• honey1

Bf Juni 2014

Hej! Hoppas det är fler som vill följas åt från olika delar av Sverige :)

Fick reda på att jag var gravid igår, är så sjukt glad, första månaden vi "gav upp" på försökandet. 
    Har en dotter på 8 månader som kommer vara 1,5 år när nästa bebbe kommer :)

Så skriv gärna in er här så följs vi åt!       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:54
    BF-LISTA:

EMTP - 31/5 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:57
    Honey1 - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 08:02
    Snuttens - 30/1 2014
    S85 - 6/6 2014
    Pronomen - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:05
    SE BORT FRÅN MIN FELSKRIVNING DÄR UPPE
    Snuttens - 30/5
    Skorpan89 - 3/6
    CherstinBovington - 3/6
    Ankanm - 4/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:08
    LokesMammi - 31/5 - 1/6

• Svar på tråden Bf Juni 2014
  • Rebecca 551

Ja, prickig korv hör till den kategorin. Så det är nog bäst att avstå även om risken är väldig liten att du skulle få listeria. Jag skulle nog ha svårt att förlåta mig själv i alla fall.

På mackan skulle du kunna ha leverpastej, kaviar, mozzarella med tomat, avokado med tunt skivad kyckling, tonfiskröra, skagenröra. Ja, det finns mycket om man inte äter vanlig ost.  

• DevilsDaughter

rebecca: Ja, då är det ju bäst att avstå.. Men vad jobbigt det är att vara så sugen på något som man inte kan få, helt plötsligt blir inget annat gott bara för det, hehe.. funderar på att vara riktigt onyttig och köpa nutellachoklad, jag som skulle försöka vara nyttig!

• Maroschka
    DevilsDaughter skrev 2014-02-26 08:45:28 följande:

Jag är extremt sugen på prickig korv, men så länge den är kallrökt så får man ju inte äta det.. Och det är bara scans jag vill ha, vilket ju är kallrökt.. Hur gör ni? Läste på nätet att man kan frysa den i tre dygn för att ev listeriabakterier ska försvinna.. Enligt min barnmorska är prickig korv big no no precis som rött kött och gravad lax och mögelost, så jag har inte ens vågat tänka på det förren nu.. Men tänkte kolla hur ni gör/tänker kring det.. Dottern tjatade om prickig korv igår så nu ligger det ett paket i kylen...

Listeria dör inte i frysen utan endast vid upphettning.

Det är toxmoplasmos som gör att man brukar frysa tex salami i tre dygn :)
  • DevilsDaughter

Maroschka: Aa, såg också de nyss när jag googlade runt lite. Så jag har släppt tanken på prickig korv, får hoppas på att jag fortfarande är sugen på det när bebisen kommit ut!

• fiiiiida

Hej,

Ursäkta att jag hoppar in i er tråd, jag ska också ha barn i juni och detta är vad som sägs av livsmedelsverket:

Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt.

Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.

Bakteriernas tillväxt påverkas av många olika faktorer, till exempel i vilken temperatur varan förvaras. Därför är bäst före-dag inte alltid en säker gräns. Om man undviker varor mot slutet av hållbarhetstiden är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Exempel på produkter är skivad skinka och korv, kall färdigmat som sallader, smörgåsar, patéer och röror.

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögelost och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta.

Alltså kan man äta vanlig påläggskorv om man köper den "färsk". Lycka till allihopa! :)

• DevilsDaughter

fiiida: Jag kollade datumet på den prickiga korven jag köpte och den tillverkades 14/2, den är ju helt nyköpt och inte öppnad men ändå hela 2 veckor "gammal".. Så det känns ju inte färskt direkt.. 

• fiiiiida

Aah okej, nej det känns kanske inte så färskt då. Men jag har köpt från charken några gånger, både skinka och prickig korv och ätit den efter max 3 dagar och min BM säger att det är helt okej.
    Även nötkött som upphettats till 70 grader (även om det ff är rosa i mitten) är okej enligt henne. Det är bara viltkött, fläskkött och färs (alla sorter) som måste vara helt genomstekt.

• DevilsDaughter

OK, aa har också hört det gällande det röda köttet.. Men jag är feg och avstår helt.. Känner att det inte är värt risken då man hör olika överallt om vad som är ok.. Man vet ju aldrig.. Min BM tittade på mig som om jag tänkte äta råttgift när jag frågade om prickig korv, haha.. 

• fiiiiida

Haha ja det verkar vara väldigt olika vad alla BM säger! Du ska göra det som känns bäst för dig helt enkelt :) Lycka till!