin arbetsgivare riskerar att stå utan inkomst en-två månader.

Huvaligen jag hade inte pallat flytta hem till Sverige. Kämpa på tjejer!

• Hallonmjölk
    LokesMammi skrev 2014-02-20 13:07:53 följande:

Jag vill sjukskriva mig pga sammandragningar otaliga gånger på jobbet. Jobbar på ett äldreboende med många tunga som man vänder i sängen o tar med lyft. Dom är hjärnskadade och psykiskt sjuka. 12st boende o bara 3st som går för egen maskin o bara 1 om kommer upp ur sängen utan hjälp. Resten tas med lift typ!

Jag jobbar i hemtjänst vilket är tungt som tusan, och har sammandragningar ofta i jobbet. Och fött för tidigt förut.

Ibte ens läkaren ville sjukskriva mig.
  • DevilsDaughter

Cakes: aha då förstår jag.. hur länge är man sjukskriven på jobbet innan det går över till FK då? Men många är ju sjukskrivna pga graviditetsbesvär/graviditetskomplikationer, så FK borde ju ge sjukskrivning till gravida då läkare anser att man inte kan jobba med de besvären? Himla konstigt system..

• Cakes
    DevilsDaughter skrev 2014-02-20 15:27:11 följande:
    Cakes: aha då förstår jag.. hur länge är man sjukskriven på jobbet innan det går över till FK då? Men många är ju sjukskrivna pga graviditetsbesvär/graviditetskomplikationer, så FK borde ju ge sjukskrivning till gravida då läkare anser att man inte kan jobba med de besvären? Himla konstigt system..

De 14 första dagarna betalar arbetsgivaren, därefter är det sjukpenning som gäller (om FK godkänner det som sagt).

Ja, alltså det känns ju så. Men dels så är de väldigt tuffa med att man "ska ha gjort allt man kan" (därför är det exempelvis viktigt att söka hjälp av sjukgymnast tidigt om man har problem med foglossning, för då lan man påvisa att man försökt länge osv.). Dels så är det ju det här synsättet som några har skrivit, "graviditet är ingen sjukdom", så därför är de extra tuffa. Men det "positiva" i det hela är att de är mer generösa vid deltidssjukskrivningar... så det kan ju vara ett alternativ :)
  • LokesMammi
    Hallonmjölk skrev 2014-02-20 14:34:37 följande:
    Jag jobbar i hemtjänst vilket är tungt som tusan, och har sammandragningar ofta i jobbet. Och fött för tidigt förut.
    Ibte ens läkaren ville sjukskriva mig.

Ja, jag tror inte jag blir sjukskriven, men kan iaf försöka.....jag orkar inte o vill inte jobba! :(
  • Sessan4
    LokesMammi skrev 2014-02-20 20:06:24 följande:

Ja, jag tror inte jag blir sjukskriven, men kan iaf försöka.....jag orkar inte o vill inte jobba! :(
    Det är värt ett försök, man har f-n rätt att få må bra under den här känsliga och underbara tiden i livet. Jag jobbar själv i hemtjänsten och har blivit sjukskriven 50%. Det passar mig rätt bra. Jag har inte fått något svar ifrån f- kassan ännu men jag hoppas att det skall gå bra. Isf blir det fram till påsk och sen hoppas jag att jag blir beviljad GP.

Ingen tackar en för att man sliter ut sig!! O det kommer ifrån en som annars har svårt att dra ner på tempot.. Måste tänka på mig själv och min familj!
  • LokesMammi
    Sessan4 skrev 2014-02-20 20:33:33 följande:
    Det är värt ett försök, man har f-n rätt att få må bra under den här känsliga och underbara tiden i livet. Jag jobbar själv i hemtjänsten och har blivit sjukskriven 50%. Det passar mig rätt bra. Jag har inte fått något svar ifrån f- kassan ännu men jag hoppas att det skall gå bra. Isf blir det fram till påsk och sen hoppas jag att jag blir beviljad GP.

Ingen tackar en för att man sliter ut sig!! O det kommer ifrån en som annars har svårt att dra ner på tempot.. Måste tänka på mig själv och min familj!

Ja jag jobbar 75%. Vill bli heltidssjukskriven eller inte alls! =) Min GP blir från 2april. Ska till chefen imorgon o hämta hennes papper o sen skicka iväg allt o se om det blir beviljat eller inte! ;) Man vet aldrig med FK! =) hehe
    Ne precis. Som en annan. Vissa 16-21 pass får man ingen "sitta o ta igen sig" tid på.  Och X antal sammandragningar på det! Skittrist!